| کد خبر: 215886 |

◄ آیا پرواز با هواپیما در شرایط کرونا بی‌خطر است؟

شرکت‌های هواپیمایی و سازندگان هواپیماها ادعا می‌کنند که تهویه سریع، فیلتر هوا و تزریق مکرر و دائمی‌ هوای خارج به کابین، موجب می‌شود داخل هواپیما نسبت به سایر مکان‌ها، در برابر ویروس ایمن‌تر باشد.

تین نیوز

در شرایط کنونی، آنچه همواره در بخش حمل و نقل هوایی مسافر، توسط کاربران این حوزه مطرح و موجب نگرانی می‌شود، عدم اعتماد آنها به حفظ سلامتی در سفرهای هوایی است.

کابین‌های هواپیما، فضایی شدیداً تهویه شده دارند و گردش جریان هوای درون کابین که آمیخته با هوای تازه است، گسترش «Covid-19» را کاهش می‌دهد.

با توجه به شدت و سرعت تهویه که حاصلِ اختلاط جریان هوای درون کابین و هوای تازه است، کابین هواپیما ایمن‌تر از فضای خانه‌ها است.

شرکت‌های هواپیمایی و سازندگان هواپیماها تلاش زیادی در جهت جلب اعتماد مسافران هوایی دارند. آنها ادعا می‌کنند که تهویه سریع، فیلتر هوا و تزریق مکرر و دائمی‌ هوای خارج به کابین، موجب می‌شود داخل هواپیما نسبت به سایر مکان‌ها، در برابر ویروس ایمن‌تر باشد.

برخی از کارشناسان بهداشت عمومی‌بر این باورند: اگر شخصی در هواپیما، کنار شما سرفه و یا عطسه کند، ممکن است سیستم تهویه هواپیما، توانایی جلوگیری از گسترش ویروس را نداشته باشد. با این نگرش به بررسی هر 2 دیدگاه پرداخته و فرآیند تهویه هوای کابین هواپیما را بررسی می‌کنیم.

سیستم تهویه هوای بیرون از طریق توربین‌های موتور وارد هواپیما می‌شود. سپس از «cooling packs» واقع در زیر کابین عبور کرده و گرم و فشرده می‌شود.

در این حین هوای درون کابین به فیلترهای «HEPA» هدایت می‌شود.این فیلترها در بیمارستان‌ها نیز استفاده می‌شود که توانایی از بین بردن کوچکترین ذرات(باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها) به میزان ۹۹.۹ درصد را دارد.

سپس 2 منبع هوا (هوای وارد شده و هوای فیلتر شده) از طریق «air-mixing unit» با اختلاط ۵۰-۵۰ ، جهت تزریق به داخل کابین آماده می‌شود.

هوایِ ترکیب شده از طریقِ دریچه‌های سقف، وارد کابین شده و با حرکت دورانی به سمت پایین حرکت می‌کند.

حدود نیمی‌ از هوای وارد شده، توسط دریچه‌های کف کابین به بیرون انتقال می‌یابد و همزمان مابقی آن به فیلترهای «HPEA» ارسال می‌شود تا مجدداً با هوای تازه ترکیب شود.

در نهایت در طی 2 یا سه دقیقه، حجم کامل هوای یک کابین تازه می‌شود.

این واقعیت که مردم در هواپیما نسبت به هر مکان عمومی‌ دیگری به یکدیگر نزدیکتر هستند، موجب نگرانی عموم جامعه نسبت به سفرهای هوایی شده است.

در مجامع علمی‌ این بحث مطرح است، با توجه به فرآیند خاص و دقیق سیستم تهویه داخلی هواپیما، چگونه ممکن است روی قطرات بزرگ ویروس کرونا، عطسه و یا سرفه موثر نباشد و موجب ایزوله‌سازی کابین نشود.

آنچه در این وادی قابل تامل است: آمار نشان می‌دهد هنوز موردی از ابتلا به «19-Covid» در نتیجه سفر با هواپیما، گزارش نشده است. نتایج حاصل از گزارشات بیانگر تامین سطحی قابل قبول، برای ایجاد ایمنی و محافظت از سلامتی مسافران، کادر پرواز و خلبانان در شرایط کرونا دارد.

* کارشناس ارشد راه و ترابری

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    عالی