1 از
  • چرا دستهایشان را پشتشان پنهان می‌کنند؟

    آیا تا به حال متوجه شده‌اید زمانی که وارد هواپیما می‌شوید یک مهماندار با این حالت ایستادن به شما خوش‌آمد می‎گوید. جالب است بدانید این کار پنهان کردن کاری است که شما حتی به آن فکر هم نمی‌کنید. مهمانداران با این کار، مسافران را به کمک انگشتان خود شمارش می‌کنند. در واقع اگر قرار بر شمارش مسافران به گونه‌ای بود که آنها متوجه می‌شدند؛ نوعی بی‌اعتمادی نیز میان مسافران و خدمه پرواز شکل می‌گرفت

  • کار مأمور حفاظت هواپیما چیست؟

    تعداد ماموران گارد حفاظت هواپیما در آمریکا طبق گزارش CNN به 35هزار نفر در سال 2014 کاهش یافته است. اما هنوز هم در بسیاری از ایرلاین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید اصلاً متوجه این شخص نشده باشید اما در هواپیما شخصی مانند شما لباس پوشیده و عادی رفتار می‌کند اما مسلح است و مسافران را به طور نامحسوس زیرنظر دارد و مراقب حرکات مشکوک است

  • محل استراحت

    اگر تا به حال در پروازی بوده‌اید که بیش از 7ساعت طول کشیده، شاید متوجه غیبت نوبتی برخی از مهمانداران پرواز خود نشده‌ باشید. اما واقعیت این است که خدمه پرواز همیشه در حال آماده‌باش و فعالیت هستند و برای پروازهای طولانی نیاز به استراحت دارند. برخی هواپیماهای غول‌پیکر مانند بوئینگ 777 دارای کابین مخفی برای خواب و استراحت خدمه پرواز هستند و مهمانداران به صورت شیفت بندی از این اتاق استفاده می‌کنند

  • امکانات

    مهمانداران در زمان پرواز امکاناتی را دارند که مسافران در آرزوی آن هستند. آنها می‌توانند از تلفن خود استفاده کنند و همچنین وای فای رایگان و دسترسی به اینترنت نیز دارند. البته خیلی کم پیش می‌آید که آنها در طول پرواز از تلفن خود استفاده کنند.

  • آنها آموزش دفاع شخصی دیده‌اند

    اگر مسافری در یک پرواز رفتار نامناسبی که بر خلاف پروتکل‌های پروازی است داشته باشد؛ مهمانداران این اجازه را دارند که وی را دستگیر کنند. شاید دیده باشید که برخی از مسافران پیش از پرواز و تیک‌آف، هواپیما را ترک می‌کنند. اما اگر اتفاقی در طول پرواز بیفتد چطور؟ اگر واقعاً نیاز باشد، مهمانداران با آموزش‌های دفاع شخصی که دیده‌اند قادرند مسافر مورد نظر را کاملاً مهار کنند تا در اولین فرصت از هواپیما پیاده شود

  • آنها برای ارتباط گرفتن کدهای مخفی دارند

    مهمانداران برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر، از کُدهای مخفی استفاده می‌کنند که مسافران از آنها چیزی سردرنمی‌آورند. بوق‌ها و زنگ‌هایی که در طول پرواز صدای آنها را می‌شنوید، هر یک معنای خاصی دارند. برای مثال شما در ابتدا و انتهای پرواز یک صدای «دینگ» مانند می‌شنوید. از آنجا که دو مرحله تیک‌آف و لندینگ هواپیما بسیار مهم است؛ این صدا برای مهمانداران علامت این است که دو بخش مهم و البته خطرساز پرواز به اتمام رسیده است.

  • نگاه دقیق

    بله این درست است که نگاه با لبخند مهمانداران به مسافران برای خوش‌آمدگویی نوعی اطمینان از مسافرت هوایی به آنها می‌دهد؛ اما دلیل دیگری پشت این کار مهمانداران پنهان شده است. در پشت این لبخند خوش‌آمدگویی، مهمانداران با یک نگاه سریع مسافر را برانداز می‌کنند تا بدانند چه کسی ممکن است در طول پرواز مشکل‌زا باشد یا حتی از حالت طبیعی خارج شود؛ چه کسی تنها سفر می‌کند، کدام مسافر نیاز به کمک بیشتری خواهد داشت و چه کسی از معلولیت خاصی رنج می‌برد و یا همراه با کودکان پرسروصدای خود ممکن است برای مسافران دیگر ایجاد مزاحمت کند. مهمانداران همچنین با این کار متوجه می‌شوند که چه کسی قوی تر است و کدام مسافر در زمان اضطراری قابل اعتماد است

  • حقوق خوبی نمی‌گیرند

    مهمانداران باید بلافاصله پس از عملیات لندینگ و پیاده شدن مسافران، آماده سفر بازگشت شوند. این بدان معناست که تمام عملیات چک و پرواز باید انجام شود؛ بار دیگر نظافت هواپیما صورت گیرد و انجام عملیات سوار شدن مسافران نیز هست. اما باور کنید آنها به اندازه کار سختی که می‌کنند؛ دریافتی بالایی ندارند. مهمانداران فقط به میزان ساعات پروازی خود پول می‌گیرند و قبل و بعد از آن، خبری از حقوق نیست. در بسیاری از ایرلاین‌های دنیا، هر ساعت پرواز برای مهمانداران 1.5 دلار حقوق دارد

  • اگر می‌خواهید روی اعصاب آنها راه بروید؛ نوشابه رژیمی سفارش دهید!

    مهمانداران از اینکه یک مسافر نوشابه رژیمی سفارش دهد؛ متنفرند. البته دلیل خوبی هم برای این تنفر دارند. نوشابه رژیمی نسبت به نوشابه معمولی، دی اکسید کربن بیشتری دارد و در ارتفاع 30 هزار پا، حباب‌های گاز بیشتری تولید می‌کند و با یک تکان مختصر، گاز دی‌اکسید کربن موجود در آن خارج می‌شود. بنابراین مهمانداران باید مراقبت بیشتری از این نوع نوشابه کنند که به زمین نیفتد و گاز آن خارج نشود. از سوی دیگر، برای ریختن این نوع نوشابه در لیوان، زمان و دقت بیشتری لازم است.پس بهتر است به جای نوشابه رژیمی، آب سفارش دهید!

  • دلیلی که آنها نور کابین را کم می‌کنند

    در زمان تیک‌آف و عملیات تقرب پروازی، چراغ‌های کابین خاموش می‌شود و نور کمی وجود دارد. دلیل این کار هرگز برای مسافران توضیح داده نشده. اما باید بدانید دلیل خوبی برای این کار وجود دارد. تیک‌آف و لندینگ دو مرحله چالش‌برانگیز در مسافرت هوایی هستند بنابراین، مهمانداران تمام چراغ‌ها را به جز چراغ‌های مربوط به خروج اضطراری و علامت‌های خاص آن خاموش می‌کنند تا در صورت بروز خطرات احتمالی، تمام تمرکز مسافران به لامپ‌های روشن باشد.

  • چای یا قهوه؟ نه متشکرم!

    بسیاری از مهمانداران، چای یا قهوه را برای نوشیدن در هواپیما توصیه نمی‌کنند. گرچه مسافران عمدتاً به نوشیدنی‌های گرم در هواپیما علاقه دارند. چای یا قهوه لزوماً با همان آبی که در دستشویی هواپیما مورد استفاده است؛ تهیه نمی‌شود اما مسافران باید بدانند که محل نگهداری آب در هواپیما همواره تمیز نمی‌شود و ممکن است حاوی باکتری‌های مضر برای سلامتی نیز باشد. بنابراین دفعه بعد که سوار هواپیما شدید شاید بهتر است به جای چای یا قهوه از بطری‌های پلمپ شده آب استفاده کنید

  • کار هر کسی نیست

    شغل مهمانداری، ممکن است نشانگر سفر به نقاط مختلف و دیدن جاهای جدید باشد؛ اما باید بدانید که این همه ماجرا نیست. روی زمین، بسیاری از مردم تصور شغلی جذاب و ماجراجویانه برای مهمانداران دارند در هواپیما، بسیار پیش آمده که شغل آنها هم‌راستا با پیشخدمتی یا گارسونی یک رستوران دیده شده است. اما این طور نیست. مهمانداری شغل بسیار دشواری است که همراه با بیخوابی‌های ناشی از سفرهای هوایی (جت-لگ) و سفرهای پیاپی و بدون استراحت است. مهمانداران باید زودتر از ساعت 4 صبح بیدار شوند و روز تعطیلی ندارند. نیازی نیست که تکرار کنیم آنها همواره از خانواده خود نیز دورند

  • ماسک اکسیژن محدودیت زمانی دارد

    ماسک اکسیژن زمانی از محفظه خود خارج می‌شود که فشار داخل کابین دچار افت شود. اما مدت زمانی که می‌توانید از این ماسک استفاده کنید چقدر است؟ حدود 12 تا 15 دقیقه! البته شاید این زمان کمی به نظر برسد. اما این طور نیست. اگر زمانی مجبور به استفاده از ماسک اکسیژن شدید، فقط خونسردی خود را حفظ کنید و به آرامی نفس بکشید. خلبان‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند که خیلی زود فشار هوای داخل کابین را به حالت نرمال برگردانند.

  • ورود به این شغل، کار ساده‌ای نیست

    در سال 2010، تعداد پذیرش دانشجو در دانشگاه «هاروارد» بالاتر از تعداد پذیرش مهمانداران در ایرلاین «دلتا» بوده است. اگر می‌خواهید وارد این شغل شوید باید بدانید که سطح رقابتی آن بسیار بالاست. در سال 2010، ایرلاین آمریکایی «دلتا» برای جذب 10هزار مهماندار پذیرش داد و 10برابر این تعداد متقاضی داشت. فقط 4درصد از این 100هزار درخواست، برای مصاحبه دعوت شدند. ضمن اینکه در شروع کار، یک مهماندار حدود 18هزار دلار در سال دریافتی دارد که مبلغ به نسبت پایینی است

  • رفتار مهمانداران با مسافران

    بسیاری از مهمانداران به این موضوع اشاره می‌کنند که مسافرانی را دوست دارند که با لبخند و گفتن «متشکرم» به آنها پاسخ می‌دهند و البته اگر بدانید که بیشتر مواقع مسافران از گفتن همین یک کلمه هم دریغ می‌کنند، شگفت‌زده می‌شوید. اما این را هم بدانید که اگر مهمانداران از رفتار مسافری خوششان بیاید، رفتار متقابلی نیز خواهند داشت و اصطلاحاً با او «راه» می‌آیند. مثلاً اگر مسافری از صندلی خود ناراضی باشد و رفتار خوبی هم داشته باشد، بعید نیست که مهمانداران او را به یک صندلی بهتر منتقل کنند. همچنین اگر کسی بیماری خاصی داشته باشد و یا زنان باردار مشمول این قانون هستند

  • با آنها مودبانه صحبت کنید

    اگر در زمان ورود به هواپیما و پیدا کردن محل نشستن، برخورد نامناسب و بی‌ادبانه‌ای با مهمانداران داشته باشید، آنها اجازه تغییر صندلی شما را دارند. بدترین حالت این است که پروازتان را در کنار یک خانواده پرجمعیت با نوزادی که در طول پرواز گریه می‌کند بگذرانید. حتی اگر در زمانی که با آنها مودبانه صحبت نمی‌کنید و البته مهمانداران به شما لبخند می‌زنند شاید ندانید که چه چیزی انتظارتان را می‌کشد.

  • انعام برای مهمانداران

    شاید خیلی‌ها ندانند که در بسیاری از ایرلاین‌ها، امکان پرداخت «انعام» به مهمانداران وجود دارد. البته در همین ایرلاین‌ها هم دیده شده که مهمانداران با قدردانی از مسافر، انعام آنها را رد کرده‌اند.

  • با بی‌ادبی به جایی نمی‌رسید

    این درست است که مهمانداران اختیاراتی برای تغییر صندلی و امکانات بهتر به مسافران دارند؛ اما این را بدانید که با بی‌ادبی و داد و فریاد به این امکانات نمی‌رسید. اگر زیاد از سفرهای هوایی استفاده می‌کنید این را بدانید که ایرلاین‌ها شما را به عنوان یک مسافر پر رفت و آمد تحت نظر می‌گیرند تا علاوه بر اقدامات تشویقی، امکان اقدامات تنبیهی را هم برای شما ببینند. درست مانند یک دانش‌آموز پرسروصدا در مدرسه!

  • تهدید پرواز بر فراز اقیانوس

    اگر پروازی بر فراز اقیانوس با تهدید بمبگذاری مواجه شود؛ مسافران متوجه نمی‌شوند و هرکسی به کار خود مشغول است. شاید این موضوع را ندانید که یکی از مهمترین وظایف مهمانداران، حفظ آرامش و خونسردی مسافران است. فقط تصور کنید مواجه شدن با تهدید یک بمبگذاری در هواپیما هنگامی که تمام مسافران وحشت‌زده هستند و کاری هم از دستشان برنمی‌آید چقدر سخت است

  • فوریت‌های پزشکی

    در هر پروازی ممکن است نیاز به فوریت‌های پزشکی وجود داشته باشد. مهمانداران هواپیما برای این شرایط آموزش دیده‌اند و جای نگرانی نیست و از پس انجام عملیات CPR، کمک‌های اولیه، احیای قلبی و... برمی‌آیند

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.