| کد خبر: 172033 |

در جهان مدرن امروز و شیوه‎های زندگی اجتماعی درآمیخته با آن، جریان اطلاعات از ضروری‎ترین نیازهای جامعه انسانی محسوب می‎شود.

تین‌نیوز | 

یداالله آقایی صائم* امروزه اطلاعات به‌عنوان مواد اولیه و خوراک آگاهی افراد جامعه و زمینه‌ساز گرفتن انواع تصمیم‎های خرد و کلان آن‌هاست. به هر میزان که اطلاعات سریع‎تر و گسترده‎تر منتشر و تبادل شود بر روند دستیابی و گرفتن تصمیم‎های بهتر و کم‌هزینه‌تر اثر مثبت می‎گذارد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، اگر این تبادل در بستری از ارتباطات دوسویه انجام شود می‌تواند موجب تعادل و تعامل اجتماعی شود و رشد و شکوفایی و ایجاد فرصت‎های برابر را به همراه داشته باشد.

دراین‌بین روابط‎عمومی‎ها به‌عنوان کارگزاران ارتباطات اجتماعی و روابط انسانی نقش تاثیرگذاری در ایجاد فرایند دوسویه جریان اطلاعات و درنتیجه تعادل اجتماعی دارند.

روابط‎عمومی می‎تواند از طریق تولید محتوا‎ها و جریان به‌وسیله ارتباطات با ایجاد تعامل و تفاهم در جامعه و کمک به جامعه‎پذیری و تکامل تعالی فرهنگی موجب تسری ارزش‌های همسو با هنجارها و انتظارات اجتماعی و درک درست از واقعیت‎ها و نقاط ضعف و قوت جامعه شود و به‌این‌ترتیب با تعدیل توقعات و انتظارات فردی و گروهی متناسب با امکانات اجتماعی موجود باعث ایجاد رضایت در افراد جامعه شده و به برقراری نظم و آرامش اجتماع کمک شایان توجهی کند.

با این نگرش، این‌که خاستگاه روابط‎عمومی در یک سازمان باشد(روابط‎عمومی داخلی) و یا در بیرون از سازمان و در قالب یک مجموعه مستقل خدمت دهنده به سازمان‌ها، خیلی موردبحث نیست بلکه مهم این است که ماهیت روابط‎عمومی مسئول و اخلاق محور خودبه‌خود اما آگاهانه، آن را به‌سوی نقش‌آفرینی در عرصه مسئولیت‎های اجتماعی و نگاهی نقادانه و خلاقانه به خرد و کلان جامعه ‎می‎کشاند.

به‌این‌ترتیب ماهیت انسانی دانش روابط‎عمومی چه در سطح خُرد جامعه و در ارتباط و تعامل با افراد، چه در سطح سازمان‌ها که خود به‌عنوان نهادهای اجتماعی دارای کارکردهای مختلفی هستند و چه در سطح کلان‎تر آن و در تعامل با نظام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‎تواند در قالب یک ساختار و منش عمل ‎کند و در جریان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از آن‌ها هم‌چون پیکره‎ای واحد بخشی از نظام ارتباطی جامعه را شکل دهد و یا متحول سازد.

اگر وجوه مختلف روابط اجتماعی یک کشور چه در تعامل با اجزا و نهادهای داخلی و چه در تعامل با کشورها و نهادهای بین‎المللی را بررسی کنیم می‎بینیم که یکی از مهم‌ترین ارزش‎ها و مفاهیم آن‌ها منافع ملی است که تلاش می‎کند در بده بستان‎های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره آن را سرلوحه خود قرار دهد.

با این وصف اگر روابط‎عمومی‎ها بتوانند با جریان‌سازی، در تمامی سطوح اجتماعی از خرد تا کلان درک مشترکی را از منافع ملی ایجاد کنند و آن‌ها را به باوری مشترک از این مفهوم برساند، منافع ملی با تعریف درستی در جامعه به منصه ظهور می‎رسد و همگان منافع شخصی خود را در تحقق منافع ملی خواهند یافت و گره‎ای محکم میان منافع فردی و منافع ملی زده می‎شود و به‌این‌ترتیب در روندی تسهیل‎گرانه با حل مسائل و کاهش تعارضات اجتماعی، خودبه‌خود رفتار، سکنات و فعالیت‎های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فرد فرد مردم جامعه همسو و هم‌راستا با منافع ملی می‎شود و جامعه به‌سوی تعالی و توسعه پیش خواهد رفت.

*مشاور مدیرعامل و مدیر روابط‎ عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین