| کد خبر: 102126 |

با تایید قانون خاص

تین‌نیوز| قانون خاص شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پس از صرف مدت‌ها زمان و تلاش با حمایت نمایندگان دو دوره مجلس شورای اسلامی سرانجام تایید شد و به تصویب رسید. این قانون در راستا و اعتلای صنعت ملی و بین‌المللی هوانوردی ایران به تصویب رسیده است و به نظر می‌رسد از این پس باید شاهد آغاز فصلی نوین در صنعت فرودگاهی و هوانوردی ایران باشیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، یکی از مشکلاتی که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، وصول مطالباتش بود. این شرکت ضمانت کافی برای تسویه وصول مطالباتش و برداشت مستقیم آن‌ها از حساب شرکت‌های هواپیمایی نداشت. در بند ۵ قانون خاص این مشکل حل شده است.

در واقع، اکنون اسناد شرکت فرودگاه‌ها، اسناد لازم‌الاجراست. بنابراین، آیین‌نامه‌ای بر اساس آن تهیه شده تا مطالبات شرکت فرودگاه‌ها کسب شود و اینک مصوبه مناسب برای حل مطالبات این شرکت به تصویب رسید.

بخش دیگری از مشکلات در این حوزه، الزام رعایت مقررات ملی و بین‌المللی بود. در جاهایی که تعارض میان رعایت این قوانین رخ می‌داد، مشکل برای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ایجاد می‌کرد.

در اساسنامه قانون خاص موضوعات مالی، استخدامی و... مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، این قانون هماهنگی میان مقررات داخلی و بین‌المللی را ایجاد می‌کند. همچنین به کمک قانون خاص شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران جذب، نگهداری و آموزش نیروی انسانی با شرایط مطلوب‌تری صورت می‌گیرد زیرا صنعت فرودگاهی در دنیا مدرک‌گرا نیست.

بر اساس بند ۳ این قانون صد در صد منابع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به این شرکت تعلق می‌یابد زیرا این شرکت کاملا درآمد – هزینه‌ای است و باید بتواند ۵۴ فرودگاه ایران را تامین و تجهیز کند. همچنین پرداخت سود سهام و مالیات و... مواردی‌اند که به عنوان مشکلات درآمدی شرکت فرودگاه‌ها به شمار می‌آمدند. اکنون با تصویب این قانون تمام منابع مالی شرکت فرودگاه‌ها صرف پروژه‌های عمرانی و مالی فرودگاه‌های ایران می‌شود.

با توجه به اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تخصصی و پیچیده است، باید زیرنظر ایکائو فعالیت کند. بنابراین این قانون خاص فرصت تجهیز و تامین امکانات مورد نیاز برای فرودگاه‌های ایران را فراهم می‌کند. همچنین مشکلات ارزی، مالی و تامین ارز مورد نیاز خرید تجهیزات فرودگاهی از طریق بند ۴ این مصوبه برطرف می‌شود.

بر اساس ماده ۵ قانون خاص، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از مقررات محاسبه عمومی و مدیریت خدمات کشوری نیز مستثنی می‌شود.

با توجه به اینکه خدمات ویژه و تخصصی که شرکت فرودگاه‌ها ارایه می‌دهد، اگر آیین‌نامه جدید شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران دقیق نوشته شود، بند ۵ این قانون امکان اداره کردن شرکت فرودگاه‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی هوانوردی را خواهد داشت.

پیش از این قانون خاص در مجلس شورای اسلامی دوره نهم ارایه شد و به تایید نمایندگان رسید اما شورای نگهبان خواستار توجه به این قانون در سه بخش سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) شد. بنابراین، در اصلاحیه این قانون شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز اضافه شد.

البته بندهای ۱و ۴ به سازمان هواپیمایی کشوری مربوط می‌شود و سایر بندهای ۱،۳،۴ و ۵ به فرودگاه امام خمینی(ره) شرکت فرودگاه‌ها ارتباط دارد و بند ۲ قانون خاص انحصارا به سازمان هواپیمایی کشوری اختصاص دارد.

تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نادر بود. لایحه ۵۰ ماده داشت که ۷۵ ماده الحاقی به آن اضافه شد. این میزان ماده در یک قانون عرف نبوده است و به مجلس شورای اسلامی آن را اصلاح و بررسی کرد. تعداد زیادی از ۷۵ ماده را مجلس شورای اسلامی حذف کرد و تعداد زیادی از ۵۰ ماده را تلفیق کرد. اکنون لایحه ۵۰ ماده‌ای است و ۱۸ تا ۲۰ ماده الحاقی دارد.

رحمت‌الله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای تصویب قانون خاص بیش از ۸ ماه وقت ویژه گذاشت. در این مدت بیش از ۶۰۰ ساعت زمان صرف شد. در حقیقت قانون خاص بر اساس ارایه اسناد کامل و دقیق به نمایندگان صورت گرفت تا آن‌ها اعتماد کنند، در غیر اینصورت مجلس توجیه نمی‌شد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    باید نشست و نتیجه را دید امیدوارم ورود این بودجه کلان سر آغازی برای ار. مق هر چه بیشتر شبکه های عظیم فساد در این صنعت نشود ضمنا چند وقتی است که تین نیوز با تغییر رویه مشغول سانسور نظر منتقدین شده اگر این رویه ادامه دار است بفرمائید تا دیگر وقت خود را تلف نکنیم

  • 0 0

    انشاله اتفاقات خوبی با این قانون خاص برای صنعت هوانوردی ایران رخ دهد. آقای مه‌آبادی که این همه تلاش کردند باید به گونه‌ای احکام اجرای این قانون را طرح ریزی کنند که مدیران آینده راه دررو و میانبر برای اختلاس و… در آن پیدا نکنند تا این قانون به باقیات و صالحات برای ایشان تبدیل شود و نه چیز دیگری

  • 0 0

    بکی نمیگوید که در۸ سال دولت نهم ودهم چه اقدامی شد. چقدرفسادوآلودگی درشرکت فرودگاهها ایجادشد. کسی نمی آید یقه کسانی رابگیرد که گذاشتن شرکتهای خصوصی با منابع ۷۰۰ میلیاردتومانی دولت تجارت کنند وهتل بخرندوخود واقوامشان باگرفتن بلیت خارجی وداخلی منافع کثیفشان رادنبال کنند. کسی نمیپرسدکه چه کسی سی آی پی فرودگاه امام را ۲۵ ساله به یک عده رانت خوار داد. کسی نمیپرسد که چطور یه لا قباها ظرف چندسال زندگی اینچنینی به جیب زدند. حالا که یکی پیداشده که تا برای بدبختی های این صنعت و پرسنل متخصص مظلومش کاری بکند نگران آینده وفسادشده اند. خداوکیلی دلواپسان امروز شرکت همان مدیرانی نیستندکه صبح تا شب دراستخروسونای چندده میلیارد تومانی شرکت هندوانه میخوردند وحال میکردند وکارمند بدبخت هم کار میکرد؟

  • 0 0

    درود بر شرف این مرد شریف. بی سروصدا وسالم به فکر کشور و شرکت وکارمندانش است وحتی به سلامت خودش هم فکر نمیکند. سی سال بود کسی سراغ از ناوبری را نمیگرفت ولی در این مدت کوتاه اینقدر کار شد. پول پاکتی به چه کسانی میدادند؟ کاش نظام قدر این افراد را بداند و به شارلاتان ها ترجیهشان ندهد. آقایی که نگران فساد هستید قبلا کجا تشریف داشتید؟ مرده بودید ببینید که عده ای کنگر خورده ودر شرکت لنگر می انداختند؟ حالا هم که بعداز عمری خیانت رفته اید وگوشه دیگری با کمک حامیانتان پست گرفته اید ما را رها نمیکنید.{…} بر شما

  • 0 0

    آقای تین. چرا این کار را به اسم یه نفر تموم میکنید. مه آبادی ۱۰ دقیقه هم برای قانون وقت نگذاشت. اگه ۶۰۰ ساعت وقت گذاشته پس کی کار میکرده؟ این زحمات سازمان هواپیمایی کشوری بود که قبلا با کمک مدیران سابق شرکت فرودگاهها پایه گذاری شد. قانون رو نگاه کنید میفهمیدکه کی کار کرده. دکتر جهانگیریان و مهندس عابدزاده و کارشناسان حقوقی سازمان این کار بزرگ را کردند. اصلا لایحه را مدیر عامل شرکت مینویسد یا سازمان هواپیمایی کشوری؟ چند سال طول میکشد که لایحه نوشته بشه و بره توی برنامه و آخر سالها در نوبت مجلس میماند. مه آبادی روحش هم ازلایحه خبر نداشت. عدالت خوب چیزیه. انصاف داشته باشید. فقط دنبال این هستید که رفیقتان را که از چشم وزیر و دولت افتاده و شناختنش یه جوری قهرمان کنید و نگهش دارید. البته میدانم که این سانسور میشود.

  • 0 0

    فساد را آدمهای فاسد ایجاد میکنند که در نوع پیشرفته اش دست به دست هم میدن و شبکه فساد درست میکنن. باهم از هم حمایت میکنند وبا هم فساد ستیزان را تحت فشار گذاشته و حذف میکنند. اونایی که نگران فسادن از آدمای سالم حفاظت کنن. فاسدان را هم رسوا کنن. قانون نه سلامت میاره و نه فساد. نگرانی من اینه که زیرپای امثال مه آبادی ها سفت نیست. هیچ کس هم حمایتشون نمیکنه. اینا مثل نسیمی هستند که گاهی میوزه. کاری کنین آدمای درست حمایت بشن. البته این قانونا اگه دست آدمای فاسد باشه عشق میکنن. اگه دست آدمهای سالم هم باشه کار میکنن.

  • 0 0

    آقای عزیز! قانون عوض شده نه تعرفه که پول توشرکت بیاد. این مقررات زدایی وکاهش نقش دولت است. یعنی مجلس به شرکت وسازمان اعتمادکرده که کارشان رابلدن وخودشان اموراتشان را اداره کنند. چیزی که درجوانع پیشرفته اتفاق می افتد. البته به شرطی که دوباره جریانات و مدیریت منفعل قبلی سرکارنیاد.

  • 0 0

    دوست عزیزی که ناراحتید که قانون خاص به اسم فرد خاصی ثبت نشود، من هم با شما موافقم که چرا تین در یکی از تیترهایش از یک نفر نام برده اما نه به دلیلی که شما گفتید بلکه به این دلیل که دانسته یا نادانسته آدمهای به دردبخور را سیبل امثال شما میکند. نوشته های شما که خیلی دسوزانه هم هست بیشتر احساسی است تا منطقی و مستدل. نمیدانم حداقل مذاکرات مجلس را گوش دادید یانه، دقت فرمایید که قانون خاص لایحه نبوده بلکه پیشنهاد نمایندگان مجلس بوده و اتفاقا دولت هم با آن مخالف بود. سالها هم طول نکشید بلکه در فرایند بررسی لایحه برنامه توسعه در مجلس توسط کسانی که ظاهرا شما دوست ندارید کار به نام آنها تمام شود پیگیری شد و آخر کار هم هم مجلس قدیم و هم مجلس جدید(بعد از برگشت از شورای نگهبان) به آن رأی داد. خوب است جنابعالی هم برای تنویر افکار عمومی اطلاعات خود را دقیق برای خوانندگان تین نیوز تشریح فرمایید. ضمنا دوستان شما هم بفرمایند که در سالها تصدی سازمان و شرکت چه کار مشابهی انجام دادند.

  • 0 0

    آقای مه ابادی تنها مدیری است که درهوانوردی تحول ایجاد کرده. من درهواپیمایی آسمان با ایشان آشنا شدم. او وقتی به آسمان آمد بازرگانی وخدمات فرودگاهی شرکت آسمان را از هیچ به همه چیز رساند. با همان کارمندان آسمان کار کردونفری ازبیرون نیاورد. فردی اخلاقی وسخت کوش است واهل مماشات و کثافتکاری نیست. هنوزخاطرات این مدیر دوست داشتنی در آسمان هست. مه ابادی هم مافیای آسمان را ازبین برد هم مدیر و نیروی متخصص تربیت کرد هم کترینگ را متحول کرد. هم اولین شرکت کارگو را زد وهیچ هزینه ای برای آسمان نداشت. پیشنهادم به تین نیوز این است که بیاید وبزرگان واقعی صنعت را معرفی کند. عده ای بیخود نام بزرگان را یدک میکشند و واقعا کاری نکرده اند.

  • 0 0

    آخر شب بزرگان صنعت را سرچ میکردم اتفاقی به این مطلب رسیدم و کامنت ها را خواندم. من چند ماهه که از شرکت فرودگاهها بازنشست شده ام. حقیقتش از مدیر عامل هم دلخور شدم که چرا ما را رأس موعد بازنشست کرد. اما وقتی دیدم که با دوستان دیرنش هم همینطور برخورد کرده و حتی یک روز هم به همسر یکی از مدیران عامل هم که دو سال توسط مدیران قبلی فرجه گرفته بود و میخواست فوق لیسانس اینترنتی بگیره و تا ۳۵ سال ماندنش رو بیمه کنه ولی مه آبادی نذاشت حس خوبی به من دست داد و برخورد عادلانه او را تحسین کردم. من ۳۰ سال توی سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاهها و خیلی از فرودگاهی کوچک و بزرگ خاک خوردم. یکی از بچه هاین را هم در این راه از دست دادم. با همه مدیرای شرکت و سازمان هم کار کردم. اما با خواندن کامنت آخری خیلی تو فکر رفتم. دوستمون واقعا راست میگه یه عده بیخودی نام بزرگ را در صنعت هوانوردی ما یدک میکشن. آقای مهابادی با همه مدیران قبلی فرغ داره. اونقدر زود و با برنامه و محکم رو صندلیش نشست و کارا را خوب پیش برد که انگار از ۲۰ سال قبل برای رسیدن به این روز و پست مدیریت تمرین کرده و برنامه داره. تو این یه سال اول اینقدر کار شده که آدم باورش نمی آد. من تو چند ماه آخر خدمتم کلی کیف کردم. مثلا خرید هواپیمای فلایت چک. یا قانون خاص. نوسازی مهرآباد. اصلا تغییرات در همه فرودگاه ها معلومه.

  • 0 0

    ادامه مطلبم. انگار همه چیز رو میدونه و براش برنامه داره. توتاریخ شرکت هیچ کس اینطوری دنبال تربیت مدیر نبوده. گذاشتن آزمون و عادلانه عمل کردن خیلی خوبه. با این برنامه هر آدم لایقی میتونه مدیر بشه. اما تاحالا رفیق بازی بود. خدا پدرش رو بیامرزه که یه سری از مدیرای بی لیاقت و… به دست رو عزل کرد. بعضی ها به درد کار تو سبزه میدون میخوردن اما مدیر فرودگاههای مهم شده بودن. تو یه مورد غوغا به پا کرد. یه مدیری رو عوض کرد که هیچکس فکرش رو هم نمیکرد. میگن برای اینکه جلو عوض شدن مدیر رو نگیرن شبونه و زمینی پاشده رفته به اون استان و طرف رو عوض کرده. خوشم آمد که گفته باید مسیر رو طی کنن و اینکه قبلا مدیر بوده و باید مدیر بشه رو قبول نداره. یک جمله جالبی هم اولا گفت که شرکت از ژنرال خالی شده. به خداوندی خدا راست میگه. یه وقتی چه آدمای بزرگی مدیر بودن. الآنم ببینید که چه خبره. آدم درست و شجاعیه. خیلی هم توکارش میذارن ولی اعتنایی نداره. شرکت فرودگاهها خداوندی خدا خیلی تو این یه ساله بزرگ شده. قبلا خیلی توسری خور بود. کاش کارمندا قدرش رو بدونن. اگه چند سال زودتر می اومد و چند سال دیگه هم بود میدیدین که شرکت به کجا میرسید. البته وزیر هم خوب ازش حمایت میکنه. خداوندی خدا روحانی خیلی آدم حسابی ها رو آورده سرکار. کاش یه کاری هم برای اشتغال بچه های ما بکنه. شرکت پر شده از اقوام مدیران قبلی. اگه شجاعت به خرج میداد و یه عده از هزاردستان رو هم بیرون میریخت برای همه خوب میشد. دوست دارم ده ساعت مطلب بنویسم ولی خوابم می آد. کاش چند سال جوانتر بودم تا تو این دوران از محیط کارم بیشتر لذت میبردم. کاش بذارن این مدیرا کارشون رو بکنن و مثل مدیرانی که رهبری میذاره ۱۰ سال ثابت باشن. خوبه که این خبرگزاری ها برای ثبات اینجور آدما هم وقت بگذارن. بودن اینا برای کشور از گندم هم واجبتره. بعضی هم که اراجیف نوشتن همونایی هستن که با چاپلوسی و خیانت به پست بالا رسیدن.{…} که الآن از سر سفره بلند شدن و مه ابادی داره سفره را هم جمع میکنه. خدا کنه برنگردن و سفره اونا برای قشر ضعیف پهن بشه. آقای مه ابادی عزیز میدونم نامرد نیستی ولی یه فکری هم برای شغل جوانهای ما بکن. دوتا بچه ام سربازی رفته و لیسانسه هستن اما کار ندارن و شده اند آیینه دق من و مادرشون. دست مارو بگیر. خدا دستت رو بگیره. البته میدونم کارنشدی هست اما شما با فکری که داری میتونی این مشکل رو هم حل کنی.

    • 0 0

      {…} مثل اینکه مدیر این شرکت بیش از کار داره پول تو رسانه ها تزریق میکنه خدا وکیلی تو اینکار خیلی خبره است من هم قبول دارم

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین