◄ «اینوترنس» و سه تابلو از نمایشگاه ریلی
نمایشگاه اینوترنسِ دوازدهم، در پنج بخش و زیرشاخه شامل: تکنولوژی راهآهن، زیرساختهای راهآهن، حملونقل عمومی، ساخت تجهیزات داخلی و احداث تونل برگزار شد.
یکم: دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل برلین موسوم به «اینوترنس» (Innotrans) در روزهای پایانی شهریور ماه در کشور آلمان برگزار شد. این نمایشگاه که هر دوسال یکبار بر پا میشود، مهمترین نمایشگاه جهان در زمینه ارائه فناوریهای روز در حوزه حملونقل ریلی محسوب میشود. نمایشگاه اینوترنسِ دوازدهم، در پنج بخش و زیرشاخه شامل: تکنولوژی راهآهن، زیرساختهای راهآهن، حملونقل عمومی، ساخت تجهیزات داخلی و احداث تونل برگزار شد.
در نمایشگاه امسال تعداد 2761 شرکت از 55 کشور جهان به عنوان مشارکت کننده حضور داشتند، این شرکتها در فضایی به مساحت 200 هزار متر مربع سرپوشیده (شامل تمامی 41 سالن مرکز نمایشگاهی شهر برلین) و 3500 متر مربع فضای باز، توانمدیهای خود را عرضه کردند.
تعداد بازدیدکنندگان تجاری از اینوترنسِ دوازدهم قریب به 134 هزار نفر بوده؛ این بازدید کنندگان از 149 کشور جهان به شهر برلین آمده بودند تا در بزرگترین همایش ریلی جهان شرکت کنند؛ بیش از هزار مهمانِ ویژه از مجموعههای اقتصادی، صنعتی و سیاسی کشورهای مختلف جهان در آیین افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشتند.
برای پوشش خبری این رویداد عظیمِ نمایشگاهی صرفنظر از خبرنگاران شبکههای مختلف تلویزیونیِ کشور آلمان، 1128 روزنامهنگار و خبرنگار معتبر از 49 کشور در این نمایشگاه حضور داشتند. مجله ویژهی این نمایشگاه با شمارگانِ 225000 نسخه (!) و به سه زبان در سراسر جهان توزیع شد.
این آمار و ارقام به وضوح نشان از اهمیت بالای این نمایشگاه و اقبال آن نزد کارشناسان، مدیران و تصمیمسازان صنایع ریلی جهان دارد. جمعی از مهمترین شرکتهای عمومی و خصوصی حملونقل، تولیدکنندگان و تامینکنندگان فناوریهای حملونقل، شرکتهای ساختمانی، مهندسی، معادن، مقامات دولتی، شرکتهای مشاور، شرکتها و نهادهای تجاری، بخشهای مختلف دانشگاهی و علوم و شرکتهای فعال در بخش حملونقل بینالمللی با حضور در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای خود در صنایع ریلی را به معرض نمایش گذاشتند. اهمیت این نمایشگاه برای مجموعههای فعال در صنعت ریلی به اندازهای است که در اینوترنس دوازدهم 80 درصد فضای نمایشگاه از 18 ماه پیش از آغاز، توسط شرکتها خریداری شد.
بهکارگیری هوش مصنوعی در ترددهای ریلی، بهرهگیری از امکانات دیجیتال برای اطلاعرسانی به مسافران، توجه به حفاظت از محیط زیست در فعالیتهای ریلی و سیستمهای ایمنی در راهآهن از جمله موضوعات ویژه و مورد توجه شرکتهای تولید کننده محصولات ریلی و بازدیدکنندگان از غرفهها در نمایشگاه دوازدهم اینوترنس بود. در بخش جانبی این نمایشگاه موضوعاتی از جمله پنلهای تخصصی، دورههای آموزشی و تورهای کاریابی نیز برگزار شد که با استقبال خوبی نیز از سوی شرکت کنندگان همراه بود.
یکی از تفاوتهای مهم اینوترنس با نمایشگاههای مشابه، استفاده بهینه، نوآورانه و پُربار از فضای باز نمایشگاهی است. در فضای باز اینوترنسِ دوازدهم انواع واگنهای باری و مسافری، انواع واگنهای مخزندار، قطارهای سریعالسیر، انواع لکوموتویوهای هیبریدی و هوشمند، اتوبوسهای برقی و دیگر دستاوردهای شرکتهای تولید کننده صنایع ریلی به نمایش در آمد. در این نمایشگاه همچنین 50 نوآوری در صنعت ریلی از 15 کشور جهان به نمایش گذاشته شد.
آنچه که «اینوترنس» را نسبت به سایر نمایشگاههای ریلی جهان متمایز میکند، تجمیع تمامی داشتههای صنایع ریلی جهان در مدت چهار روز در یک نقطه و گرد آمدن امکاناتِ لازم در نمایشگاه برای بهرهبرداری اقتصادی، تجاری و علمی مناسب از این گردهمایی معظم صنعتی- علمی است.
گویی برلین در روزهای برگزاری اینوترنس برای خدمترسانی به بازدیدکنندگان خود بسیج میشود. متروها و اتوبوسها مسافرین اینوترنسی خود را به رایگان جابهجا میکنند، تاکسیها قیمتهای پایینی دارند، هتلها در برنامههای خود خدمات و تسهیلات ویژه برای مسافران اینوترنس تدارک میبینند، خطوط اینترنت و فضاهای مجازی برای کمک به بازدیدکنندگان از نمایشگاه خدمات ویژه رایگان ارایه میکنند و فضای نمایشگاه و خیابانهای اطراف آن به گونهای تجهیز میشود که بیشترین آرامش را برای بازدیدکنندگان برای بهرهبرداریِ هر چه بهتر و آسانتر از امکانات نمایشگاه فراهم کند. برلین امروز با اینوترنس و گسترش فعالیتهایی که به تبع اینوترنس در آن انجام شده به مهمترین مرکز صنعت ریلی اروپا تبدیل شده است.
دوم: سهم ما از اینوترنس اندک است و بهرهبرداری حمل و نقل ریلی ما از این نمایشگاه به بازدید از غرفهها و گفتگو با نمایندگان برخی از شرکتهای غرفهدار خلاصه میشود. بیتردید بازدید از بیش از 200 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در مدت چهار روز اگر هم ممکن باشد نمیتواند اثرات مثبتِ لازم را به همراه داشته باشد. شاید مفیدترین شکل حضور صنعت ریلی کشورمان در نمایشگاه اینوترنس حضورِ تجمیع شده شرکتها در قالب «پاویون ایران» باشد. در این حالت این امکان فراهم میشود که موقعیتهای سرمایهگذاری در حملونقل ریلی ایران معرفی شود و توانمندیهای ارزشمند تولیدکنندگان ایرانی نیز به خوبی در معرض دید مشتریان و صاحبان صنعت ریلی جهان قرار بگیرد.
«اینوترنس» از یک سو به شرکتهای معظم ریلی مانند آلستوم، زیمنس، بمباردیر، اشتدلر، میتسویی، ..... و کشورهای پیشرو و مهم در صنعت ریلی مانند فرانسه، انگلستان، آمریکا، آلمان، ژاپن، و ... شرایطی را فراهم میکند که با حضوری فعال و پُر طمطراق در نمایشگاه موقعیت خود را به عنوان شرکتی برجسته در تجارت ریلی جهان تثبیت کنند؛ از سوی دیگر برای کشورهایی مانند چین، هندوستان، تایوان، ... که در تلاش برای کسب سهمی بیشتر از بازار پرسود تجارت ریلی جهان هستند این امکان را فراهم میکند که با حضور مؤثر در نمایشگاه توانمندیهای خود را در معرض دید مشتریان قرار دهند. به دلایل مختلفی (که شرح آنها موضوعِ این کوتاهنوشت نیست)، شرکتهای ایرانی در مقام مشارکتکننده، کمترین حضور ممکن را در اینوترنسِ دوازدهم داشتند.
اگر حضور پُرشمار شرکتها از کشورهایی مانند هندوستان و ایتالیا در این نمایشگاه را نشانهای از رونق صنعت ریلی در آن کشورها فرض کنیم، شاید بتوانیم فقر حضور شرکتهای ایرانی در اینوترنس را نیز نشانهای از وجود کاستیهایی در صنعت ریلی کشورمان قلمداد کنیم. مهمترین غرفه ایرانی حاضر در این نمایشگاه غرفه «گروه مپنا» بود؛ شرکتی که تمرکز اصلی آن بر روی تولید لکوموتیو و تعمیر و بازسازی آن است و فعالیتهایی نیز در بخش زیرساخت دارد. حضور حقیرانه 2 دیگر شرکت ایرانی (یک دانشگاه و یک شرکت خدمات نمایشگاهی) در این نمایشگاه نیز نمیتوانست امکان ارایه تصویری مناسب از توانمندیهای صنعت ریلی ایران و گسترهی وسیع فعالیتهای در حال اجرا در کشورمان را فراهم کند.
اینوترنس بستری مناسب از فرصتهای تجاری را برای فعالان حوزه حملونقل ریلی فراهم میکند. تجار، صنعتگران، مدیران سیاسی و حاکمیتی، و فعالان عرصههای مختلفِ صنایع ریلی میتوانند در این نمایشگاه از آخرین دستاوردهای صنایع ریلی جهان بازدید کنند، با خلاقیتها و نوآوریهای این صنعت از نزدیک آشنا شوند و با نخبگانِ آنها رو در رو به گفتگو بنشینند. نتیجه بدیهی این تبادلات، رفع کاستیها، رونق کسب و کار و فراهم آمدن شرایط لازم برای ارتقای سطح کیفی و کمی تولیدات و خدمات ریلی در کشورهای مختلفِ جهان خواهد بود؛ به همین دلایل این نمایشگاه همواره مورد توجه دستاندرکاران حملونقل ریلی کشورمان قرار داشته است و جمع قابل توجهی از دستاندرکاران دولتی، مدیران، کارشناسان و تجار و بازرگانانِ این صنعت از کشورمان، در همه دورههای این نمایشگاه، به عنوان بازدیدکننده شرکت میکنند.
سوم: مشابه نمایشگاه اینوترنس، در کشور ما نیز همه ساله نمایشگاهی با عنوان «حملونقل ریلی و صنایع وابسته» برگزار میشود. این نمایشگاه با برطرف کردن تدریجیِ کاستیهای خود و در روندی رو به رشد کوشیده است تا نقشی اثرگذار در صنعت حملونقل ریلی در کشور از خود به تصویر بکشد. تجمیع سه نمایشگاه در یک نمایشگاه که به همت دکتر پورسیدآقایی و در دوره تصدی ایشان بر مدیریت راهآهن جمهوری اسلامی رخ داد، مهمترین اتفاق در شکلگیری این روندِ مثبت و رو به رشد در نمایشگاه ریلی ایران بود.
نمایشگاه ریلی ایران اما با همه نکات مثبتِ نهفته در آن، از مشکلاتی رنج میبرد که برخی از آنها ناشی از تصمیمسازیهای مدیریتی است و برخی دیگر شاید برآمده از برخی خُلقیات فرهنگیِ ناصواب اجتماع!
برگزاری «سالانه» نمایشگاه حملونقل ریلی میتواند یکی از مشکلات مهم آن تلقی شود. اساساً ظرفیت حملونقل ریلی ایران و محدودیت شرکتهای فعال در کشور در اندازه برگزاری نمایشگاه «سالانه» نیست. برگزاری دوسالانه این نمایشگاه احتمالاً میتواند نتایج مطلوبتری برای این صنعت در کشور ما در بر داشته باشد. برای دستیابی به نتایج مطلوبتر، نمایشگاه حملونقل ریلی ایران به عنوان بزرگترین نمایشگاه ریلی خاورمیانه میتواند هر 2 سال یکبار و در سالهایی که نمایشگاه اینوترنس برگزار نمیشود، بر پا شود.
از نگاهی دیگر، هزینههای اصلی و جانبی نمایشگاه حملونقل ریلی در ایران بالا و فراتر از توان اقتصادی بسیاری از شرکتهای داخلی است. هزینههای اصلی این نمایشگاه مانند خرید فضای غرفه همواره به بهانههای مختلف بیشتر از تعرفههای مصوب دریافت میشود؛ هزینههای جانبی نمایشگاه مانند کرایه جرثقیل، هزینههای ایاب و ذهاب و مواردی از این دست نیز بسیار بیشتر از قیمتهای متداول در خیابانهای دور از نمایشگاه است. اساساً در یک قانون نانوشته نادرست، هزینه همه چیز در محدوده نمایشگاه بینالمللی تهران و حواشی آن بیشتر از بقیه نقاط شهر است! مشارکت کننده در نمایشگاه نیز باید بپذیرد که اگر میخواهد در نمایشگاه شرکت کند باید هزینههای گزافی بابت گرانیهای متداول در حاشیه نمایشگاه نیز تقبل کند! شلوغی خیابانهای اطراف و مشکلات ترافیکی جدی در ساعات آغاز و پایان نمایشگاه از دیگر مشکلات قابل اشاره در این نمایشگاه هستند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.