◄ چرا موتورسیکلت به یکی از بازیگران اصلی حمل و نقل شهری تهران تبدیل شد؟
در شرایطی که متوسط سرعت حرکت خودروها در ساعات اوج به شدت کاهش می یابد، موتورسیکلت با قابلیت مانور بالا به راه حلی برای فرار از قفل شدگی ترافیکی تبدیل شده است.
چرا موتورسیکلت در دهه اخیر به یکی از بازیگران اصلی حمل و نقل شهری تهران تبدیل شده است؟
به گزارش تین نیوز، رشد سریع جمعیت شهری، افزایش قیمت خودرو، گسترش اقتصاد پلتفرمی (پیک های اینترنتی)، و تراکم بی سابقه ترافیک در تهران باعث شده موتورسیکلت از یک وسیله جانبی به یک مد حمل و نقل اصلی تبدیل شود.
در شرایطی که متوسط سرعت حرکت خودروها در ساعات اوج به شدت کاهش می یابد، موتورسیکلت با قابلیت مانور بالا به راه حلی برای فرار از قفل شدگی ترافیکی تبدیل شده است.
آیا موتورسیکلت را می توان یک مد حمل و نقل پایدار دانست؟ در چارچوب »تحرک شهری پایدار» یک مد حمل و نقل باید سه شاخص را تامین کند:
▪ ایمنی
▪ سازگاری زیست محیطی
▪ عدالت اجتماعی
موتورسیکلت در تهران از نظر دسترسی و عدالت نسبی موفق است ( هزینه پایین )، اما در حوزه ایمنی و محیط زیست با چالش جدی مواجه است.
بنابراین، نمی توان آن را ذاتا پایدار دانست، بلکه پایداری آن وابسته به نوع مدیریت و تکنولوژی مورد استفاده است.
چه ویژگی های ساختاری تهران زمینه رشد موتور را فراهم کرده است؟
▪ تمرکز فعالیت های اداری و اقتصادی در مرکز شهر
▪ فاصله زیاد محل سکونت تا محل کار
▪ تراکم بالا در معابر
▪ کمبود پارکینگ
▪ شکاف درآمدی
تهران شهری « متمرکز _ پرتراکم» است و این ساختار فضایی، تقاضا برای وسیله ای سریع و ارزان را افزایش می دهد.
در نتیجه، موتور پاسخی به ساختار کالبدی شهر است.
بنابراین نمی توان آن را ذاتا پایدار دانست، بلکه پایداری آن وابسته به نوع مدیریت و تکنولوژی مورد استفاده است.
چه ویژگی های ساختاری تهران زمینه رشد موتور را فراهم کرده است؟
▪ تمرکز فعالیت های اداری و اقتصادی در مرکز شهر
▪ فاصله زیاد محل سکونت تا محل کار
▪ تراکم بالا در معابر
▪ کمبود پارکینگ
▪ شکاف درآمدی
تهران شهری « متمرکز _ پرتراکم» است و این ساختار فضایی، تقاضا برای وسیله ای سریع و ارزان را افزایش میدهد.
در نتیجه، موتور پاسخی به ساختار کالبدی شهر است.
* دانشجوی کارشناسی مهندسی شهرسازی دانشگاه سمنان
نه اصلن موتور خوب نیست چون آلودگی صوتی میاره و همه عصبی و دعوایی میشن . بخصوص این موتورهای تِرتِرو زشت و پرسروصدای تهران ، شده عینه هند و تایلند و حتی بدتر . باید به زیبایی و ارامش و ظاهر شهر هم فکر بشه نه فقط به اینکهموتور از ترافیک رد میشه . حالا حداقل اگه موتورهاشون موتور وِسپا رنگی بود باز خوب بود چون موتور وسپا هم قشنگه هم بی خطره و هم سروصدا نداره و یا کمتره صداش و تومخی نیست . کاش اینایی که موتور دارن و بهشون بگن که همه شون موتور وسپا بخرن . حداقل ظاهر شهر هم یه رنگ و قشنگی میگیره . تنها صدایی که آدم توی تهران میشنوه اینه تِررررررررررررررررررررررررر