◄ رتبه ۶۴ ایران در شبکه ریلی؛ نیازمند مدیریت بهینه منابع هستیم
رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اهمیت توسعه زیرساخت های حیاتی، از مدیریت ناکارآمد منابع کشور انتقاد کرد و خواستار هدف گذاری دقیق در گسترش شبکه ریلی شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در آیین امضای تفاهمنامه سرمایه گذاری 8800 میلیارد تومانی در شبکه ریلی اظهار کرد: توسعه یافتگی بسته به میزان توسعه شبکه های زیربنایی است و ما باید با این درک درست برای کشور هدف گذاری کنیم و منابع را در راستای توسعه اصولی هزینه کنیم.
به گزارش تین نیوز، محمدرضا رضایی کوچی افزود: ما کشور را گران اداره می کنیم؛ به طور متوسط سالانه بیش از 5 هزار میلیارد تومان (5 هزار همت) صرف یارانه سوخت می شود، در حالی که اگر درست هدف گذاری کنیم، می توان این منابع را به سمت توسعه زیرساخت هایی مانند شبکه حمل ونقل ریلی سوق داد؛ حوزه ای که کمتر به آن توجه شده است.
بیشتر بخوانید:
راه آهن؛ جایگزین حمل و نقل هوایی/ شبکه ریلی پرسرعت راه اندازی شود
وی با اشاره به اهمیت مشارکت بخش خصوصی گفت: خوشبختانه امروز سرمایه گذاری با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در مسیر درستی قرار گرفته است. نمونه اش این است که ایران در بین 90 کشور دنیا، طبق آمار بانک جهانی، رتبه 64 را در توسعه شبکه ریلی دارد. البته این رتبه بسته به اقدامات و برنامه ریزی ها می تواند بهبود یابد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس، مبنای این سیاست گذاری ها را برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و ادامه داد: این برنامه باید تبدیل به نقشه راه توسعه کشور شود. مجلس وظیفه دارد احکام برنامه را عملیاتی کند و رئیس جمهور، وزرا و همه دستگاه های اجرایی باید در این مسیر حرکت کنند.
وی به یکی از احکام مهم برنامه هفتم اشاره کرد و گفت: مطابق برنامه، تا پایان اجرای آن باید 30 درصد به جابه جایی بار و مسافر از طریق شبکه ریلی کشور اضافه شود. یعنی از حدود 50 میلیون تن بار فعلی، باید حداقل 30 درصد افزایش داشته باشیم. همچنین در بخش مسافر، از حدود 35 میلیون نفر جابه جایی سالانه، باید 30 درصد رشد داشته باشیم.