| کد خبر: 2556 |

تین نیوز | ساخت تونل دوقلوی حکیم در امتداد بزرگراه رسالت و در محدوده عبور از بوستان جنگلی چیتگر در حالی در دستور کار معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران قرار گرفته که شهردار تهران تاكيد می کند که تمامی ملاحظات زیست محیطی در آن لحاظ شده و عملیات ساخت آن تا بهمن امسال به اتمام می رسد. 
 
بزرگراه شهید حکیم به دلیل نیاز شهر تهران، باید به سمت غرب امتداد پیدا کند این در حالی است که بر اساس مطالعات کارشناسان، نمی توان بزرگراه حکیم را از مسیر دیگری عبور داد و یا با بزرگراه شهیدهمت یکی کرد یا حتی به سمت جنوب امتداد داد .از سوی دیگر تلاقی اتوبان حکیم با بوستان جنگلی چیتگر گزینه اجرای همسطح را منتفی می کند چرا که ساخت اتوبان در این مسیر به معنی تخریب محیط زیست و طبیعت بکر چیتگر است.
 
از جهتی، اگر ساخت پل در دستور کار قرار می گرفت با دو مشکل مواجه می شد چرا که ساخت پل نیازمند نصب پایه است که این پایه ها و کارگاههای عمرانی آن باید در بوستان جنگلی نصب و راه اندازی شود که همین امر باعث تخریب جنگل می شود.

همچنین وقتی پل در این مسیر ساخته شود سروصدای زیادی به همراه دارد که آرامش را از شهروندانی که برای گذران اوقات فراغت به بوستان جنگلی می آیند می گیرد در واقع، افزایش آلودگی صوت، هوا و آلودگی بصری از عمده مسائلی است که گزینه اجرای پل در امتداد بزرگراه حکیم را رد می کند. بنابراین با توجه به مشکلاتی که ساخت پل یا اجرای همسطح ایجاد می کرد ساخت تونل بهترین گزینه برای انتخاب در نظر گرفته شد.
 
امکان تکمیل رینگ کمربندی بزرگراه های غرب تهران و ایجاد ارتباط بین امتداد بزرگراه رسالت با بزرگراه تهران – کرج از طریق پل های تقاطع های کاروانسرای سنگی 1 و 2 با ساخت تونل حکیم و ادامه مسیر قبلی میسر می شود. به عبارتی تونل حکیم پس از عبور از مجموعه چیتگر به کاروانسرای سنگی می رسد که در آنجا این بزرگراه شمالی_جنوبی شده و به بزرگراه تهران کرج متصل می شود.
 
شهردار تهران در روزهای پایانی سال پس از بازدید از پروژه قول داد که این پروژه تا بهمن سال 93 به بهره برداری برسد. مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در مورد این پروژه می گوید: عملیات حفاری پروژه تونل حکیم تیرماه امسال آغاز شد و با وجود آنکه طبق برنامه و نرم جهانی باید تا مرداد سال 93 به اتمام می رسد اما با حفظ ایمنی و دقت این عملیات ظرف 8 ماه به پایان رسید.
 
وی با بیان اینکه تونل شهید حکیم از نظر ایمنی مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی شده است می افزاید: یکی از نکات مهم در طراحی این تونل حفظ محیط زیست بوده است به طوری که در طول حفاری سه کیلومتر یک درخت نیز جابه جا نشده و تمامی درختان قدیمی و برگ سوزنی حفظ شده اند .
 
وی با بیان اینکه تمام دسترسی های بین تونل شمالی و جنوبی در فواصل 200 متر ماشین رو است اضافه می کند: از نظر ایمنی و دسترسی به سد و حفظ محیط زیست دو تونل به عنوان مکمل هم در بحث های ایمنی عمل خواهند کرد . حسینی در ادامه با بیان اینکه تونل حکیم از نظر حفاری و سرعت نمونه است اظهار می کند: مهندسان ایرانی تجربه بسیار خوبی در دانش تونل سازی به دست آورده اند و با خلاقیت هایی که به کار می برند توانسته اند علاوه بر رعایت نکات ایمنی سرعت حفاری را نیز بالا ببرند.
 
وی تصریح می کند: با ساخت این تونل یک مسیر ارتباطی پیوسته و پر تقاضا در محدوده غرب تهران ساماندهی شده و اتصال شریان های این محدوده به جاده قدیم و جاده مخصوص کرج محقق می شود . معاون شهردارتهران با بیان اینکه حفاری تونل در طول هشت ماه یک رکورد به شمار می رود یادآور می شود: باید به این نکته توجه داشت که مجموع دو تونل کوچک و بزرگ رسالت به اندازه یکی از دو تونل حکیم می شود به عبارتی طول هر کدام از تونل های حکیم به تنهایی از مجموع تونل رسالت بیشتر است.
 
 احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن پروژه تونل شهیدحکیم می گوید: با اتصال این پروژه به کاروانسرای سنگی پرونده پروژه تونل و بزرگراه شهیدحکیم بسته می شود.
 
وی با اشاره به رینگ بزرگراه های غربی شهر تهران می افزاید: بزرگراه های شهید همت و رسالت از جمله معابر شریانی مهم غرب پایتخت به حساب می آیند که انتهای بزرگراه شهید همت سال گذشته با احداث بزرگراه شهید خرازی از بن بست خارج شد .

در مورد ادامه بزرگراه رسالت نیز قبلاً طرحی موجود بود که طی آن امتداد این مسیر از میان دریاچه شهدای خلیج فارس می گذشت اما هزینه سنگین ساخت پل در این محدوده باعث شد سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران اقدام به جایگزینی طرحی دیگر کند ؛ در این طرح مسیر بزرگراه حکیم به سمت محور جنوب متمایل شده و با عبور از زیر پارک جنگلی چیتگر ، ضمن حفظ محیط زیست محلی ، منظر دریاچه نیز مخدوش نمی شود .
 
وی با بیان اینکه تونل حکیم در ادامه از طریق پل های کاروانسرا سنگی به اتوبان تهران – کرج ارتباط یافته است افزود: به این ترتیب ضمن تکمیل رینگ بزرگراهی غرب تهران ، تا حدودی از بار ترافیک بزرگراه های بین تهران و کرج کاسته می شود . این پروژه خصوصا با توجه به توسعه منطقه 22 و حجم ترافیکی که در آینده متوجه این منطقه خواهد شد ، لازم و ضروری بود.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین