| کد خبر: 181910 |

می خواهیم پرداخت‌های شرکت عالمانه و جذب نیرو آگاهانه باشد.

تین‌نیوز | 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بابیان این‌که ضوابط و مقررات عمومی و بوروکراتیک به کار اداره این نهاد چندوجهی نمی‌آید، تاکید کرد: ما مقرراتی را می‌خواهیم که منطبق با شرایط و اقتضائات فرودگاه‌ها و ناوبری باشد. مقرراتی که فرصت چابکی، انعطاف، سرعت عمل، کیفیت مستمر و متناسب‌سازی امور با شرایط و خصوصیات یک بنگاه اقتصادی که درعین‌حال کارکرد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی دارد را ایجاد کند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ رحمت‌اله مه‌آبادی که در مراسم امضای پنج یادداشت تفاهم موسوم به «امانت» در حضور انصاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور سخن می‌گفت، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و خیرمقدم به ایشان، از دکتر انصاری به‌عنوان چهارمین معاون رئیس‌جمهوری یادکرد که طی سه سال گذشته از شرکت فرودگاه‌ها بازدید می‌کند.

وی بابیان این‌که نیروی انسانی، مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه دولت و کشور است، گفت: شرکت فرودگاه‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین، حساس‌ترین، تخصصی‌ترین، پیچیده‌ترین و پرمسئولیت‌ترین شرکت کشور 6000 کارکنان دارد.

مه‌آبادی افزود: در 3.5 سال گذشته تمرکز شرکت فرودگاه‌ها بر رفع چالش‌های منطقه‌ای، ملی و رفع تهدیدهای صنعت هوانوردی کشور بود که می‌توان از آن جمله به رفع بحران فلایت چک، رفع بحران بزرگ محاصره قطر و تهدید ایجاد بحرینی دیگر در مرزهای جنوبی کشور یادکرد.

وی ادامه داد: بهره‌مندی حداکثری از فرصت برجام با خرید حدود 1000 میلیارد تومان تجهیزات پیشرفته ارتباطی، ناوبری، راداری، ایمنی و نجات و سامانه‌های الکتریکال و مکانیکال، ایجاد تحول بزرگ در ساختار فضا و افزایش کمیت و کیفیت شبکه راه‌های هوایی کشور، اجرای طرح تحول خدمات فرودگاهی و قرار گرفتن دو فرودگاه مهرآباد و مشهد مقدس در جمع 100 فرودگاه برتر دنیا در کلاس ترافیکی مشابه، اتمام طرح‌های نیمه‌تمام فرودگاه‌های کشور، پیشتازی در اجرای قانون کاداستر در بین تمام دستگاه‌های اجرایی، سه برابر ساختن درآمد و سود شرکت در شرایط ثابت بودن تعرفه‌ها، قرار گرفتن شرکت در گروه 20 شرکت برتر کشور، نمونه‌ای از ده‌ها دستاورد شرکت در مدت کوتاه یادشده است.

وی افزود: اکنون با رفع چالش‌ها و تهدیدهای برون‌سازمانی، وقت آن رسیده که بیش از گذشته به درون شرکت و پایداری آن توجه کنیم و بر این اساس در ایام مبارک دهه فجر، بنا داریم تا با حضور حضرت‌عالی و امضای پنج قرارداد موسوم به پروژه امانت، قدمی اساسی به‌سوی آن برداریم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تقارن حضور معاون رئیس‌جمهور و جلسه طرح اصلاحیه اساسنامه شرکت در کمیسیون اجتماعی دولت به ریاست ایشان را که مقدمه آغاز تغییر قانون شرکت به قانون خاص است به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد؛ همچون گذشته، دید عمیق و نگاه بلند رئیس سازمان امور اداری و استخدامی پشتیبان ما در تحقق هدف تعالی سازمان متبوعمان باشد.

مه‌آبادی با یادآوری اینکه بسیاری از تلاش‌های انجام‌شده برای استفاده از قوانین خاص در کشور به بی‌بندوباری در حقوق و دستمزد و استخدام و جذب نیروی انسانی منتج شده گفت: ما هرگز دنبال مقرراتی نیستیم که آزادی عمل بی‌حساب و بدون منطق به ما بدهد و ما را از قیدوبند سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها و جهت‌گیری‌های کلان دولت رها کند.

وی بابیان این‌که هدف ما از تغییر مقررات، گشاده‌دستی و افزایش دستمزدها نیست بلکه هدفمند کردن آن است، گفت: ما به دنبال ایجاد امکان برخورد متفاوت با نیروهای کلیدی و غیرکلیدی هستیم. هدف ما ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر و روزافزون ارزش‌های سازمانی و اینکه «عملکرد و شایستگی» در سازمان سالاری کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: ما می‌خواهیم هیچ حقی پذیرفته و وضع نشود مگر این‌که پیش از آن استحقاقش ثابت‌شده باشد. به همین دلیل است که تفسیر ما از قانون خاص، با استقبال همگانی مواجه نشده و هستند گروهی که از وضع مقررات خاص به‌شدت واهمه دارند. البته این گروه کوچک، اندک افرادی را شامل می‌شوند که با هزار طرفند، از راهرو شایستگی برای ورود به سازمان عبور ننموده و در طول خدمت خود نیز ارزشی برای شرکت متبوع ایجاد نکرده‌اند.

وی با بیان این‌که ما در قانون خاص، در پی پرداخت حداکثری حق عضویت نیستیم گفت: ما مترصد دادن حداکثر سهم از پرداخت‌ها به ارزش شغل، ارزش فرد و ارزش عملکرد شاغل هستیم.

مه‌آبادی گفت: ما مقررات خاص را مقررات ویژه نمی‌پنداریم و خوشبختانه در حال حاضر، پرداخت‌ها مشکل بزرگ شرکت ما نیست تا بخواهیم از این رهگذر ایجاد خرسندی کنیم.

وی اظهار کرد: در حوزه جذب و استخدام دنبال جذب بدون محدودیت و راحت نیستیم به طوری که با بازگرداندن داوطلبانه عدد شناسه و بازنشست کردن بسیاری از شاغلان دارای شرایط، قبلاً این ادعا را ثابت کرده ایم.

مه‌آبادی با بیان اینکه مقررات عمومی و بوروکراتیک، تولید حق کرده و بستری را فراهم می‌کند تا تحت آن، فرد به سازمان می‌آید تا حقوق بگیرد نه اینکه تولید ارزش بیشتر کند، گفت: این مقررات عمومی است که برای پرداخت حق عضویت وضع‌شده و هرگز از کارآفرینی سازمانی و بهره‌وری پشتیبانی نمی‌کند.

وی تأکید کرد: منظور ما از مقررات خاص هم خلاف بسیاری از سازمان‌ها، نه پرداخت‌های خاص است و نه جذب راحت. بلکه ما از رهگذر مقررات خاص، در پی اقتضائات شرکت هستیم و می‌خواهیم مخالف تجارب گذشته عمل کنیم. می‌خواهیم سیستم پرداخت‌های شرکت عالمانه، جذب نیرو آگاهانه و اندازه شرکت مناسب باشد.

مه‌آبادی بابیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها یک بنگاه اقتصادی و درعین‌حال یک کسب‌وکار اجتماعی یا Interprises Social است، گفت: هدف ما ایجاد شرایطی مناسب برای ارائه سرویس خوب است. ما می‌دانیم مردمی که به فرودگاه می‌آیند؛ اگر هم پول خرج می‌کنند؛ درصورتی‌که سرویس خوبی بگیرند خشنود می‌شوند.

وی اظهار کرد: در اندیشه ما ستاد شرکت، شأن مستقل ندارد و مترصد پشتیبانی از فرودگاه برای اداره بهینه فرودگاه است. درواقع این ستاد هلدینگی است که از ده‌ها واحد حساس عملیاتی پشتیبانی می‌کند و بنابراین ما معتقدیم پشتیبانی از فرودگاه‌ها با مقررات عمومی ممکن نیست چراکه یک بنگاه اقتصادی و اجتماعی را نمی‌توان با این‌گونه مقررات اداره کرد و این کسب‌وکار یک «بک‌بن» محترمانه و کارآمد را می‌طلبد.

مه‌آبادی تاکید کرد: ما به دنبال آداب اداره درست شرکت هستیم و این آداب درست را مقررات خاص می‌خوانیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت فرودگاه‌ها بیش از دو دهه قبل از سازمان هواپیمایی کشوری جدا شد، گفت: علت این بود که در بطن آن سازمان نمی‌توانستیم وظایف محوله را انجام و انتظارات را تأمین کنیم. فعالیت موثر ما نیازمند فضا و عالم خاص خود بود. فرودگاه‌ها از سازمان جدا شد چون نمی‌توانست با مقررات قبلی اداره شود.

به گفته مه‌آبادی اداره فرودگاه‌ها و بازار ناوبری هوایی، مستلزم سرعت، دقت، درک اقتضائات و شرایط محیطی به‌ویژه شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای بنگاه‌داری و قرار گرفتن در قواره یک‌نهاد اداری، اقتصادی، بازرگانی و خدماتی در فضای رقابتی و با استانداردهای بین‌المللی بود و به همین دلیل هم شرکت فرودگاه‌ها از ابتدای تولدش از مقررات خاص برخوردار بود اما متأسفانه اسلاف ما متوجه این مسئله نشده و از این زیرساخت مهم بهره لازم را نگرفتند.

رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها تاکید کرد: تجارب جهانی و حتی تجارب چند سال اخیر خودمان و شیوه‌های عمل دنیا در رابطه با اداره شرکت‌هایی چون شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، این آموزه و توصیه را دارد که بدون مقررات خاص و مناسب کسب‌وکارهای فرودگاهی و ناوبری هوایی و همگرا با محیط بین‌المللی نمی‌توان چنین شرکت و کسب‌وکارهایی را به‌صورت بهره‌ور اداره کرد و ضوابط و مقررات عمومی و بوروکراتیک به کار اداره این نهاد چندوجهی نمی‌آید.

وی بابیان این‌که ما به دنبال برخورداری اصول و روش‌های درست بنگاه‌داری هستیم، گفت: ما خواهان اصول و مقرراتی هستیم که اجرای آن‌ها به کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها منجر شود و بر همین اعتقاد که مقررات اداری و بوروکراتیک، علاوه بر آنکه نیروی انسانی را متورم و غیر بهره‌ور کرده و ساختار سازمانی را گرفتار ملاحظات سیاسی و غیرحرفه‌ای می‌نماید و جز افزایش هزینه‌ها خاصیت دیگری ندارد؛ به دنبال قانون خاص رفتیم.

مه‌آبادی ادامه داد: ما به این دلیل به دنبال قانون خاص رفتیم که ساختار، آموزش، انتخاب درست و توزیع مناسب نیروی انسانی و استفاده بهینه از آن، برایمان مهم بود. ما مقرراتی را می‌خواستیم و می‌خواهیم که منطبق با شرایط و اقتضائات فرودگاه‌ها و ناوبری باشد. مقرراتی که فرصت چابکی، انعطاف، سرعت عمل، کیفیت مستمر و متناسب‌سازی امور با شرایط و خصوصیات یک بنگاه اقتصادی که درعین‌حال کارکرد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی دارد را ایجاد کند.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم انگیزه‌ای در کارکنانمان ایجاد شود که تمام فرودگاه‌ها را ازنظر سرویس‌دهی به سطح بهترین فرودگاه‌های جهان برسانند. ما می‌خواهیم سازمانی را ایجاد کنیم که در نگهداری و توسعه سامانه‌ها، به خوداتکا کند. ما می‌خواهیم سیستم و سازوکارهایی را استفاده کنیم که بر کاهش مستمر هزینه‌ها و تولید مستمر درآمدها و ارتقای پیوسته کیفیت سرویس‌دهی‌ها متمرکز باشد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها افزود: ما می‌خواهیم که قدرت و توان حرفه‌ای نجات 240 هواپیمای قطری در کوتاه‌ترین زمان ممکن، روزبه‌روز افزایش یابد.

وی در پایان خطاب به معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور استخدامی کشور گفت: ما به شما قول شرافتمندانه می‌دهیم تا در کنارتان برای تحقق آنچه ادعا کردیم تلاش کرده و شما در این رهگذر بر ما سخت بگیرید و خارج از منویات پیش‌گفته تصمیمی نگیرید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین