| کد خبر: 170876 |

در پی مشکلات ایجادشده در تأمین ارز، دولت قول داده بود تا به راننده‌های ترانزیتی که به کشورهای خارجی تردد دارند ارز دولتی به‌عنوان تنخواه پرداخت شود.

تین‌نیوز | 

در پی مشکلات ایجادشده در تأمین ارز، دولت قول داده بود تا به راننده‌های ترانزیتی که به کشورهای خارجی تردد دارند ارز دولتی به‌عنوان تنخواه پرداخت شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، در این مورد مهدی نفیسی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفت: دولت قرار بود برای تأمین هزینه‌های جاری رانندگان ترانزیت که به کشورهای خارجی تردد دارند، ارز دولتی اختصاص دهد که این کار تاکنون انجام‌نشده است.

نفیسی درباره مشکلات تأمین ارز از سوی رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی کالا گفت: رانندگان مشمول ارز مسافرتی نبودند بلکه به‌این‌علت که به کشورهای خارجی تردد دارند، قرار بود برای تأمین هزینه‌های جاری‌شان ارز دولتی به آنها اختصاص یابد؛ بنابراین هرگونه تغییر و تحولی در نحوه تخصیص ارز مسافرتی، شامل رانندگان کامیون‌های ترانزیت و بین‌المللی نمی‌شود.

او ادامه داد: از اواخر فروردین‌ماه که مشکلات ارزی آغاز شد، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با مسئولان بانک مرکزی جلساتی، برگزار و مشکلات راننده‌ها را مطرح کرد. در این نشست‌ها، نمایندگان تشکل‌های بخش‌خصوصی رانندگان بین‌المللی نیز حضور داشتند و مشکلات خود را به‌طور کامل تشریح کردند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهارکرد: رانندگان ترانزیت در سفرهای بین‌المللی خود علاوه‌بر نیاز ارزی برای تأمین هزینه‌های سفر، مشکلات گسترده‌ای نیز درزمینهٔ تأمین ارز برای پرداخت عوارض عبور از کشورهای مختلف و عوارض آزادراهی داشته و دارند، به همین دلیل راهکاری پیشنهاد کردیم تا CMRI (کد ره‌گیری) صادره از سازمان راهداری بتواند هم‌زمان به بانک عامل نیز برای ارائه ارز موردنیاز رانندگان ترانزیت ارائه شود.

نفیسی افزود: برای تکمیل این سامانه، تعداد کشورها و میزان هزینه‌هایی که هر کشور به رانندگان ترانزیت تحمیل می‌کند را فهرست کردیم و جدول مذکور را به بانک مرکزی ارائه دادیم؛ بانک مرکزی نیز پیرو این جدول، پنج بانک عامل را به تشکل‌های صنفی رانندگان ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی کالا معرفی کرد. وقتی رانندگان به بانک‌های عامل مراجعه کردند، به آنها اعلام شد این دستورالعمل اجرایی نمی‌شود. به همین دلیل قرار است امروز جلسه‌ای با بانک مرکزی درخصوص اجرایی شدن سامانه برگزار کنیم که امیدواریم این جلسه به نتیجه برسد.

او اظهارکرد: بانک‌های عامل مدعی هستند باید برای اجرایی شدن این دستورالعمل، سامانه‌ای طراحی شود تا دیتاهای سازمان راهداری به سرورهای بانک‌های عامل متصل شود، ولی متأسفانه تاکنون مشکل ارزی رانندگان ترانزیت حل‌نشده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: اگر مشکلات ارزی رانندگان بین‌المللی حل نشود، عملاً ترانزیت ما از بین خواهد رفت و ناوگان خارجی گوی رقابت را از رانندگان ایرانی خواهد ربود که نمونه شاخص آن، افزایش تردد کامیون‌های ترکیه‌ای در کشورهای منطقه‌ است.

نفیسی با اشاره به توانمندی‌های سامانه‌ای که از سوی سازمان راهداری برای ارائه به بانک‌های عامل طراحی‌شده، گفت: براساس این سامانه، اگر راننده‌ای بدون دریافت ارز از کشور خارج شود، می‌تواند در هنگام برگشت ارز تخصیصی را دریافت کند. همچنین اگر راننده‌ای ارز را تحویل گرفت ولی از کشور خارج نشد، پس از مدت‌زمانی مشخصی این ارز به بانک عامل برگردانده می‌شود؛ ضمن اینکه اگر راننده‌ای که ارز را دریافت کرده و آن را در داخل خرج کند، سیستم خودبه‌خود کارت سوخت راننده کامیون ترانزیت را باطل کرده و اجازه حمل بار بین‌الملل به او داده نخواهد شد.

او در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ایجاد رانت برای رانندگانی که در شعب داخلی بانک‌های عامل ارز دریافت می‌کنند، افزود: براساس توافقی که با بانک‌های عامل داشته‌ایم، رانندگان می‌توانند علاوه‌بر شعب مرزی بانک‌ها، در شعب استان‌ها نیز ارز موردنظر را دریافت کنند، اما اگر در مرتبه اول ارز دریافتی را بدون خروج از کشور خرج کنند یا آن را به بانک برنگردانند، به‌صورت خودکار کارت هوشمند راننده مذکور باطل خواهد شد.

نفیسی تصریح کرد: علیرغم تمام امکاناتی که این سامانه دارد، بانک‌های عامل همچنان از پرداخت ارز به رانندگان ترانزیت خودداری می‌کنند.

رانندگان ترانزیتی به‌دلیل تردد همیشگی در کشورهای مختلف نیاز بسیاری به ارز دارند و بدون تخصیص ارز قادر به تردد در کشورهای دیگر نیستند. در بسیاری از کشورهای همسایه از رانندگان ایرانی فقط دلار و یورو می‌پذیرند و حتی ارز رایج همان کشور را از رانندگان ایرانی نمی‌پذیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یوسف منتظری 0 0

    سلام و وقت بخیر

    این مطلب کاملا پیش بینی شده بود و مقله ای نیز از طرف بنده ارائه شد که طبق معمول مورد توجه سازمان قرار نگرفت

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین