| کد خبر: 248604 |

هدفگذاری برای دستیابی به ظرفیت تجاری ۲۸۰ میلیون تنی در بنادر کشور

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوری سازمان بنادر در نشست مدیران این سازمان با مدیران و فعالان حوزه صنعت نفت و پتروشیمی از هدفگذاری برای دستیابی به ظرفیت تجاری ۲۸۰ میلیون تنی در بنادر کشور و بازنگری منشور سرمایه گذاری سازمان بنادر خبر داد.

تین نیوز

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوری سازمان بنادر در نشست مدیران این سازمان با مدیران و فعالان حوزه صنعت نفت و پتروشیمی از هدفگذاری برای دستیابی به ظرفیت تجاری ۲۸۰ میلیون تنی در بنادر کشور و بازنگری منشور سرمایه گذاری سازمان بنادر خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی ، جلیل اسلامی، عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون امور بندری و اقتصادی این سازمان در نشست مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با مدیران و فعالان حوزه صنعت نفت و پتروشیمی با رویکرد توسعه بازار، گفت: بحث ظرفیت هایی که در بنادر کشور داریم و سایر حوزه های مرتبط بسیار حائز اهمیت است و در دوره ای هستیم که از لحاظ زیرساخت های بندری توسعه قابل توجهی در این مسیر اتفاق افتاده و در جنوب و شمال کشور ظرفیت سازی مطلوبی شده است.

وی افزود: هنگامی که در دیپلماسی اقتصادی که سیاست دولت سیزدهم است، در خصوص برآورد ظرفیت ها صحبت می شود، نقطه قوت و نقطه پایدار تصمیم ها بحث ظرفیت های دریایی است،

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوری با بیان اینکه در اتباط با زیرساخت های بنادر در شمال و جنوب برای پذیرش کالاها اعلام آمادگی می کنیم، خاطرنشان کرد: مقرر شده در طرح های سال جاری و سال آینده ظرفیت تجاری بنادر به ۲۸۰ میلیون تن درسال برسد و ظرفیت تجاری کشور را به راحتی پاسخگو باشد. 

اسلامی ظرفیت تجاری کشور را به واسطه تحریم ها و شرایط اقتصادی کمتر از میزان مدنظر خواند و اظهار کرد: امیدواریم در سال های آینده با رفع مشکلات جهش مناسبی را در توسعه تجاری حمل و نقل دریایی ، در تخلیه بارگیری و از پس کرانه ها شاهد باشیم.

وی افزود: با حوزه نفت و گاز و پتروپشیمی ظرفیت سازی های بسیار زیادی انجام شده است و در حوزه خوزستان، بندر امام و سایر حوزه ها این ظرفیت درحال توسعه است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوری تصریح کرد: در حوزه بندر امام خمینی (ره) با توجه به شرایط اقلیمی و اراضی که آنجا وجود دارد، شرایط خاصی حاکم است و توسعه بندر امام(ره) و پس کرانه های صنعتی آن به عنوان یکی از چالش های جذاب فنی و مدیریتی است. میزان زمین های متصل به دریا که بتواند از سرویس مناسب خدمات، حمل و نقل، انرژی و زیرساخت بهره گیرد، زیاد نیست و در مکان های بکر اگر این ظرفیت سازی رخ دهد، گران قیمت است. 

اسلامی با تاکید بر اینکه صحبت از پس کرانه های بنادر به عنوان زیرساخت های توسعه بنادر این واقعیت را نشان می دهد که پس کرانه بندر امام خمینی(ره) دارای اهمیت بسیاری است، گفت: اخیرا بحث توسعه بندر شهید رجایی را نیز در دستور کار داشتیم؛ ایجاد و تمرکز خدمات در یک نقطه از ساحل برای کشوری همچون ایران ساده نیست که همچون بندر شهید رجایی در نقاط مختلف تکرار شود؛ لذا وقتی بندری همچون بندر امام خمینی(ره) احداث می شود، تمرکز خدمات، دسترسی و امکانات بسیار ارزشمند می شود.

وی با یادآوری این مطلب که توسعه و فعال شدن حدود ۲۰ صنعت موجود در بندر امام خمینی(ره) قریب به ۲۵ سال به طول انجامید، اظهار کرد: این صنایع اکنون به مرحله تولیدات و صادرات رسیده اند؛ لذا تجربه ای به عنوان تجربه سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر را دارا هستیم و بیش از ۳۰ سال است که سازمان بنادر با این موضوع درگیر بوده و الگوهای مختلفی نیز تمرین شده است. از این رو می توانیم تجارب موفق مرتبط با سرمایه گذاری را با بندر امام خمینی(ره) مرور کنیم.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوری با بیان اینکه در ماه های اخیر منشور سرمایه گذاری سازمان بنادر را بازنگری و بازطراحی کردیم، عنوان کرد: در این راستا برآن شدیم شفافیت و تسهیلی را برای سرمایه گذاران این حوزه در تمامی بنادر در نظر گیریم و رویکرد جدید نیز بحث سرمایه گذاری خارجی است که با توجه به شرایط اخیر و بحث فعال شدن کریدور شمال - جنوب به عنوان یک مطالبه است که امکان حضور کشورهای دیگر را در پس کرانه بنادر فراهم سازد و الگوهای این کار نیز آغاز و در حال تدوین و ارائه است.

اسلامی تاکید کرد: تبیین نقش بنادر و پس کرانه ها برای ارائه خدمات پس کرانه و صنایع اقدامات جدی تری را می طلبد؛ تملک زمین در برخی بنادر انجام شده که مستلزم زیرساخت و امکانات است.

وی با بیان اینکه برای همکاری در طراحی مفهومی پس کرانه صنعتی در حوزه خصوصا خوزستان، بندرعباس و بندر شهید رجایی آمادگی همکاری داریم، گفت: یک زمین دو هزار و ۴۰۰ هکتاری را سازمان با این دیدگاه تملک کرده و در حال طراحی و توسعه است و اقدامات ابتدایی نیز انجام شده است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوری سازمان بنادر خاطرنشان کرد: باور داریم با کمک بخش خصوصی این توسعه پررنگ تر خواهد شد و باید دو وظیفه ملی مبنی بر توسعه حمل و نقل دریایی و فراهم سازی زمینه برای تسهیل تجارت را انجام دهیم و از ظرفیت های سواحل و بنادر به نحو مطلوب بهره گیریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
    0 رویداد‌های ۱۰ روز آینده
    helptinn

    تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
    ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

    از ما حمایت کنید