| کد خبر: 193745 |

بی‌شک در شرایط فعلی و با رشد روزافزون هزینه‌های متحمل بر فعالیت‌های اقتصادی؛ محاسبه قیمت تمام‌شده در ساختارهای مالی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

تین نیوز

بی‌شک در شرایط فعلی و با رشد روزافزون هزینه‌های متحمل بر فعالیت‌های اقتصادی؛ محاسبه قیمت تمام‌شده در ساختارهای مالی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی از اهمیت زیادی برخوردار است. هزینه‌های سرباری که به‌واسطه بالارفتن مؤلفه‌های دخیل در فعالیت‌های اقتصادی، هزینه‌های پرسنلی، تورم موجود در بازار، متناسب‌نبودن افزایش درآمد و هزینه و سنگینی کفه هزینه نسبت به درآمد و... هرروز رو به افزایش است و این متغیرها، فعالان اقتصادی را با چالش مواجه می‌سازد.

‌محاسبه قیمت تمام‌شده دقیق ارائه خدمات راهبری، پشتیبانی و عملیات تعمیر و نگهداری واگن‌های مسافری از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین فرآیندها در ساختارهای مالی شرکت‌های فعال در این بخش است. دراین‌بین مالکان و سهامدارانی که در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند و فعال هستند با چالش‌هایی نظیر عدم توجه جدی به موضوع محاسبه قیمت تمام شده به دلیل ظاهر زیان‌ده بودن آن و عدم اقبال مدیران ارشد از ورود جدی در این مسئله، عدم محاسبه خواب سرمایه اولیه جهت خرید یا تأمین ناوگان و عدم لحاظ‌شدن این پارامتر در قیمت تمام‌شده، عدم محاسبه هزینه‌های مالی ناشی از دریافت وام از بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری در قیمت تمام‌شده و... دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این چالش‌ها در حالی در حوزه حمل‌ونقل مسافری ریل بروز کرده که ارائه صورت‌های مالی شفاف، مذاکره با دستگاه حاکمیت (راه‌آهن ج.ا.ا) در موضوع قیمت بلیت و امکان ایجاد تفاهم با مجموعه راه‌آهن و سایر دستگاه‌های نظارتی ازجمله سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، طراحی خدمات مناسب قابل‌ارائه به مسافران و مأموران؛ امکان ورود در حوزه‌های جدید ازجمله جذب گردشگران داخلی و خارجی به مسافرت با قطار و... نیاز و ضرورت توجه جدی به این مسئله را بیش‌ازپیش کرده است.

شاید درحال‌حاضر که اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق شرکت‌های موجود در حوزه ریلی مسافری، از ساختاری نیمه‌دولتی و نیمه‌خصوصی (اصطلاحا خصولتی) برخوردار بوده و چشم به کمک سازمان‌های مادر خود را دارند، این موضوع مغفول باشد ولی بی‌شک در آینده‌ای بسیار نزدیک ادامه حیات این شرکت‌ها و موفقیت در عرصه‌های کسب‌وکار که تأثیری ویژه در موضوع اشتغال جوانان را نیز دارد؛ با رویکرد مهندسی مجدد به موضوع قیمت تمام‌شده و محاسبه دقیق آن برای سیاست‌گذاری‌های مناسب در این عرصه امکان‌پذیر خواهد بود.

* کارشناس ارشد مدیریت فن‌آوری اطلاعات

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 6

    این چه شرکت مادری ست که از شرکت خصولتی تحت مدیریتش حساب و کتب و قیمت تمام شده مطالبه نمیکند؟
    قیمت تمام شده الفبای شرکت داری ست و اگر قیمت تمام شده محاسبه نمیشود شرکت حمل و نقلی بر چه اساسی ادعای ضرر میکند و میرود بست مینشیند جلوی دفتر دولت که باید به من ارز 4 تومنی بدهی و الا قطار ها را میخوابانم؟

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین