| کد خبر: 175200 |

یادداشت اختصاصی/

هواپیما را می‌توان به‌عنوان شهر قلمداد کرد، شهری که با قوانین پیچیده معماری خود و هم‌چنین قوانین مختص به خود، تحت نظارت شهردار ( خلبان) پذیرای شهروندان خود است.

تین‌نیوز | 

 هواپیما را می‌توان به‌عنوان شهر قلمداد کرد،  شهری که با قوانین پیچیده معماری خود و هم‌چنین قوانین مختص به خود، تحت نظارت شهردار ( خلبان) پذیرای شهروندان خود است.

هواپیما را از آن جهت به شهر شبیه دانستم تا بتوانم از مفهوم هدایت مسافر به عنوان شهروند، سخن بگویم. معماری را ظرفی برای زندگی می‌دانند و معماری کابین هواپیما، یکی از جذاب‌ترین اصول برندسازی هوانوردی است. در معماری، مردم بر اساس مسیرهای تدوین شده، میزان دید نسبت به افق و هم‌چنین بر اساس رنگ‌ها و اشکال هندسی به درک از محیط پیرامون خود می‌رسند.

معمار است که تصمیم می‌گیرد، مخاطب به چه فکر کند، چه احساسی در فضای حضور خود داشته باشد و چه مسیری را برای دریافت پیام از پیش تهیه شده، طی کند. معماری هواپیما نیز از این امر مستثنی نیست، مدیر برند ایرلاین می‌تواند با طراحی هوشمندانه کابین، نور کابین و هم‌چنین بهره‌برداری از رنگ‌ها و حتی چیدمان کترینگ، نگاه خاص خود را به مسافر انتقال دهد.

نحوه برخورد مهمانداران و حتی میزان تماس کلامی خلبان با مسافر، از جمله مواردی است که می‌تواند به معماری کابین هواپیما کمک کند.

پوست انسان، کهن‌ترین حس انسان است و در ابتدا پوست به‌عنوان نخستین عضو زنده بدن انسان خلق می‌شود و سپس در مدت دوران جنینی و پس از تولد، باقی حس‌ها شکل می‌گیرند. از طرفی دیگر، با نگاهی معماری آسیای شرقی و مخصوصا معابد بودا در می‌یابیم که درگیر کردن حس‌های انسان، فراتر از احساس در  معماری امری هوشمندانه بوده است.

به‌طور مثال شما برای ورود به معابد، باید با پای‌برهنه وارد شوید. در هوای مرطوب و گرم آسیای شرقی، خنک بودن کف معبد، نخستین شوک را از طریق پوست پا به شما وارد می‌کند.در گام بعدی، بوی اسپند و مواد معطر حس بویایی را جهت می‌دهد.

تاریکی درون معبد، حس بینایی شما را تحریک می‌کند تا با باز شدن مردمک چشم، قدرت تاثیرپذیری شما بیشتر شود. صدای نواهای مذهبی نیز شنوایی شما را متأثر می‌کند و همراهی با دعاها و ذکرهای شنیده شده که توسط شما بیان می‌شود، پنج حس شما را همراهی کرده و در نهایت، حس ششم و ناخودآگاه شما، همان آرامشی است که در این فضا کسب کرده‌اید. بدون آن‌که به مذهب بودا گرایش داشته باشید.

حال در هواپیما نیز می‌توان با جهت‌دهی‌های متفاوت به خواسته خود رسید. صدها مسافر با صدها اعتقاد مختلف از قشرهای متفاوت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار است در به‌صورت میانگین یک ساعت در کابین هواپیما حضور داشته باشند و مهمانداران مجبور هستند تا تمامی مسافران را در نهایت رضایت از پرواز خارج کنند. اگر معماری مخصوص هواپیما در کابین اجرا نشود، همان راه درگیر شدن و بی‌احترامی به کرو و مسافر که سال‌هاست در کشورمان دیده می‌شود، جریان پیدا خواهد کرد.

شرکت هواپیمایی باید مزه، بو، رنگ، صدا، بیان و ناخودآگاه خود را  داشته باشد تا مسافر پس از پرواز هم با یادآوری ذهنی خود به سمت شرکت هواپیمایی سوق پیدا کند. تأثیرهای ناخودآگاه بر مسافر موضوع پیچیده اما با اجرایی بسیار ساده میسر خواهد شد.تنها قدرت ذهن، دانش فرهنگی، سواد هنری و خلاقیت معمارانه در شرکت هواپیمایی می‌تواند یک شرکت را از رقبا جلو بی اندازد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین