دو مدیریتی بودن، چالش پیش روی پایانه های مسافربری مشهد
مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری شهرداری مشهد وجود دو مدیریت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به عنوان متولی اصلی حمل ونقل برون شهری و سازمان پایانه های مسافربری شهرداری مشهد به عنوان نهاد راهبر خدمات پایانه ها را از چالش های پیش روی این سازمان دانست.
مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات عمرانی و خدماتی در پایانه های این شهر، وجود دو مدیریت موازی و برخی مشکلات ساختاری را از مهم ترین چالش های پیش روی این سازمان دانست.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمد علیزاده با تاکید بر اینکه با اجرای سازوکارهایی می توان افزایش مسافران را در سال جاری پیش بینی کرد، افزود: هر ساله برنامه های خدماتی متعدد و متنوعی با هدف ارتقاء سطح رفاه، رضایت مندی و آسایش زائران و مسافران در بازه های کوتاه و بلندمدت در پایانه های مسافربری مشهد اجرا می شود. در سال جاری پروژه های عمرانی مختلفی عملیاتی شده یا در دست اجرا قرار دارد که از جمله آن ها می توان به اجرای پروژه ایوان سلام، اتصال بلوار امام خمینی به بلوار نماز، انجام عملیات اجرایی محوطه انبار توشه پایانه امام رضا(ع)، تکمیل ایستگاه سوار حافظ، محوطه سازی و اصلاح جداول کانال آب های سطحی پایانه امام رضا(ع)، اورهال آسانسورها و پله های برقی، تجهیز و نوسازی خوابگاه رانندگان، استحکام بخشی و بازپیرایی مسجد بزرگ پایانه، تقویت حمل ونقل درون شهری و افزایش دوربین های نظارت تصویری اشاره کرد.
حضور دلالان و فرسودگی ناوگان؛ چالش های جدی پیش روی مدیریت پایانه ها
علیزاده با اشاره به اینکه با وجود اجرای این پروژه ها، سازمان پایانه های مسافربری مشهد همچنان با چالش های عمده ای در مدیریت پایانه ها روبه رو است، تصریح کرد: یکی از مهم ترین این چالش ها، نبود اطلاع کافی در میان عموم مردم درباره حقوق مسافران و آگاهی از شرح وظایف دستگاه های مرتبط است. از جمله این دستگاه ها می توان به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به عنوان متولی اصلی حمل ونقل برون شهری مسافران و رسیدگی کننده به تخلفات این بخش و نیز سازمان پایانه های مسافربری شهرداری مشهد به عنوان نهاد راهبر خدمات پایانه ها اشاره کرد.
وی ادامه داد: چالش دیگر، دو مدیریتی بودن پایانه ها و نبود نظارت کافی سازمان پایانه های شهرداری مشهد بر سیستم حمل ونقل اتوبوس های برون شهری است؛ موضوعی که به دلیل قرار داشتن این بخش تحت نظارت اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای به وجود آمده است. همچنین بهره برداری ناکافی از ظرفیت ها و موقعیت مناسب ایستگاه سوار میثاق، یکی دیگر از مشکلات موجود به شمار می رود.
مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری شهرداری مشهد درخصوص اینکه از دیگر معضلات موجود، حضور دلالان مسافر در اطراف و گاه داخل پایانه های مسافربری است که باعث ایجاد مزاحمت برای زائران و مسافران و در نتیجه آسیب به روند حمل ونقل می شود، عنوان کرد: در کنار این مسئله، نبود امنیت کافی در شرایط فعلی پایانه ها و ضرورت تقویت زیرساخت های امنیتی به ویژه در محل هایی که روزانه بیش از ۸۰ هزار مسافر و زائر در آن ها تردد دارند، از دیگر چالش های مهم مدیریت پایانه ها محسوب می شود.
تردد پرخطر مسافران از بلوار حر به سمت پایانه راه ابریشم
علیزاده توضیح داد: تردد پرخطر مسافران از بلوار حر به سمت پایانه راه ابریشم نیز یکی از مشکلات موجود است که موجب بروز ترافیک، افزایش احتمال تصادف و در مواردی انصراف مسافران از مراجعه به پایانه و استفاده از خودروهای شخصی غیرمجاز می شود. علاوه بر این، نبود مرکز معاینه فنی مکانیزه برای اتوبوس ها در محدوده پایانه های مسافربری، موجب تردد ناوگان تا نقاط حاشیه ای شهر برای انجام معاینه فنی و بروز مشکلات ترافیکی و زیست محیطی شده است.
وی اضافه کرد: استفاده از ناوگان فرسوده در بخش برون شهری نیز از چالش های اساسی پایانه های مسافربری مشهد به شمار می رود که نیازمند برنامه ریزی دقیق برای نوسازی و ارتقای ناوگان است.