تاثیر تعداد اتوبوس ها بر میزان ترافیک شهری
در شهری که حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت ثابت و به همین میزان جمعیت شناور روزانه دارد، داشتن ترافیک سرسام آمار و خسته کننده امری بدیهی است؛ اما به نظر می رسد با برخی از تدابیر، می توان میزان ترافیک پایتخت را تا حدودی کم و کنترل کرد.

به گفته مسوولان شهرداری تهران، در سال جاری بیش از یک هزار دستگاه اتوبوس جدید، شامل تولیدات داخلی و خارجی وارد ناوگان شده اند که بخشی از آنها به خطوط پرمسافر اختصاص یافته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، تهران، شهری که روزانه حدود ۲۰ میلیون نفر را در خود جای می دهد، همواره با مشکل ترافیک مواجه است؛ از خیابان های اصلی و فرعی، تا محورهای مواصلاتی بین شهری هر روز ازدحام خودرو دارد که از ۱۸ ورودی و خروجی به سمت تهران می آیند، جمعیت شناور پایتخت اگر نباشد ترافیک هم بسیار کمتر خواهد بود که نمونه ان ایام تعطیل و تعطیلت چند روزه است.
پایتخت پُر ترافیک ایران، سال هاست با معضل ترافیک روزانه مواجه است؛ معضلی که نه تنها وقت و انرژی شهروندان را هدر می دهد، بلکه آلودگی هوا، افزایش تصادفات و افت کیفیت زندگی را نیز به دنبال دارد در این میان، تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش حجم خودروهای شخصی و روان سازی ترافیک، بیش از پیش مورد توجه است.
طبق اعلام مسوولان مدیریت شهری تهران، روزانه بیش از ۱۸ میلیون سفر درون شهری در تهران انجام می شود که بخش زیادی از آن با خودروهای شخصی صورت می گیرد در حالیکه چنانچه شبکه حمل ونقل عمومی گسترش یابد و خدمات مناسبی ارائه دهد، بخش قابل توجهی از این سفرها می تواند به مترو، اتوبوس و تاکسی منتقل شود.
در سال های اخیر، کمبود اتوبوس در ناوگان حمل ونقل عمومی تهران یکی از چالش های جدی بوده است، بسیاری از اتوبوس های فعال فرسوده شده اند و ظرفیت موجود پاسخگوی نیاز جمعیت رو به رشد نیست این موضوع سبب شده شهروندان از انتظار طولانی در ایستگاه ها گلایه داشته باشند و در نتیجه ترجیح دهند با خودرو شخصی در شهر تردد کنند.
طی ماه های اخیر ورود اتوبوس های جدید به ناوگان شهری تهران، روزنه ای از امید را برای کاهش بار ترافیکی گشوده است، به گفته مسوولان شهرداری تهران، در سال جاری بیش از یک هزار دستگاه اتوبوس جدید، شامل تولیدات داخلی و خارجی وارد ناوگان شده اند که بخشی از آنها به خطوط پرمسافر اختصاص یافته است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در همین رابطه اعلام کرده بود که ورود اتوبوس های جدید نه تنها باعث کاهش زمان انتظار شهروندان شده، بلکه کیفیت سفرهای درون شهری نیز بهبود یافته است این اقدام همچنین توانسته بخشی از بار حمل ونقل مترو را نیز کاهش دهد و به توزیع بهتر سفرهای عمومی کمک کند.
بررسی های میدانی نشان می دهد در مناطقی که اتوبوس های جدید مستقر شده اند، حجم ترافیک در ساعات پیک کمی کاهش یافته است کارشناسان معتقدند اگر این روند ادامه یابد و فرهنگ استفاده از حمل ونقل عمومی نیز در میان مردم تقویت شود، شاهد تغییر محسوسی در وضعیت ترافیک تهران خواهیم بود.
با این حال، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حل معضل ترافیک تهران نیازمند یک برنامه جامع، هماهنگ و میان بخشی است؛ برنامه ای که در آن توسعه حمل ونقل ریلی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، ایجاد خطوط ویژه، کنترل ورود خودرو به مناطق پُر ترافیک و آموزش شهروندان به صورت همزمان اجرا شود.
هرچند ورود اتوبوس های جدید به تهران گامی مثبت در جهت بهبود وضعیت ترافیک محسوب می شود، اما این اقدام تنها بخشی از یک راه حل بلندمدت است، ترافیک پایتخت همچنان نیازمند تصمیم گیری های کلان، سرمایه گذاری پایدار و همکاری همه جانبه میان نهادهای مختلف برای دستیابی به شهری با حمل ونقل عمومی روان و پایدار است.
هر چه تعداد اتوبوس ها در شهر بیشتر و در کنار آن، توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی و مترو داشته باشیم، باعث کاهش تعداد خودروهای شخصی و تک سرنشین در معابر شده و کاهش ترافیک را در معابر شهر در پی خواهد داشت.