| کد خبر: 181995 |

ایران به دلیل قرارداشتن در مسیر استراتژیک آسیا و اروپا و دسترسی به دریاهای آزاد یکی از راه‌های مهم مواصلاتی بین قاره‌ها به شمار می‌رود. از سوی دیگر وجود منابع انرژی فراوان، موقعیت طبیعی و وجود فلات ایران باعث شده ایران از موقعیت کم‌نظیری در حمل‌ونقل برخوردار باشد.

تین‌نیوز | 

پس از انقلاب توسعه راه‌ها مخصوصاً در بخش جاده‌ای به‌سرعت افزایش یافت، به‌طوری‌که پیش از انقلاب تنها ۳۴۶ کیلومتر آزادراه آن‌هم در اطراف پایتخت وجود داشت؛ اما هم‌اکنون ایران دارای دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه است.

ایران به دلیل قرارداشتن در مسیر استراتژیک آسیا و اروپا و دسترسی به دریاهای آزاد یکی از راه‌های مهم مواصلاتی بین قاره‌ها به شمار می‌رود. از سوی دیگر وجود منابع انرژی فراوان، موقعیت طبیعی و وجود فلات ایران باعث شده ایران از موقعیت کم‌نظیری در حمل‌ونقل برخوردار باشد.

ساخت راه‌ها و جاده‌های متعدد در دهه‌های اخیر که به‌طور عمده شمال و جنوب کشور را به یکدیگر متصل می‌کند، خود بیانگر این موضوع است که هنوز ایران در شاهراه شرق به غرب جهان قرار داشته و دسترسی ایران به دریاهای آزاد از یک‌سو و داشتن ساحل گسترده در شمال یکی از مهم‌ترین امتیازات ایران در حمل‌ونقل ترکیبی است. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده ایران می‌تواند سالانه تا حدود دو میلیارد تن کالا و حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی در صورت گسترش زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی از ترانزیت کالا به دست آورد. البته این رقم به‌غیراز درآمدهای جانبی مانند اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، فروش سوخت و مهمانسراهای بین‌راهی و... است.

سیدمحمدحسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها، با بیان اینکه قبل از انقلاب تنها آزادراه رسمی که در کشور وجود داشت مربوط به تهران-کرج بود، گفت: «آزادراه تهران-قم در دوران پیش از انقلاب نیمه‌تمام رها شده بود و ما توانستیم در اوایل انقلاب آن را به بهره‌برداری کامل برسانیم.»

او افزود: «پیش از انقلاب تنها ۳۴۶ کیلومتر آزادراه در اطراف تهران وجود داشت، اما هم‌اکنون میزان آزادراه‌ها به دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.»

میرشفیع اظهار کرد: «در ۱۵ سال آینده طول آزادراه‌های کشور را باید به ۱۰ هزار کیلومتر برسانیم که از این میزان دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر در دست اجراست.»

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی چندی پیش به مسیرهای آزادراهی در حال ساخت اشاره کرد و گفت: «یک هزار و ۱۶۷ کیلومتر مسیر آزادراهی در حال اجرا داریم که قراردادهای آنها منعقد شده است.»

خادمی ادامه داد: «به‌طور میانگین ۵۰ درصد از مسیرهای آزادراه در کشور به مرحله اجرا و ساخت رسیده است و برای حدود دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی سرمایه‌گذاری انتخاب‌ شده و مراحل مطالعاتی آنها آغاز شده است.»

معاون وزیر راه‌وشهرسازی تأکید کرد: «در بخش راه اصلی و بزرگراهی هفت هزار و ۷۰۰ کیلومتر مسیر در حال ساخت داریم و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور مراحل مطالعاتی آنها را آغاز کرده است.»

او با اشاره به اینکه تا سال ۵۷ هیچ مسیر بزرگراهی در کشور وجود نداشت و بیشتر راه‌ها اصلی و یا شوسه بودند، گفت: «هم‌اکنون ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد و تمام آنها در مرحله بهره‌برداری قرار دارند. عملکرد بخش بزرگراهی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی کشور در بخش بزرگراهی در ۴۰ سال گذشته ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بوده است.»

خادمی اظهار کرد: «مجموع راه‌های اصلی و فرعی درجه‌ دو و سه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۷ هزار کیلومتر بود که تمامی مراکز مناطق مهم کشور را به یکدیگر متصل می‌کرد؛ اما هم‌اکنون ۱۰۸ هزار و ۹۱۷ کیلومتر مسیر جاده‌ای اصلی و فرعی درجه ‌دو و سه داریم.

جدول بزرگراهی

هفته‌نامه حمل‌ونقل

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین