بازدید سایت : ۳۸۳۵۰

قطار ملی مترو؛ چهارمین نسل از قطارهای مترویی

افتتاح رسمی خط تولید انبوه قطار ملی مترو روز شنبه ۲۴ آذرماه انجام می شود. قطار ملی مترو، چهارمین نسل از سری قطارهایی است که پس از اتمام پروژه به ناوگان شبکه متروی تهران افزوده می شود

قطار ملی مترو؛ چهارمین نسل از قطارهای مترویی
تین نیوز |

در راستای اجرای ماده ۵۴  قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری تهران از حدود ۵ سال پیش، پروژه طراحی و  ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرد. اما افتتاح رسمی خط تولید انبوه قطار ملی مترو  روز شنبه ۲۴ آذرماه انجام می شود.

به گزارش تین نیوز، ساخت قطار ملی مترو با هدف رفع انحصار و وابستگی به شرکت های خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت شرکت های دانش بنیان و نیز ارگان های داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری قطارها و .... انجام شد. بر همین اساس ساخت یک رام قطار مترویی با همکاری ۲۵ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه بزرگ صنعتی اعم از شرکت واگن سازی تهران برای تأمین کننده بدنه فلزی، سیستم تهویه، سیستم اطلاع رسانی، سیستم اطلاع رسانی و همچنین مونتاژ و تست قطار کامل، جهاد دانشگاهی برای تأمین سیستم رانش کامل و سیستم کنترل قطار، شرکت مپنا ریلی برای تأمین سیستم بوژی و نیز شرکت تیوان ترمز ریلی برای تأمین سیستم ترمز مد نظر قرار گرفت و در نهایت طراحی و ساخت اولین قطار ملی مترو با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد با موفقیت در کشور محقق شد.

در این راستا طراحی و تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو در دستور کار قرار گرفت، به گونه ای که با تلاش مهندسان ایرانی، قطار ملی مترو با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد تولید شد و طی چند ماه گذشته در مسیر خط متروی باقرشهر - پرند به میزان ۵۰ هزار کیلومتر تردد داشت و اصطلاحا امتحان خود را پس داد.

طی سال های گذشته و در سایه کسب دانش تولید قطار ملی مترو، تولید اغلب زیر سیستم های قطار ملی مترو مطابق با آخرین استانداردهای جهانی و با اخذ تأییدیه های بین المللی محقق شد.

در پروژه قطار ملی مترو، حداقل ۲۵ هزار شغل پایدار و مستقیم با استفاده از ظرفیت های خالی کارخانه های واگن سازی و زنجیره تأمین قطعات ساخت داخل کشور، فقط در سال اول تولید انبوه قطار ملی، ایجاد شد و از طرفی ساخت قطار ملی موجب کاهش حداقل ۲۰ درصدی هزینه های تأمین ناوگان و تقلیل ارزبری پروژه ها تا ۸۵ درصد در مرحله تولید انبوه می شود.

با توجه به اینکه طی ۲ سال اخیر بیش از ۳۰۰۰  سند طراحی و تست، توسط کارگروه قطار ملی مترو و شرکت های پیمانکار تهیه شده و حدود ۷۰۰ سند طراحی و تست نیز در قالب اسناد مورد درخواست مشاور مهندسی پروژه جهت اخذ مجوز سیر به مشاور خارجی ارائه شده است؛ تست های اصلی قطار ملی مترو زیر نظر یک شرکت معتبر بین المللی انجام و نتایج آن جهت بررسی نهایی به آن شرکت ارائه شد که در نهایت با بررسی مستندات اصلی شامل مستندات طراحی، Integration، ساخت و تست قطار ملی مترو ، سیر ایمن و حمل مسافر و تأییدیه های مربوطه اخذ شد.

قطار ملی مترو، چهارمین نسل از سری قطارهایی است که پس از اتمام پروژه به ناوگان شبکه متروی تهران افزوده می شود و در ظاهر و بدنه قطار ملی مترو بر اساس تجربیات ۲۰ ساله شرکت مترو و نیز شرکت بهره برداری در استفاده از ۳ نسل قبلی واگن ها، تغییراتی انجام شده است، به گونه ای که در این پروژه برای نخستین بار راهروی اتصال واگن ها در کشور طراحی و تولید شده و سیستم تهویه واگن ها نیز با روش مهندسی معکوس بومی سازی شده است. همچنین نصب سنسور برای تمام ترمزها محقق شده و در نتیجه این اقدام، در هر شرایطی راهبر از داخل واگن قادر به هدایت ترمزها است.

طبق قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو بین شرکت متروی تهران و شرکت واگن سازی تهران، تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاده و امید می رود تا قبل از پایان سال جاری ۲ رام قطار ( ۷ واگنه ) ملی مترو، به بهره برداری برسد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدتقی ویسه پاسخ

    با عرض سلام و ارادت
    از این اتفاق بزرگ بسیار خوشحال شدم
    قطعا اگر ما هدف گذاری، برنامه ریزی و اجرای درست را در برنامه های خودمان داشته باشیم می توانیم جزئ بهترین ها می شویم، تحقق این امر مهم را به دست اندرکاران که با مدیریت منسجم و انجام مهندسی سیستم و به کار گیری بخشی از استعدادهای بالقوه تبریک و تهنیت عرض میکنم و برای همگی آرزوی سلامتی و موفقیت دارم

  • ناشناس پاسخ

    کشور ما همین الان به شکل فوری به حداقل ۵۰ رام قطار کامل مترو نیاز داریم و ساخت و توسعه مترو یعنی تاثیر مستقیم و عمیق بر سلامت و اعصاب ملت ، زیست و اقتصاد ملت و اقتصاد ملی و بعد فرصت صادرات ۱۰۰ ها رام قطار برای ما وجود دارد در همین منطقه خودمان و بعد امثال آفریقا و آمریکای جنوبی پس می تواند صنعتی باشد که جمعیتی میلیونی را به سر کار ثابت ببرد و نان دهد ساخت ‌و توسعه مترو ، جدی تر از این حرفا باید گرفته شود اتمی و هوافضا و ... هم قطعا مهم هستند هم اثر محسوس و سریع بر زندگی و سلامت و اقتصاد ملت ندارند مترو از مواردیه که مردم روزانه حسش می کنند می تونه حالشونو خوش کنه یا خراب ، یکم عمیق تر فکر کنیم

  • سد میعاد پاسخ

    خداکنه مثل لکوموتیوهای به اصطلاح ملی مپ ۲۴ نباشه
    با انبوهی از مشکلات و خرابی ها