| کد خبر: 247241 |

دلایل معطلی کشتی ها در بنادر روسیه؛

دبیرکل انجمن کشتیرانی با اشاره به طولانی شدن مدت زمان رفت و برگشت کشتی ها از /به بنادر روسیه گفت: نگاه ناسیونالیستی روسیه در بنادر باعث می شود که کشتی ها از سرویس مطلوبی برخوردار نباشند.

تین نیوز

دبیرکل انجمن کشتیرانی با اشاره به طولانی شدن مدت زمان رفت و برگشت کشتی ها از /به بنادر روسیه گفت: نگاه ناسیونالیستی روسیه در بنادر باعث می شود که کشتی ها از سرویس مطلوبی برخوردار نباشند.

به گزارش تین نیوز،  هر چند که سازمان بنادر و دریانوردی هفته گذشته اعلام کرد در دولت جدید  ترانزیت کالا از بنادر شمالی، رشد ۱۷۷ درصدی داشته است اما آمارهای رسمی نشان می دهند که علمیات کانتینری که نشان دهنده روند ترانزیت در بنادر محسوب می شود، تنها ۴ درصد رشد داشته و طبق آمارها در 8 ماه سال 2022 میلادی به جز بندر امیرآباد در سایر بنادر شمالی مانند انزلی، کاسپین، آستارا و نوشهر و فریدون کنار عملکرد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منفی بوده است.

دلایل متعددی باعث این روند ترانزیت در بنادر شمالی شده که از جمله آنها کافی نبودن ناوگان دریایی در خزر، نبود برنامه منظم حرکت کشتی ها و اخیر مطلعل شدن کشتی های حامل بار ایران در بنادر آستاراخان در روسیه و ماخاچ قلعه در داغستان. از سوی دیگر سال ها است که تردد کشتی ها در خزر با مشکل عدم لایروبی ولگا مواجه است و روس ها تقریبا هیچ فعالیت موثری را برای لایروبی کانال ولگا و رفع مشکلات آن انجام نداده اند که همین عامل باعث کاهش دور گردش کشتی ها و تقلیل ظرفیت کلی حمل ناوگان ایرانی در دریای خزر می شود و شاهد ایجاد صف طولانی کامیون ها در مرزهای زمینی هستیم .  

«مسعود پلمه» دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره گلایه فعالان اقتصادی نسبت به طولانی بودن مدت زمان رفت و برگشت کشتی حامل بار از/ به بنادر روسیه اظهار داشت: موضوع این است که حداکثر ناوگان تحت مالکیت که در دریای خزر فعال است به 40 فروند می رسد که 23 فروند آن  متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده این در حالی است که برای تحقق اهداف تعریف شده در بنادر شمالی به 100 فروند کشتی نیاز داریم.

وی ادامه داد: اما یکی از مشکلات درباره طولانی بودن مدت زمان رفت و برگشت کشتی ها، کاهش ورودی آب و عدم لایروبی ولگا است بنابراین تردد در این مسیر علاوه بر زمستان در بخشی از فصول سال دچار مشکل است و همین باعث ایجاد مشکلات عدیده در پهلوگیری شناورها در بنادر آستاراخان و ماخاچ قلعه شده و به همان تناسب مدت توقف و سفر کشتی ها در این بنادر افزایش پیدا می کند به طوریکه در حال حاضر یک کشتی ایرانی در این مسیر حداکثر 1.5 سرویس در ماه می تواند انجام دهد.

پلمه با تاکید بر اینکه بعضا در بنادر روسیه نگاه ناسیونالیستی حاکم بوده است، گفت: همین موضوع باعث می شود که کشتی ها از سرویس مطلوبی برخوردار نباشند و از سوی دیگر در بنادر روسیه هم تجهیزات مناسب و کافی وجود ندارد و موضوع مهم تر اینکه عمق کم در این بنادر مشکلاتی را برای پهلوگیری کشتی ها ایجاد کرده است. روسیه در فصل کشت، اجازه ورود حجم کمی از  آب را به ولگا می دهد و همین باعث کاهش عمق می شود و نمی توان استفاده مطلوب از این بنادر داشته باشیم.

وی تاکید کرد: همه این عوامل دست به دست هم می دهند که سیر و حرکت دریایی به حداقل برسد. یک رفت و برگشت از/ به بندر انزلی تا آستاراخان در بهترین شرایط حداقل 20روز طول می کشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
    0 رویداد‌های ۱۰ روز آینده
    helptinn

    تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
    ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

    از ما حمایت کنید