| کد خبر: 44902 |

◄ مقایسه بهره برداری از خطوط ریلی قبل و بعد از انقلاب؛ سال ۱۲۹۱ تا ۱۳۹۲ + جدول

تین نیوز | کارشناسان معتقدند که اگر چه در کشور ما نسبت به قبل از انقلاب اسلامی توجه بیشتری نسبت به حمل و نقل ریلی صورت گرفته اما پیشرفت حاصل شده در مقایسه با آنچه که باید سرمایه گذاری می شد، فاصله ای بسیار طولانی دارد.

به گزارش تین نیوز، پیشرفت و توسعه هر سازمانی بی‌شک در گرو آشنایی با علوم روز دنیا و بهره‎گیری صحیح از آنهاست. در این زمینه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، به عنوان طلایه‌دار این موضوع، همواره سعی در تعریف و انجام پروژه‌‌هایی داشته است که علاوه بر آنکه در مرز دانش قرار گرفته‌اند، بیشترین کارآیی را برای کشور داشته باشند.

در این خصوص به اعتقاد کارشناسان و بر اساس آمار موجود پیشرفت در صنعت حمل و نقل کشور ما بعد از انقلاب اسلامی، یکی از تحولات عظیم تاریخی محسوب می شود. کم نبوده و نیستند پروژه‌های متنوعی که با همکاری کارمندان خود سازمان و یا مراکز علمی و پژوهشی دیگر، نظیر دانشگاه‌ها به انجام رسیده است.

با توجه به اینکه ایجاد راه آهن در ایران همواره یکی از آرزوهای بزرگ و ملی محسوب می شده، بررسی میزان عملکرد راه آهن از نظر بهره برداری از خطوط ریلی، قبل از انقلاب خالی از لطف نیست.

جدول آماری مندرج در سایت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره پروژه های بهره برداری شده ریلی از برهه زمانی 1291 تا 1392، نشان می دهد از زمان اجرای نخستین پروژه ریلی در سال  1291 تا سال 1357 یعنی پیروزی انقلاب، 12 پروژه ریلی یعنی 4676 کیلومتر از مجموع 10171 کیلومتر (خطوط راه اندازی شده تا پایان سال 1392) انجام شده است که این رقم حدودا 46 درصد کل مسیرهای ریلی کشور است.

بر این اساس بیشترین طول خط مربوط به دوران قبل از انقلاب و پروژه تهران - بندر امام خمینی با 928 کیلومتر و کمترین طول خط، مربوط به بعد از انقلاب اسلامی و اتصال محمدیه 2 به محمدیه 1 با 6 کیلومتر است.

در این زمینه، تعداد پروژه های بالای 100 کیلومتر در دوران قبل از انقلاب، 9 پروژه، میزان خطوط کار شده بعد از انقلاب 5495 کیلومتر و میزان طول خطوط اصلی دوم یا سوم بعد از انقلاب 1914 کیلومتر عنوان شده است.

شایان ذکر است میزان طول مسیر کار شده در دوره حکومت رضاخان (تا 1320) در 5 پروژه  1631 کیلومتر معادل تقریبا 35 درصد مسیرهای کار شده در قبل از انقلاب بوده است که این رقم در دوره پهلوی دوم، در 7 پروژه با 3075 کیلومتر می رسد یعنی 65 درصد پروژه های ریلی در این دوره به بهره برداری رسیده است.
 

جدول مشخصات پروژه های ریلی بهره برداری شده قبل از انقلاب

همچنین جدول مشخصات پروژه های ریلی که بعد از انقلاب انجام شده اند، گویای این است که بعد از توقف سه ساله از سال 1357 تا 1360، و روند کند فعالیت های بهره برداری ناشی از دوران جنگ تحمیلی هشت ساله، بعد از انقلاب از سال 1360 تا 1392، حدود 5500 کیلومتر خط ریلی بهره برداری شده است. این موضوع بدین معنی است که حدود 54 درصد از کل پروژه های ریلی بعد از انقلاب اسلامی و حدود 44 درصد آنها قبل از انقلاب به بهره برداری رسیده است.

مجموع پروژه های ریلی بهره برداری شده از آغاز فعالیت راه آهن تا کنون، 45 محور بوده است که 12 پروژه یا محور به قبل از انقلاب و 33 پروژه یا محور به بعد از انقلاب اختصاص دارد.
 
جدول مشخصات پروژه های ریلی بهره برداری شده بعد از انقلاب

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فکرخوب 6 10

    باامکانات کم وفقط بانیروانسانی درآن زمان مرحبادارد

    • arb 3 0

      امکانات کم؟!!!
      مثل اینکه نمیدونی اون زمان شرکت های آمریکایی و اروپایی مجری پروژه های عمرانی در ایران بودند...از کدوم کمبود امکانات میگی؟!!

  • Ali 8 5

    باسلام چند نکته قابل اهمیت بود که اشاره نشد
    1_درامد کل حکومت پهلوی نصف درامد دولت احمدی نژاد بوده
    و طبعا خدمات باید متناسب با درامد ها قیاس شود
    2_امکانات اجرایی خیلی پیشرفت داشته و انجام پروژه ها خیلی اسان و کم هزینه تر شده
    3_خطوط قبل انقلاب بیشتر
    بخاطر اهداف انگلیسی ها بوده
    نه خدمات اجتماعی داخلی

  • حامد 3 9

    واقعاً برای من سوال که چرا خطوط راه اهن ساخته شده بعد از انقلاب هیچ ژئو پو لتیک واستراتژی ندارد.زیر بنایی نیست.وخطوطی فرعی هستند.وراه اهن کرمان- بندر عباس وکرمان - زاهدان نیز قبل از انقلاب طراحی شده اند.کاش منطقه ای ومحلی فکر نکنیم.وبه ایران وطن عزیزمان فکر کنیم.مانند مهندسان وکارشناسان قبل از انقلاب .