| کد خبر: 23661 |

◄ خرید و فروش پروانه فعالیت شرکت‌های حمل و نقل بین المللی؛ قانونی یا غیر قانونی؟

تین نیوز | اظهارات محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که در خصوص بازار سیاه پدید آمده بر سر خرید و فروش پروانه فعالیت شرکت های حمل و نقل بین المللی به ارزش 800 میلیون تومان به تین نیوز گفت" بخش خصوصی طبق قانون تجارت می تواند هر چیزی از جمله جواز کسب را خرید و فروش کند."
با نقد کاربران تین نیوز مواجه شد. این نظرات در ادامه آمده است:

1- در هیج یك از قوانین ایران اشاره اى به فروش مجوز كسب و پروانه فعالیت نشده است تنها چیزى كه طبق قانون مدنى ایران قابل فروش است اموال منقول و غیر منقول است.100 درصد پروانه فعالیت قایم به فرد بوده و قابل فروش نمی‌باشد. 
در ضمن یادآوری می‌شود که در قانون تجارت ایران ماده و تبصره اى وجود ندارد كه هرچیز من جمله جواز كسب قابل فروش باشد آن چیزى كه قابل تملك و انتقال و فروش می‌باشد انواع سهام شركت است.

بنابراین آن طور كه جنابعالى می‌فرمایید صحیح نیست. چون درست است که شركت هاى حمل و نقل از قانون تجارت تبعیت می‌كند ولى با توجه به اینكه این كار فعالیتی تخصصى است باید به نحوى وزارت راه همچون سایر وزارت خانه هاى دیگر آن را كنترل نماید. براى مثال آیا یك كلینیك پزشكى كه مجوز كلینیک دارد را یك شخص (غیر پزشك) می‌تواند آن معامله كند؟؟؟ آیا یك كارگزار گمركى كه وزارت امور اقتصادى (گمرك ایران) براى آن شخص همچون آزمون شركتها از كارگزار امتحان گرفته و براش مجوز كارت حق العمل كارى صادر كرده و آن شخص فعالیت خود را در قالب یكى از اقسام شركت‌هاى تجاری قانون تجارت ثبت كرده می‌تواند پروانه كارت كارگزارى گمرك را بفروشد؟؟ آیا یك سوپر ماركت كه از اتاق اصناف مجوز كسب دریافت كرده می‌تواند مجوز خود را بفروشد؟؟؟ و .... همانطور كه مستحضرید امكان فروش وجود ندارد....پس اینجا یك وجه مشترك وجود دادرد و آن هم فروختن و واگذاری سهام شركت هاست. لذا پیشنهاد می‌گردد سازمان راهدارى فروش 100 درصد سهام را طبق قانون تجارت آزاد بگذارد ولى با شرط ها و شروط ها! و شرط این باشد كه در صورت تغییر مدیرعامل كه اساس كار می‌باشد سابقه در نظر گرفته نشود و  شخصى بتواند مدیرعامل سهام شركت فروخته شده باشد كه خودش در آزمون قبول شود. 

متاسفانه مشكل كوچك سازمان در همین جاست از یك طرف آزمون برقرار می‌كند و شخص قبول شده در عرض كمتر از یكسال سهام شركت را می‌فروشد و شخصی كه درآزمون قبول نشده در آن شركت مدیرعامل می‌شود. با این تفاصیل سازمان دور تسلسل باطل می‌زند بنابراین یا اصلا آزمون برقرار نكند و به همه كه واجد شرایط امتحان هستند مجوز صادر بدهد و یا اینكه در صورت تغییر مدیرعامل، از مدیر عامل جدید هم آزمون اخذ كند تا هم مثل سایر حرفه هاى تخصصى شان و مقام حرفه حمل و نقل حفظ شود. در غیر این صورت هر سال برقرارى آزمون فقط ترزیق كردن چند تا از این ٨ میلیون هاست نه ترزیق شركت تخصصی حمل و نقل بین المللى چون به قول جنابعالى طبق قانون تجارت نمیتوانید جلوى انتقال سهام را بگیرید و از طرفى اساس و هدف آزمون انتقال تخصص به بازار هست كه در صورت تغییر نفر قبول شده نفر مرددودى ولی با سابقه كارى در مدیریت شركت قرار می‌گیرد. مجددا عرض می‌كنم یا آزمون نباید برگزار شود و به افراد داراى سابقه دار هم مجوز داده شود یا برگزار شد باید نفر جایگزین در شركت هم آزمون بدهد.

2- پس از تاسیس شركت حمل و نقل به صورت سهامى(عام) و وارد شدن آن در بورس سهام، حتى می‌تواند روزانه خرید و فروش شود ولى پروانه فعالیت آن باید بر اساس آیین نامه تغییر ( نه فروش) یابد كه تنها چیزى كه رعایت نمی‌شود اجرای آیین نامه است. اكثریت مدیران عامل  مستعفى ( نمایشى) جایشان را به بازنشسته هاى گمرك وزارت راه و كارمندان سایر شركتهاى حمل و نقل داده اند. در حالى كه در خود آیین نامه تاكید شده است كسى می‌تواند جاى مدیرعامل مستعفى یا فوت شده را بگیرد كه قبلا پنج سال سابقه مدیرعاملى داشته باشد.
در كل باید سازمان بساط این طور تغییرات نمایشى مدیران عاملى شركت هاى حمل و نقل را جمع كند و به كسى كه مجوز می‌دهد اعلام نماید كه در صورت استعفاى ( نمایشى) و به قصد فروش سهام باید مدیرعامل جدید واجد شرایط آیین نامه باشد در غیر این صورت فعالیت شركت در یك برهه زمانى خاص به حالت تعلیق در خواهد آمد و بعدا هم شركت تعطیل می‌شود. البته در مورد شركت هایی كه مدیر عامل آن ( فوت ) می‌كند و در این حالت چون سوءنیت و دور زدن قانون وجود ندارد می‌توان شرایط خاصی مثل دادن سمت مدیر عاملى به قائم مقام او را فراهم كرد كه اخیرا خوشبختانه در لایحه جدید قانون تجارت نیز در مورد سمت قائم مقامى سر فصل جدیدى درج شده است. 

3- برخی براى اینكه براى بعد از بازنشستگى خود دكانى باز كنند این آزمون ها را برگزار و تعدادى شركت روانه بازار می‌كنند و بعدا آیین نامه را زیر پا گذاشته و بدون توجه به آن در شركتها مدیرعامل شده و به هدف شان می‌رسند. كسى را می‌شناسم كه بعد از بازنشستگى بدون اینكه آزمون بدهد و حتى در روزنامه رسمى هیچ سابقه اى داشته باشد همین حالا هم مدیرعامل شركت است. كسى را كه در خواب است می‌توان را بیدار كرد ولى كسى كه خود را به خواب زده را سخت است از خواب بیدار كردن!!! 

4- مجوز و پروانه كسب هویت و سمت و شغل افراد است آیا شما می‌توانید به عنوان مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه هاى مرزى هویت و شغل و سمت خود را بفروشید؟ مسلما خیر نمی‌توانید بفروشید بلكه در چارچوب مقررات دولت كسى را مافوقتان می‌تواند جایگزین شما بكند. پس بهتر هست هرگونه تغییرات مدیران عامل شركت ها را در چارجوب قانون تغییر دهید.

5- آیین نامه تاسیس شركت‌هاى حمل بین المللى توسط شوراى عالى ترابرى كشور تدوین یافته كه اعضاى آن اتاق بازرگانى وگمرك و... می‌باشند و سازمان راهدارى نیز یكى از اعضاى آن است. نزدیك به دو سال است كه مسئولین در جراید و خبرگزاری ها اعلام می کنند كه قطعا آیین نامه تغییر خواهد کرد آیا مگر سازمان می‌تواند بدون هماهنگی با شورا و تعلیق كردن آیین نامه وضعیت بازار حمل و نقل را این گونه ملتهب كند تا جایی كه این همه قیمت هاى سهام شركتها به این روز بیافتد؟؟ آیا یكى دیگر از بقیه اعضا هم در این مدت  در خبرگزاری ها این موضوع را اعلام كرد تا متوجه بشویم این نظر شورا هست؟؟ تغییر آیین نامه باید بدون سر و صدا و با هماهنگى اتاق بازرگانى وصنایع معادن كه هم از بخش خصوصى هست و هم از اعضاى شوراى عالى ترابرى انجام پذیرد و این همه سر و صدا كه در این دوسال بیهوده انجام شد، نتیجه اش همان افزایش قیمت سهام شركتها بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دوستدار حمل ونقل 1 1

    با سلام ضمن خسته نباسید به کلیه دست اندارکاران حمل ونقل بین المللی با نظرات شما کاملا موافقم. باید صلاحید وتخصص مدیران عامل مورد آزمون قرارگیرد وصدور پروانه آزاد باشد. متاسفانه امروزه هرکسی با چند سال سابقه می تواند به راحتی مدیر عامل شرکت حمل ونقل بین المللی شود. کسی که با حقوق ۴۰۰ هزارتومان مدیر عامل می شود آیا درک درستی از مسئولیتهای خود دارد؟ نظرات شما کاملا بجا ومنطقی است.

  • farshad 0 1

    سلام کاش نویسنده نقد را هم عنوان میکردید. نثر این قلم مرا به یاد استادم آقای س. م. آ می اندازد

  • احمد محمدی 0 0

    متاسفانه دست اندرکاران برگزاری آزمون و صدورمجوز خود دارای پروانه و فعال صنفی میباشند که در کمبود مجوز و راه افتادن بازار سیاه ذینفع میباشند . بنده خودم با رییس انجمن صنفی در مورد زمان برگزاری آزمون حمل و نقل بین المللی تماس داشتم و ایشان ضمن موجه کردن دلیل عدم برگزاری آزمون طی ۲ سال گذشته و با خوشحالی اظهار داشتن بروید مجوز بخرید. من از رسانه تین نیوز خواهشمندم پیگیر زمان برگزاری آزمون بیست و ششم باشند. با تشکر

  • صالحی 2 0

    سلام وقت بخیر فکرنمیکنم خریدوفروش مجوزو پروانه.حمل ونقل بین المللی توقانون کشورداشته باشه واگذاری سهام شرکت بله میشه منم جسارت نمیکنم به قانون کشورعزیزم بنده یک شرکت معتبر وبااعتبار وبانام دخشان بارتبه عالی حمل ونقل بین المللی زمینی که باداشتن ثبت ماشینهای سنگین باری چنین شرکتی کل سهامش واسه یکی از دوستان خریداری کند اگه موردی بود اطلاع بدین ممنونم صالحی خرمشهر بزنی اینترنت خدمتتون هستم مچکرم ازکلیه دست درکارانی که زحمت میکشن
    یاعلی

  • Behnamsalkhi 0 0

    مشود حمل نقل بین المللی خرید یا خیر