| کد خبر: 5781 |

در کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران مطرح شد:

قوانین گمرک در خصوص ترانزیت مغایر با فرمایشات رهبری است

اعضای کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات با بیان اینکه" رهبری، ترانزیت را یکی از شقوق اقتصاد مقاومتی اعلام کرده اند" تصریح کردند: قوانین گمرک در خصوص ترانزیت به ویژه مالیات بر ارزش افزوده مغایر با فرمایشات رهبری است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از جلسه کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران، اعضای این کمیسیون درباره بررسی مشکلات خود با نماینده گمرک اظهار داشتند: گمرک، 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر ترانزیت بار دریافت می کند که در اصل این پول به شرکت های بیمه وصول می شود و خود هیچ نفعی از قبل آن نمی برد.

یکی از اعضای کمیسیون افزود: با این کار ترانزیت گران می شود و در مقابل صاحبان کالا مسیر ایران را گران می کنند که در این صورت کشورهای همسایه گوی رقابت را از ایران خواهند ربود.

فاطمه مقیمی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران نیز در این باره بیان داشت: شرکت های حمل و نقل در ازای پرداخت ارزش افزوده، دچار ضرر مالیاتی نیز می شوند؛ در صورتی که کالایی که مصرف داخلی ندارد، ترانزیت نام دارد و معاف از مالیات است.

وی افزود: در ایران برای یک درصد تخلف، ضمانت 100 درصدی مانند سند ملک و یا زمین دریافت می شود، در صورتی که در خارج از کشور، فقط یک کار مزد 1.5 درصدی برای ترانزیت دریافت می شود. 

غلامحسین امیری، کارشناس کمیسیون نیز تصریح کرد: زمانی که مقام معظم رهبری، ترانزیت را به عنوان یکی از شقوق اقتصاد مقاومتی اعلام کردند، گمرک نباید قوانین بازدارنده و بخشنامه های این چنین مغایر با فرمایشات ایشان صادر کند.

خانم متین به نمایندگی از شرکت راه آهن نیز ضمن انتقاد از گمرک به منظور اخذ ضمانت نامه از این شرکت گفت: واگن در مالکیت راه آهن نیست و نمی توان اموال بخش خصوصی را به دلیل قانون قاچاق کالا و ارز ضبط کرد.

نماینده گمرک نیز در پاسخ به نماینده شرکت راه آهن گفت: حتما شرکت های فورواردی مجوز حمل ریلی نداشته اند و به دلیل اینکه حوزه فعالیت آنها زمینی بوده، ضمانت نامه اخذ شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    حرفهای مبهم و نسنجیده ای به نظر می رسد. اینقدر می دانم که بیمه و مالیات دو مقوله مستقلند و مالیات بر ارزش افزوده به شرکتهای بیمه واصل نمی شود. یکجا گفته شده ترانزیت معاف از مالیات است و در جای دیگر گفته شده که چرا مالیات می گیرند؟ عبور کالا از کشور که ترانزیت نامیده می شود نیازمند فراهم کردن بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری متعددی بوسیله دولت است که اخذ مالیات برای افزایش زیرساختهای ترانزیت و جبران هزینه های انجام شده کاملا منطقی است آیا عبور کالای ترانزیت از کشور نیازمند جاده و عوامل جاده ای نیست؟ آیا تا حدودی سوانح ترابری را افزایش نمی دهد؟ آیا استهلاک در شبکه جاده ای را در بر ندارد؟ آیا باعثانتشار آلاینده های زیست محیطی نمی شود؟ اگر ترانزیت توسط شرکتهای ایرانی انجام شود یا شرکتهای خارجی باید حساس باشیم تا منافع شرکتهای ایرانی را افزایش دهیم. بنده مخالف ترانزیت نیستم و بلکه موافق توسعه و رونق آن هستم و نوشته های فراوان در این زیمنه دارم ولی هر فعالیتی باید هزینه های خود را هم جبران کند. آیا اگر یک رشته از فعالیتهای اقتصادی مورد تاکید مقامات کشور قرار بگیرد به معنای معاف شدن آن فعالیت از مالیات است؟ البته نرخ سود و مالیات شرکتها و دولت باید سنجیده باشد. به نظرم سطحی نگری در بیانات فوق مشهود است و اینکه برخی مطلوب خود را به نام مقام رهبری عنوان می کنند.

  • امیر عباس زنوزى کارگزار رسمى گمرک ایران 0 0

    جناب آقاى ناصریان علیرغم احترام به نظر جنابعالى به اطلاع میرساند عوارض جاده و غیره با همان اخذ مبالغ تن کیلومتر - تفاوت سوخت - عوارض استفاده از ناوگان خارجى - عوارض اتوبانها - جبران میگرددلذا در این زمینه مهم اصل رعایت و تمکین و احترام به قانون هست که در کل مالیات بر ترانزیت را معاف کرده هست در ضمن نفس قانون ارزش افزوده نهایتا بر عهده مصرف کننده نهایی هست لذا آیا مصرف کننده نهایی کالا هاى ترانزیتى افراد داخل کشور میباشد؟؟؟ که بر آن کالاها هم ارزش افزوده شامل گردد؟؟؟ پس نتیجه میگیریم نظریه اعضاى محترم کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات صحیح و بجا میباشد