| کد خبر: 43817 |

فرصت‌های ترانزیتی بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی است

نایب رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران گفت: می‌توان از ظرفیت‌های بخش حمل و نقل، ترانزیت و موقعیت مناسب ایران در این زمینه برای جایگزینی درآمدهای نفتی بهره برد چراکه فرصت‌های ترانزیتی بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی هستند.
 
سیده فاطمه مقیمی با بیان اینکه ایران در مهمترین مسیر کریدورهای ترانزیتی دنیا قرار گرفته و بیشترین کریدورهای دنیا از مسیر کشور ما عبور می کند، گفت: می توان به کریدورهای شمال - جنوب، شرق - غرب، جاده ابریشم، راه شاهی و جاده مروارید اشاره کرد و از سوی دیگر وضعیت سوق‌الجیشی کشور، دسترسی به دو دریا و اقیانوس آزاد و وجود 15 کشور همسایه بیش از پیش ظرفیت های بزرگ حمل و نقلی کشور را برای ما آشکارتر می کند.
 
وی افزود: اگر دولت خردمندانه روی این موقعیت‌ها برنامه ریزی کند به راحتی می تواند فرصت‌های ترانزیتی را جایگزین درآمدهای نفتی کند.
 
نایب رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: تمام این مسائل باعث ارزآوری، اشتغال و امنیت خواهد شد و زمانی که کشورهای دیگر این مسیر را امن ببینند، جایگاه تعاملات در بخش اقتصادی به گونه ای می شود که در بخش سیاسی نیز همسو بودن و همگن بودن ایجاد خواهد شد.
 
مقیمی اظهار کرد: مهم ترین اقدامی که در بخش حمل و نقل کشور در سال جاری صورت گرفت، اتصال خط ریلی اینچه برون بود، زیرا منافع مشترک و وضعیت برد - برد به وجود آمده با همسایگان می‌تواند همسو بودن در مسائل سیاسی، ارز آوری و اشتغال‌زایی خوبی داشته باشد.
 
وی با اشاره به شرایط استراتژیک مناسب ایران در زمینه حمل و نقل اظهار کرد: راه اندازی سیستم های ریلی و اتصال به کشورهای CIS از جمله روسیه، جمهوری بلاروس، اوکراین‌، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان یا ارمنستان یکی از مواردی است که می تواند زمینه‌ساز شرایط مساعد حمل و نقل در کشور باشد.
 
مقیمی گفت: به طور مثال خط ریلی که از اینچه برون در استان گلستان به ترکمنستان وصل شده اگر تا قلب کشورهای CIS برسد، یک اقدام مهم در بخش حمل و نقل کشور به شمار می آید اما از دیدگاه من به هیچ عنوان برای حمل و نقل ایران کافی و لازم نیست

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.