| کد خبر: 27634 |

در کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران بررسی شد؛

◄ پیشنهاد معافیت کشتی‌های بالای ۵۰۰تن از پرداخت حقوق ورودی

تین نیوز | معافیت کلیه کشتی های بالای 500 تن (dead weight) از پرداخت حقوق ورودی، پیشنهاد اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران در راستای اصلاح آیین نامه ماده 38 قانون امور گمرکی است.

به گزارش تین نیوز، بررسی پیشنهاد گمرک ج.ا.ا مبنی بر حذف تبصره ذیل ماده 38 قانون امور گمرکی پیرامون تشریفات گمرکی کشتی، هواپیما و ناوگان ریلی، اعم از لوکوموتیو و واگن ها، یکی از محورهای سی امین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران بود که روز گذشته (ششم آبان ماه) برگزار شد.

بر اساس ماده 38 قانون امور گمرکی، هر کالایی که وارد کشور می شود، باید تشریفات گمرکی در مورد آن انجام شود، در این قانون، کشتی، قطار و هواپیما، مستثنا شده و قرار شده در آیین نامه اجرایی، تکلیف این موارد روشن شود اما یکی از نواقص آیین نامه اجرایی این است که درباره این موارد، سکوت اختیار کرده است؛ در حال حاضر، گمرک ج.ا.ا، با پیگیری بخش خصوصی، پیشنهاد حذف این تشریفات را در دولت مطرح کرده است.

بنا به گفته دبیر کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران، حذف کردن این آیین نامه، به ویژه برای کشتیرانی و هواپیمایی، ضرر خواهد داشت و نباید حذف گردد، بلکه نیاز به اصلاحات دارد.

چنانکه در این جلسه گفته شد، طبق ماده 119 قانون امور گمرکی، هواپیما از پرداخت عوارض گمرکی، معاف است اما در عوض، مالیات ارزش افزوده پرداخت می کند؛ به عنوان مثال از یک هواپیما، 9 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده است.

دولتشاهی، یکی از اعضا کمیسیون که به نمایندگی از جامعه دریایی سخن می گفت، درباره پروانه گمرکی کشتی اظهار کرد: همواره گفته ایم که وسیله دریایی احتیاج به ترخیص ندارد زیرا وارد سرزمین نمی شود.

وی افزود: ما آب های قابل دریانوردی در داخل سرزمین نداریم، از طرفی کشتی اصلا وارد سرزمین نمی شود.

دولتشاهی با بیان این که در اصلاح قانون دریایی نیز تاکید کرده بودیم که برای ثبت کشتی، اصلا نیازی به پروانه گمرکی نباشد، تاکید کرد: ثبت یک کشتی مزایای زیادی برای کشور دارد با این حال، در ایران به خاطر مسایل گمرکی، کشتی سرمایه گذار ایرانی در آن سوی مرزها ثبت می شود.

همچنین بهشتیان، نماینده گمرک در کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران، عنوان کرد که همه بنادر ما، یا منطقه آزاد اقتصادی هستند یا ویژه، بنابراین کشتی ها در این مناطق، از مالیات بر ارزش افزوده معافند، مشکل اصلی در این زمینه، با گمرک است که پروانه گمرکی برای کشتی صادر نمی کند و به همین دلیل، کشتی ها ثبت نمی شوند، پرچم نمی گیرند و مشکلات دیگری نیز به وجود می آید.

بهشتیان یادآور شد: البته کشتی ها وارد آب های سرزمینی می شوند و وارد قلمرو خشکی نمی شوند؛ مشکل ما این است که اخذ پروانه گمرکی را برای کشتی اجبار کرده اند و بخواهیم این پروانه را صادر کنیم، طبق قانون گمرکی، 4 درصد حق ورود باید اخذ شود.

وی پیشنهاد کرد در اصلاح این ماده، گفته شود که کشتی برای ثبت، نیازی به پروانه گمرکی ندارد.

از سوی دیگر، دولتشاهی در این زمینه گفت: صدور پروانه گمرکی درباره کشتی، اساسا بحث بیجایی است، کشتی هیچ گونه استفاده ای از مزایای داخل کشور نمی کند و تنها از نظر اعمال حاکمیت، وارد آب های سرزمین می شود و این، ربطی به بحث ترخیص ندارد.

وی افزود: این کشتی باید در بازار جهانی رقابت کند، اگر هزینه کشتی ایرانی را بالا ببرید، چگونه با کشتی خارجی رقابت کند که به ایران می آید و هیچ هزینه ای از آن گرفته نمی شود.

نهایتا، پس از بررسی این موضوع و بر اساس موافقت جمع، مسعود خوانساری، رییس کمیسیون، پیشنهاد داد که تبصره ذیل ماده 38 قانون امور گمرکی، حذف نشود اما آیین نامه اجرایی آن، با لحاظ نکات فوق، به این صورت اصلاح شود: «کلیه کشتی های بالای 500 تن (dead weight) از پرداخت حقوق ورودی، معاف هستند.»

این پیشنهاد به کمیته اقتصادی دولت ارسال و در آنجا بررسی می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.