| کد خبر: 27293 |

پیشنهاد مسعود خوانساری برای بحران مرزهای ایران و ترکیه:

باک کامیون ها را پلمپ کنید

تین نیوز |  درحالی که موضوع تردد کامیون ها و قاچاق سوخت در مرزهای مشترک ایران و ترکیه شدت گرفته است، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران پیشنهاد جدیدی در مورد حل این بحران ارائه داد.
 
 توقف تردد کامیون های ایرانی در مرز ترکیه به روز هفدهم رسیده است ولی همچنان بحران مرزی ایران و ترکیه باقی مانده است. رایزنی های وزارت راه ایران و ترکیه برای تعیین عوارض جدید در این مرز به نتیجه نرسیده است. پیش از این طرف ترک به صورت ناگهانی اقدام به افزایش عوارض تردد کامیون ها در مرز کرده بود. توقف کامیون های ایرانی در مرز ترکیه به طور متوسط هزینه روزانه 100 دلاری را به آنها و صاحبان کالاها تحمیل می کند. برآوردها نشان می دهد با توجه به جلوگیری از تردد 3هزار و 500 کامیون طی روزهای گذشته در این مرز، زیان بیش از 5 میلیون دلاری به اقتصاد کشور تحمیل شده است. به گفته مسعود خوانساری رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران برخی کامیون ها که بار ضروری داشتند، وادار به پرداخت عوراض پنج میلیون تومانی شده اند.
 
درهمین حال مسعود خوانساری رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران در «تویتی» که برای سایت صدای اقتصاد ارسال کرده، اعلام کرده است:« جهت حل مشکل تردد کامیون ها در مرز ترکیه تنها راه حل باقی مانده پلمپ باک سوخت کامیون ها خواهد بود.»
 
این موضع گیری خوانساری نشان می دهد که موضوع توقف کامیون ها در مرز بازرگان وارد مرحله ای جدید شده است.
 
خوانساری پیش از این نیز گفته بود:« کامیون‌هایی که از ترکیه می‌خواستند وارد ایران شوند نیز بارشان را در مرز خالی کردند و برگشتند اما به طور کلی خسارت زیادی برای دو کشور به خصوص طرف ایرانی ایجاد شد.
 
طبق تواقفنامه‌ای که در سال 1373 بین دو کشور امضا شده کامیون‌های ترکی به دلیل تفاوت قیمت زیادی که بین نرخ سوخت ایران و ترکیه وجود دارد،‌ باید مابه التفاوت سوخت را بر اساس مسافتی که در ایران طی می‌کنند بپردازند اما ترکیه به صورت ناگهانی با ادامه اجرای این توافق مخالفت کرد. در گزارشی که چند روز قبل خبرگزاری ایسنا منتشر کرده بود نیز در این مورد آمده بود:« در شرایط فعلی کامیون‌های ایرانی که مجبور به گذر از مرز بازرگان با عوارض چهار تا پنج میلیون تومان شدند، باید از گازوئیل لیتری 7000 تومان‌ استفاده کنند که با توجه به اینکه هر کامیون برای هر 100 کیلومتر حدود 32 الی 34 لیتر سوخت لازم دارد باید بیش از 230 هزار تومان پرداخت کند که این میزان بیش از 28 برابر قیمت سوخت لازم برای 100 کیلومتر در ایران است. در حالی که همین میزان از قیمت سوخت کامیون‌های ترکیه کاهش می‌یابد اما به کامیون‌های ایرانی عوارض پنج میلیون تومانی برای عبور تحمیل شد.»
 
با این وجود مشکل تردد کامیون ها در مرز مشترک ایران و ترکیه همچنان حل نشده باقی مانده است. توقف این کامیون ها خسارت های قابل توجهی را به تجار و صاحبان صنایع دو کشور وارد می کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهندس ترانزیت 0 0

    این خب پیشنهاد جدیدی نیست که مهندس فرمودند.!!!! طرف ترک هم از سال ۸۰ طی مکاتباتی همینو خواسته بود ولی چون از لحاظ اجرایی موجب طولانی شدن صف کامیونها در پایانه های مرزی بود اجرایی نشد. با توجه به اتفاقات و کشمکش های رخ داده بهترین سیاست اقدام متقابل می باشد. بنظر مهندس کشاورزیان و مهندس عطرچیان نهایت سعی خود را دارند انجام می دهند که انشاالله موفق باشند.