| کد خبر: 26953 |

توسط مدیرکل امور بندری مطرح شد:

◄ پاسخ سازمان بنادر به انتقادات بخش خصوصی از بندر شهیدرجایی

تین نیوز | مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، درباره برخی مشکلات پیش آمده در بندر شهیدرجایی، بعد از رفتن تایدواتر، گفت: وقتی یک ساختار 20 ساله به هم ریخته، نمی توان انتظار داشت بلافاصله نظم قبلی به بندر بازگردد، این انتظار غیرواقعی نیست اما مقداری دست بالاست.

به گزارش تین نیوز، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، در جلسه اخیر کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران، به برخی انتقادات مطرح شده از سوی حاضران درباره عملکرد بندر شهیدرجایی و سازمان، پاسخ داد.

جلیل اسلامی با اشاره به مشکلات پیش آمده در بندر شهیدرجایی در چند ماه گذشته، اظهار کرد: توسط اپراتور بندر، انحصاری در بندر شکل گرفته بود و شکایات بسیاری نسبت به این انحصار به ما می رسید و مشکلاتی برای صاحبان کالا ایجاد شده بود.

اسلامی افزود: در سازمان بنادر همواره این بحث بود که به این مشکل رسیدگی شود اما این رسیدگی نشد تا این که مشکلات تحریم هم اضافه شد تا این که مدیریت جدید سازمان، به قضیه ورود پیدا کرد؛ از آنها تشکر می کنم که این همت را به خرج دادند.

وی ادامه داد: اکنون با حضور سینا و بتا، بندر عباس در عرصه بین المللی بدون هیچ مشکلی حضور دارد، در لیست تحریم نیست و دیگر هیچ کشوری، بهانه ای برای نیامدن، ندارد.

انبوه نیروی انسانی؛ میراث تایدواتر برای بندر شهیدرجایی
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر، انباشت نیروی انسانی ناشی از تعداد زیاد شرکت های اقماری وابسته به اپراتور قبلی بندر را از جمله مشکلات فعلی بندر عنوان کرد و افزود: علیرغم حضور حداقل 17 ساله تایدواتر در بندر، این شرکت سرمایه گذاری بسیار نازلی در بندر انجام داده بود و وقتی به او اعلام شد که باید بندر را ترک کند، چیز خاصی جز نیروی انسانی و قدمت همکاری، برای عرضه نداشت.

وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در زمان انتظار، ترافیک ورودی و... در بندر گفت: به هر حال وقتی یک ساختار 20 ساله به هم ریخته، نمی توان انتظار داشت بلافاصله نظم قبلی به بندر بازگردد، این انتظار غیرواقعی نیست اما مقداری دست بالاست.

وضعیت بندر شهیدرجایی، مطلوب است
اسلامی ادامه داد: مقطعی که نرم ها در بندر عباس با مشکل مواجه شد، یک مقطع سه ماهه بود که درآن زمان، ساختار به هم ریخت، ما مشکلاتی داشتیم که همه با هم، همزمان شد و کاهش نرم را به دنبال داشت، متاسفانه در آن زمان برخی افراد شروع به شانتاژ خبری و مصاحبه ها و نامه های آن چنانی کردند؛ البته با همین شرایط موجود و بحرانی، نرم ها به حالت قبل و حالت حداقلی برگشت و خوشبختانه رکوردهایی هم زده شد به طوری که در حال حاضر، وضعیت نسبتا مطلوبی، در لنگرگاه و اسکله داریم.

وی حضور سینا و بتا به عنوان اپراتورهای بندر رجایی را دوره گذار عنوان کرد و افزود: همان طور که مدیرعامل سازمان نیز چندین بار اشاره کرده، تا پایان سال، بحث واگذاری و اکران اپراتوری در این بندر اتفاق می افتد، در حال حاضر اسناد این کار درحال آماده شدن است و مشاور (ایرانی ـ خارجی) در حال بررسی کار است و هدف این است که این واگذاری، در یک شرایط استاندارد انجام شود.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر با اشاره به برخی نظرات عنوان شده درباره عدم دخالت سازمان بنادر در نرخ گذاری در بنادر گفت: در سال های اخیر، تست های زیادی شده که بخش خصوصی، بدون واسطه، نرخ گذاری کند یا به عبارتی، سرمایه گذاری ناب، از طرف بخش خصوصی اتفاق بیفتد و مواردی هم داشتیم که این اتفاق افتاده اما به خاطر تبعاتی که داشته، دوباره به حالت قبلی، یعنی نرخ گذاری و دخالت سازمان بازگشته ایم.

وی اضافه کرد: ما خدمات بخش خصوصی در سرمایه گذاری حدود 2500 میلیارد تومان تا الان را نادیده نمی گیریم؛ رقمی که افق چهار هزار میلیارد تومان برای سال مالی 93 برای آن تعریف شده است.

اسلامی افزود: اینکه سازمان بنادر تا کجا در بندر حضور داشته باشد، در اتاق فکر سازمان نیز در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: تجهیزات استراتژیک و ساخت و سازهای اصلی بنادر باید توسط سازمان بنادر تامین شود در حالی که از طرف دولت هیچ کمکی به این سازمان نمی شود، از سوی دیگر تا وقتی ساختار قانونی سازمان به شکل فعلی است، مجبور است در بخشی از بحث های تعرفه گذاری حضور داشته باشد تا زیرساخت ها را فراهم کند.

وی با بیان این که سازمان باید در بخش حاکمیتی بندر حضور داشته باشد، گفت: از نظر شریک خارجی هیچ محدودیتی وجود ندارد اما شرایط حاکم بر کشور اصلا اجازه ورود شریک خارجی را نمی دهد.

هنوز خبری از خارجی‌ها نیست
وی ادامه داد: در 2 ماه گذشته، حداقل 20 شرکت بسیار معتبر خارجی، از فرانسوی تا چینی و هندی ها، رفته اند و آمده اند و اعلام آمادگی کرده اند اما هنوز هیچ خبری نیست و هنوز هیچ حرف جدی نزده اند، بنابراین شرایط فعلی برای ما یک دوره گذار است تا به یک طراحی مطلوب و پاسخگویی ایده آل، برسیم.

وی با بیان این که در بحث کانتینری بندر شهیدرجایی، تنها از نیمی از ظرفیت پسکرانه ها استفاده می شود، گفت: اگر کسی ادعا کند به واسطه کمبود تجیهزات در پسکرانه ها، کالای او در بندر مانده، حتما این مشکل را به ما منتقل کند و ما حتما پیگیری می کنیم، زیرا ظرفیت های بسیاری درآنجا وجود دارد.

همکاری کشتیرانی با سازمان بنادر در فاز 3 بندر شهیدرجایی
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر درباره فاز 3 طرح توسعه بندر شهیدرجایی اظهار کرد: چند سال قبل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد سرمایه گذاری در این بخش را داده بود و برای این کار مشاور هم گرفت و مدل مالی هم ارائه کرد اما سوددهی نداشت، در شرایط فعلی دوباره این شرکت پیشنهاد خود را ارائه کرده و دوباره در دست بررسی است که البته به اعتقاد بنده، شدنی است و اگر کشتیرانی با توجه به سهم 35 درصدی خود در این بندر، این سرمایه گذاری هم برای ما مطلوب است؛ هم آنها.

وی افزود: در اسکله، در تجهیزات و در پسکرانه این بندر، هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود ندارد، البته بخش خصوصی نباید فقط این دو پایانه را ببیند، به عنوان مثال ما اسکله 100 هزار تنی بندر امام را داریم که 150 میلیارد تومان قیمت دارد اما شرکت ها از آن استقبال نکرده اند.

اسلامی یادآور شد: انتخاب اپراتور بندر رجایی در دست مطالعه است و شرکت های فعلی، تا پایان سال قرارداد دارند، و فرض ما این است که تا پایان سال مدل واگذاری این دو پایانه آماده می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سامان 0 0

    باسلام خدمت جناب اسلامی این جمله شما واقعا جالب بود که خود شما هم اذعان دارید(نمی توان انتظار داشت بلافاصله نظم قبلی به بندر بازگردد،) آیا مستنداتی از شکایات دارید یا فرافکنی میکنید. در ضمن نیروهای مازاد تایدواتر سفارش شده های امثال شما بودند.(ا - ف)

  • رامین 0 0

    کنار گذاشتن تایدواتر و اوردن شرکت هایی مثل سینا و بتا واقعا اشتباه بود. امیدواریم روزى مدیران لایقى مثل دکتر کاشانى داشته باشیم.

  • علی 0 0

    در حق تایدواتر و سهامدارانش ظلم شد.