| کد خبر: 50921 |

ساخت سامانه هشدار زودهنگام خواب آلودگی راننده

تین نیوز | پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری آزمایشگاه واقعیت مجازی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی موفق به ساخت سامانه هشدار زودهنگام خواب آلودگی راننده شدند.

دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی رایانه با اشاره به نقش 37 درصدی خواب آلودگی در بروز سوانح رانندگی گفت: پژوهش های مختلفی در سطح دنیا برای پیش گیری از خواب آلودگی انجام شده است ولی هنوز سامانه‌ای که به صورت تجاری قابلیت هشدار به راننده در موقع مناسب را داشته باشد به بازار عرضه نشده است.

رضا نریمانی افزود: در این پژوهش با هدف ساخت بومی سامانه هشدار زودهنگام خواب آلودگی،‌ ابتدا در پژوهشی که بیش از چهار سال طول کشید شبیه ساز رانندگی در آزمایشگاه واقعیت مجازی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی ساخته شد که با کمک آن می توان بسیاری از رفتارهای راننده را بررسی کرد.

وی گفت: در این شبیه ساز طی پژوهش های گوناگون، علائم رفتاری راننده در حالت های مختلف نظیر مواقع خواب آلودگی و اعتیاد به همراه امواج مغزی استخراج و ثبت شده اند.

نریمانی به عنوان پژوهشگر بخش ساخت سامانه افزود: پس از جمع‌آوری داده ها و به دست آمدن الگوریتم خواب آلودگی، پژوهش وارد مرحله ساخت شد که طی آن با نصب دوربین های گوناگون ثبت حرکات چهره و چشم های راننده و همچنین حسگرهای سرعت، شتاب، تغییرات زاویه فرمان و دیگر متغیرهای خودرو داده های رانندگی جمع آوری شد.

پژوهشگر طرح گفت: در این سامانه که مراحل نهایی ساخت خود را طی می کند،‌ این اطلاعات با فرکانس های مختلف وارد پردازنده مرکزی شده و با شروع علائم خواب آلودگی، با توجه به سطح هوشیاری راننده تصمیمات مختلفی گرفته می شود.

وی ادامه داد: برای مثال در یک حدی از هوشیاری امکان فعال کردن هشدار دهنده های مختلف صوتی، تصویری، لرزشی و همچنین ارسال پیام متنی مبتنی بر خواب آلوده بودن راننده به اولین پلیس راه وجود دارد.

در مراحل آینده این طرح پس از تشخیص خواب آلوده بودن راننده، دستگاهی به نام دستیار راننده، کنترل خودرو را در اختیار گرفته و آن را به اولین توقف گاه هدایت می کند.

این طرح به راهنمایی دکتر صدیقی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشاوری دکتر نحوی از دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی انجام شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.