| کد خبر: 28540 |

سخنان وزیر ارشاد در بیستمین نمایشگاه مطبوعات

تین نیوز | وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که دولت تدبیر و امید و نظام جمهوری اسلامی ایران به آزادی رسانه ها در چارچوب قانون عمیقا اعتقاد دارد.

علی جنتی بعدازظهر امروز شنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات با حضور رییس مجلس شورای اسلامی افزود: دولت یازدهم تلاش می کند تا به اصل آزادی رسانه ها جامه عمل بپوشاند.
 
وی شعار نمایشگاه مطبوعات را یادآور شد و گفت: آزادی مسوولانه شعار هوشمندانه ای است که برای این نمایشگاه انتخاب شده زیرا که آزادی را در چارچوب قوانین و عرف اجتماعی تعیین می کند.
 
جنتی آزادی را دستاویز قرار نگرفتن و استقلال و تصمیم گیری بدون در نظر گرفتن غیب های جناحی و گروهی تعریف کرد.
 
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: بسیاری در دنیا شعار آزادی مسوولانه را سر می دهند ولی همزمان بر پایبندی بر قانون تاکید دارند.
 
وی آزادی مسوولانه را انتشار اخبار و اطلاعات با رعایت چارچوب های قانونی، عرفی، اخلاقی، و پرهیز از دروغ، شایعه ، فرافکنی و بزرگنمایی و کوچک نمایی عنوان کرد.
 
رسانه ها خود را تا حد پیاده نظام جریان های سیاسی تنزل ندهند
وی با بیان اینکه رسانه ها خود را پرسشگر و دولت را پاسخگو می دانند گفت: این موضوع بدان معنا نیست که رسانه ها به کسی پاسخگو نبوده یا هر خلافی را مرتکب شوند و خود را تا حد پیاده نظام جریان های سیاسی تنزل دهند و بعد ادعای نمایندگی افکار عمومی را داشته باشند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه ها را نیازمند میثاقی دقیق و اجتماعی دانست و گفت: این میثاق باعث می شود تا سازوکار ارزیابی رسانه ها آسان تر شده و آنها بتوانند از درون خود را پالایش کنند.
 
وی یکی از مزیت های این پالایش را آن دانست که مجموعه روزنامه نگاران و اهالی مطبوعات از کسانی که در پوشش رسانه به دنبال کار دیگری هستند پالایش خواهند کرد.
 
جنتی افزود: این میثاق باعث می شود تا سلسله مراتب اخلاقی در مورد ارتباط روزنامه نگاران با یکدیگر و همچنین مدیران رسانه ها تدوین شده و میزان سرقت های ادبی و بی توجهی احتمالی مدیران به حقوق روزنامه نگاران کاهش پیدا کند.
 
ضرورت واگذاری امور نظارتی درباره رسانه ها به اهالی آن
عضو کابینه تدبیر و امید در ادامه تاکید کرد دولت معتقد است امور نظارتی درباره رسانه ها و موازین حکومتی به اهالی رسانه واگذار شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد خاطرنشان کرد: بر این اساس دولت به دنبال آن است تا نظام سازمان صنفی رسانه ای را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
 
اخلاق حرفه ای گمگشته امروز کشور
جنتی اخلاق حرفه ای و تقید به آن را گمگشته امروز کشور دانست و آن را یکی از اولویت های اصلی رسانه ها برشمرد.
 
وی افزود: رسانه به تعبیر امام خمینی (ره) دانشگاه است و مردم از آن الگو گرفته و کنش رسانه ها به هنجار اجتماعی تبدیل می شود.
 
جنتی توضیح داد: اگر رسانه ای آشکارا دروغ گفته و تهمت بزند یا حق فردی را ضایع کند نمی توان گفت: که آن رسانه به اخلاق حرفه ای متعهد است.
 
دولت از رسانه داری اجتناب کند
وی با بیان اینکه دولت باید از رسانه داری اجتناب کند، افزود: امروز شاهد انتشار بسیاری از نشریات دولتی هستیم که باید براساس اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شود.
 
تصویب قانون دسترسی آزاد به مطبوعات در هفته آینده
عضو کابینه تدبیر و امید در ادامه به موضوع معوق ماندن چند ساله قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد و گفت: آیین نامه این قانون باید به تصویب دولت می رسید؛ کمیته قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تشکیل جلسه داده و در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسیده است و فکر می کنم ظرف یک هفته آینده این قانون به تصویب دولت برسد.
 
جنتی در این خصوص اضافه کرد: تصویب این قانون دولت را در برابر رسانه ها و مطبوعات بیشتر پاسخگو خواهد کرد.
 
وی در پایان از حضور رییس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس و همچنین خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان در نمایشگاه مطبوعات قدردانی کرد.
 
جزییات حضور رسانه ها در نمایشگاه مطبوعات
در نمایشگاه بیستم، 38 روزنامه 20 خبرگزاری 116 رسانه آموزشی و تخصصی، 4 تشکل مطبوعاتی، 63 رسانه سیاسی اقتصادی، 70 نشریه عمومی و خانوادگی، 8 رسانه غیرفارسی زبان، 45 رسانه فرهنگی، 10 رسانه کودک و نوجوان، 24 موسسه رسانه ای، 67 نشریه استانی و 13 عنوان نشریه ورزشی حضور دارند.
 
امسال دو بخش رسانه های مرتبط با دین و اندیشه با 23 عنوان و روابط عمومی دستگاه ها و همچنین کسب و کار مرتبط با رسانه با 33 عنوان به این نمایشگاه اضافه شده اند. همچنین قرار است بولتن نمایشگاه هر روز توسط یکی از روزنامه ها منتشر شود.
 
براساس اعلام مسوولان برگزاری نمایشگاه این نمایشگاه در مدت یک هفته برگزاری خود میزبان 6 میهمان برجسته خارجی از آسیا، اروپا و امریکا خواهد بود که هر یک به تناسب در ارتباط با موضوعات سیاسی خاص مرتبط با کشورهای خود اظهارنظر خواهند کرد.
 
همچنین 22 نماینده رسانه های خارجی مقیم ایران نیز در ایام برگزاری این نمایشگاه ضمن معرفی رسانه های خود به بازدیدکنندگان امکان ایجاد نمایندگی رسانه های ایرانی در کشورهای خود را نیز بررسی می کنند.
 
بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی تا 23 آبان ماه از ساعت 9 تا 20 در مصلی امام خمینی'ره' شهر تهران برپاست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.