| کد خبر: 38799 |

بررسی وضع آلودگی هوا در برنامه نگاه یک

تین نیوز | برنامه نگاه یک، شنبه شب شبکه یک سیما به بررسی موضوع وضعیت آلودگی هوا اختصاص داشت.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در این برنامه در پاسخ به این پرسش که چه مقدار از برنامه های محیط زیست در زمینه کاهش آلودگی هوا محقق شده است؟ گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با کمک دستگاه های دولتی و غیر دولتی اقدامات خوبی را آغاز کرده است.

سعید متصدی افزود: دولت مصوبه خوبی را در زمینه های کاهش آلودگی هوا داشت که همه مسائلی را که در ارتباط با کاهش آلودگی هوا در ایران لازم است انجام شود در خودش جا داده است.

وی گفت: این مصوبه شامل 9 محور است که همه آنها از جمله سوخت ، خودروهای در حال کار، خودروهای نو ، منابع ساکن ، بحث پایش ، مسائل اطلاع رسانی و مسائل مربوط به شبکه های حمل و نقلی و تقاضای سفر ، نیروگاه ها ، نوسازی صنایع در این مصوبه دیده شده است.

متصدی افزود: بسیاری از این موارد اکنون به نتیجه رسیده است، از جمله حذف بنزین پتروشیمی که حاوی مقدار زیادی بنزن بود که مشکل عمده ای برای سلامت انسان ها به وجود می آورد و سرطان زاست.

وی گفت: توزیع بنزین یورو 4 در 6 کلانشهر شامل تهران، کرج ، اراک ، تبریز ، مشهد ، اصفهان ، توزیع گازوئیل کم گوگرد که از 9 هزار ppm الان در کلانشهرها گازوئیل زیر 50 ppm توزیع می شود و تولید داخل است و استاندارد سازی خودروها از جمله این اقدامات است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تا 15 دی امسال 13 روز پاک داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال در سال 92 که سه روز پاک داشتیم وضعیت ، بهتر است.
متصدی گفت: پارسال 172 روز سالم داشتیم و امسال تا 15 دی ، 192 روز سالم داشتیم.
وی افزود: در سال 92 تا 15 دی ، 116 روز ناسالم داشتیم که امسال، این رقم 86 روز بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق از اهداف و راهبردهای سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: این اطلاعات و ارقام از سوی مرکز مهار شامل شهرداری تهران ، سازمان حفاظت محیط زیست ، وزارت بهداشت و سازمان هواشناسی تهیه شده است.
متصدی با تاکید بر اینکه وضعیت هوا اکنون بهتر شده است افزود: روزانه 24 میلیون لیتر از بنزین مصرفی کشور با استاندارد یورو 4 توزیع می شود.

وی گفت: از اول شهریور امسال خودروها را براساس استاندارد یورو 4 کنترل می کنیم و هفته پیش دستور توقف شماره گذاری 6 مدل خودرو را صادر کردیم.

متصدی بابیان اینکه ما وظیفه حاکمیتی برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا را انجام می دهیم افزود: شهر تهران 800 کیلومتر مربع است و حداقل 22 ایستگاه سازمان شرکت کنترل کیفیت هوا و چندین ایستگاه سازمان حفاظت محیط زیست دارد لذا بر اساس مدل های استاندارد اطلاعات آلودگی هوا را ارائه می کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحث تعویض موتورسیکلت ها با موتورسیکلت های الکتریکی در مصوبه دولت دیده شده است.
وی افزود: از حدود 1 و نیم میلیون خودرو فرسوده موجود امسال 220 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال به 250 هزار برسد در حالی که پارسال 70 هزار خودرو از رده خارج شد.

متصدی گفت: در مورد موتورسیکلت هم استفاده از موتور برقی به جای بنزینی مدنظر است و ساخت باطری آن در وزارت دفاع انجام شده است.
وی افزود: از سال 95 ارتقای استاندارد موتورسیکلت ها را هم خواهیم داشت یعنی از یورو 3 فعلی در سال 97 موتورسیکلت ها استاندارد روز اروپا را خواهند داشت.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا چندین مورد داشت از جمله موتورسیکلت های برقی و محدوده طرح ترافیک .
وی ادامه داد: مسئله اصلی در شهرداری بحث ساخت و ساز و توسعه شهری و جذب جمعیت است که لازم است شهرداری تهران با مسائلی مانند تراکم برخورد کند.

متصدی گفت: دولت در راستای کاهش آلودگی هوا سود بازرگانی خودروهای برقی و هیبریدی را صفر کرده است و وزارت صنعت ، معدن و تجارت برنامه ای را برای تولید موتورسیکلت های برقی با همکاری وزارت دفاع دارد که وزارت دفاع باطری آن را تأمین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مسئولیت ها برای کنترل آلودگی هوا برای همه دستگاه هاست، افزود:
، مصوبه دولت درباره کاهش آلودگی هوا مربوط به 20 اردیبهشت است و اولین محموله بنزینی که دولت وارد کرد در تاریخ 20 تیر است و سازمان استاندارد یورو 4 بودن انرا تایید کرده است.

شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه های اجرا شده سازمان حفاظت محیط زیست برای بهبود هوا کارآمد بود؟ گفت: البته فقط سازمان حفاظت محیط زیست نمی تواند به تنهایی مشکلات آلودگی هوا را برطرف کند.

وی افزود: دستگاه های مختلفی در ارتباط با رفع آلودگی هوا مسئولیت دارند از جمله وزارت خانه های کشور ، نفت و صنعت ، معدن و تجارت، بهداشت ، درمان ونیز سازمان حفاظت محیط زیست ، سازمان استاندارد ،شهرداری ها و دیگر عوامل.

شهریاری گفت: وضعیت هوای کلانشهر تهران و دیگر کلانشهرها مناسب نیست اما باید پذیرفت این موضوع یک یا دو ساله برطرف نمی شود.
وی ادامه داد: باید صادقانه مشکلات را به مردم بگوییم و از آنها در جهت رفع آلودگی هوا کمک بگیریم و عزم و اراده ملی نیاز است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود 70 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها و موتورسیکلت هاست، گفت: گاز هم سوخت کاملاً پاکی نیست ، بهترین سوخت ، انرژی هسته ای است که ما از آن محروم هستیم.

شهریاری افزود: حدود 3 میلیون موتورسیکلت در تهران داریم که هر کدام از آنها به اندازه 4 تا 5 خودرو ایجاد آلایندگی می کنند.
وی ادامه داد: تا زمانی که سیستم حمل و نقل عمومی را تقویت نکنیم نمی توان امیدوار بود به این زودی مشکلات حل می شود. شهریاری گفت: الان وضعیت بهتر شده اما درصد آن خیلی کم است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه مسائل سیاسی وارد این ارزیابی ها می شود سازمان های نظارتی باید مستقل باشند و مثلاً سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان استاندارد نباید زیرمجموعه دولت و رئیس جمهور باشد در غیر این صورت موجب می شود در برخی مواقع این سازمان ها به علل گوناگون واقعیت ها را نگویند.

وی گفت: در روز در کشور ما 75 میلیون لیتر بنزین توزیع می شود که حدود 25 میلیون لیتر آن استاندارد یورو 4 دارد.
شهریاری با بیان اینکه باید همه زیرساخت های حمل و نقل عمومی را که مهمترین آن مترو است تقویت کنیم افزود: در مجلس نهم، 2 میلیارد دلار برای مترو گذاشتیم اما دولت به مترو اختصاص نداد.

وی گفت: بنزینی که در اردیبهشت ماه وارد شد با بررسی مجلس و بر اساس گزارش سازمان استاندارد و سازمان بازرسی کل کشور ، حتی بنزین یورو 2 هم نبود که به اسم بنزین یورو 4 وارد و مطرح شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود:25 میلیون لیتر بنزین یورو 4 که اکنون توزیع می شود تولید داخل کشور است و معلوم نیست، بنزین یورو 4 که ادعا می شود کجاست؟
شهریاری تاکیید کرد: حل مشکل آلودگی هوا زمان بر است و در مدت کوتاه نباید انتظار داشت حل شود.
 
حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران هم در ارتباط تلفنی با برنامه نگاه یک درباره طرح شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوای این کلانشهر گفت : این طرح شامل پروژه های متعدد در مورد کنترل آلودگی در منابع و به ویژه منابع متحرک سطح شهر تهران است.

وی با بیان اینکه این طرح از یک و نیم سال پیش عملیاتی شده است، افزود:سیاست کلی شهرداری تهران برای مبارزه با آلودگی هوا ، کنترل آلودگی از منابع است لذا به تک تک منابع آلودگی هوا در شهر تهران توجه کردیم به ویژه منابع ترافیکی و آنها را به بخش های مختلف تقسیم و برای هر بخش، برنامه های خاص خودش را طراحی کردیم.

حسینی ادامه داد: برای مثال در بحث خودروهای دیزل اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران شروع کردیم به نصب فناوری پیشرفته ای که روی خودرو نصب می شود و دود سیاه آن را جذب و فرآوری و از آلاینده ها پاک می کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران گفت: کارهای تحقیقاتی آن انجام شده و اکنون دو نمونه اتوبوس و تا پایان هفته آینده 5 نمونه اتوبوس به صورت آزمایشی این فیلترها روی آن نصب و آزمایش می شود.
حسینی با بیان اینکه تا پایان سال 95 همه اتوبوس های دیزل شرکت واحد تهران را به این فیلترها تجهیز می کنیم افزود:این فناوری بسیار پیشرفته و گران قیمتی است اما شهرداری تهران بودجه لازم را برای تجهیز این اتوبوس ها به این فیلتر فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: البته در مصوبه هیئت وزیران مصوب اردیبهشت امسال هم این موضوع آمده است که شهرداری در کل کشور در 24 ماه موظف به تجهیز ناوگان حمل ونقل عمومی به این نوع فیلترها است.
حسینی گفت: از ابتدای سال 94 همه خودروهای دیزل تولیدی کشور وحتی وارداتی باید مجهز به این فیلترها باشد.

وی در پاسخ به اینکه درخواست شهرداری تهران مبنی بر اینکه مسئولیت رفع آلودگی هوای شهر تهران به شهرداری سپرده شود به چه معناست ؟افزود: مواردی است که خارج از اختیارات حوزه شهرداری تهران است برای مثال در زمینه موتورسیکلت ، جمع بندی و محاسبات ما نشان می دهد بخش عمده ای از آلودگی مرکز شهر تهران متعلق به موتورسیکلت است متاسفانه موتورسیکلت های کاربراتی بنزینی عمدتا وارداتی از چین با کیفیت بسیار پایین در شهر تهران در حال تردد هستند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران گفت: هیچکدام از موتورسیکلت هایی که در مرکز شهر و بازار تهران تردد می کنند به استاندارد یورو 3 نزدیک هم نیستند .

حسینی افزود:شهرداری تهران برای موتورسیکلت های برقی که کاملا پاک با آلایندگی هوا و صدای صفر هستند برنامه ای را تدوین کرد و برای کسانیکه از این موتورسیکلت های برقی خریداری کنند شش و نیم میلیون تومان وام بدون بهره در نظر گرفته است که به عنوان تسهیلات اعطا کند.

وی ادامه داد: همزمان در شورای ترافیک شهر تهران مصوبه ای را گذراندیم که از چند ماه آینده تردد موتورسیکلت های بنزینی در مرکز شهر تهران ممنوع خواهد بود .

حسینی با اشاره به اینکه ارزانی موتورسیکلت های بنزینی بخاطر کیفیت پایین آن است، گفت: موتورسیکلت های برقی که بتوانند در شهر تهران حرکت کنند در بازار دنیا حدود 2500 تا 3000 دلار قیمت دارند که الان 25 شرکت داخلی مبادرت به واردات و مونتاژ این موتورسیکلت ها کردند و قیمت آنها از 8 تا 15 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه شهرداری حاضر است شش و نیم میلیون تومان آن را بصورت وام اعطاء ‌کند، افزود: موتورسیکلت های بی کیفیت بنزینی 15 گرم آلودگی به ازای هر کیلومتر پیمایش ایجاد می کنند در حالی که یک خودروی استاندارد حتی یورو 2 در حالت صفر کیلومتر دو و هفت دهم گرم در کیلومتر آلودگی تولید می کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.