| کد خبر: 38927 |

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تین نیوز مطرح کرد:

◄ انتقاد از تاخیر در ارائه لایحه معاینه فنی خودروها به مجلس

تین نیوز | چرا اصلاح قانون 5 ساله شدن اعتبار برگه معاینه فنی تاکنون اجرایی نشده است. مسئولان شهری امیدوارند مجلس تا پایان امسال این قانون را اصلاح کند و برگه های معاینه فنی مانند گذشته تنها 2 سال اعتبار داشته باشد. اما در مجلس هنوز این قانون بررسی نشده است.
 
به گزارش تین نیوز، سه سال پیش بود که خبر معافیت پنج‌ساله خودروها از گرفتن معاینه فنی مطرح شد. قانونی که تصویب آن تازه نمایندگان مجلس را به این فکر انداخت که چرا با تصویب آن تمامی تلاش‌های سال‌های اخیر خود را برای کاهش آلودگی هوا در تهران و سایر شهرها و کلانشهرهای کشور به هدر دادند و کارشناسان محیط‌ زیست و مدیران شهری این قانون را یکی از اشتباهات تاریخی مجلسی ها بر شمردند.

اما با وجود هم صدایی همه نهادهای مسئول و تصمیم گیر این قانون همچنان به قوت خود باقی مانده است. بر اساس آمارها 70 درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی خالی است این در حالی است که این مراکز می توانند روزانه به بیش از 6 هزار خودرو سرویس دهی کنند.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار تین نیوز، اظهار داشت:  در حالی که در کشورهای دیگر با انجام معاینه فنی و اعمال استاندارد یورو 5 و 6 از یک سو و اجباری کردن زمان معاینه فنی در کمتر از یک سال توانسته‌اند وضعیت هوای سالم را بهبود ببخشند، ما همچنان در حال بررسی بازگشت به  قانون 2 ساله شدن معاینه فنی هستیم. این در حالی است که آمارهای آلودگی هوا در شهر ما نگران کننده است و در سال 92 شهروندان تنها سه روز هوای سالم تنفس کرده اند و بیش از 160 روز هوا در شرایط ناسالم بوده است.
 
حسین گروسی، با اعلام اینکه آمار وزارت بهداشت در سال 92 حاکی از آن بوده است که 3 هزار و 700 فوت مشکوک ناشی از آلودگی و آلایندگی‌های سطح تهران بوده است، گفت: برنامه ریزی باید به سمت و سوی سیاست گذاری‌هایی برود که منجر به بهبود وضعیت کنونی شود. چراکه شرایط کنونی نامطلوب است و نبود قانون مدون و مشخص سبب شده است تا با تصویب یک قانون بدون کارشناسی لازم، عمر معاینه فنی از دو سال به پنج سال افزایش پیدا کند. این تغییر قانون موجب افزایش آلایندگی و از همه مهمتر پایدار شدن هوای ناسالم در شهرها به ویژه تهران شده است.

وی با ابراز تاسف از وضعیت موجود معاینه فنی خودروها در کشور، گفت: با روند کنونی رسیدگی به چنین کارهای مهمی، قطعا سال 96 به کاهش زمان معاینه فنی از 5 به 2 سال خواهیم پرداخت. امید که این لایحه همزمان با برنامه ششم توسعه به مجلس برسد، این گونه رفتار کردن با چنین موارد مهم اجحاف در حق عموم مردم خواهد بود.

نماینده مردم شهریار، با بیان اینکه لایحه کاهش مدت زمان معاینه فنی تا به این روز به مجلس شورای اسلامی نرسیده است، افزود: در این راستا شهرداری تهران پیگیری‌‌هایی را از طرف دولت داشته است، آنچنان که لایحه‌ای به دولت تقدیم شده که براساس آن قانون معاینه فنی که غیرکارشناسی بوده و از نظر زیست محیطی غیرمعقول است تغییر کرده و از 5 سال به 2 سال بازگردد. امیدواریم با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته این قانون تا پایان امسال در مجلس به تصویب برسد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم نیمه فروش 0 0

    کاهش این مدت اجحاف در حق مردم است مگر شهرداری و دیگر سازمان های مرتبط در معاینه فنی خودروهای با سن بیش از ۵ سال چه موفقیتی داشته اند که تمام هم وغم انها شده کاهش مدت زمان معافیت خودروهای نو از۵ سال به دو سال؟ عزیزان اگر خیلی دلسوز حال مردم والودگی هوا و… هستند معاینه فنی خودروهای با عمر بیش از ۵ سال را جدی بگیرند که اکثریت این خودروها بدون هرگونه کنترلی در حال تردد هستند وکسی هم کاری به کارشان ندارد وگرنه حذف کردن همین مورد باقیمانده که مشوق مردم برای خرید خودرو نو در این وضعیت اقتصادی است جه توجیهی دارد؟ هرکس که کوچکترین اشنایی با خودرو داشته باشد می داند که خودرو هر چه قدر هم کم کیفیت باشد تاپنج سال معمولا جوابگوی الزامات فنی است وبعد از ان به تدریج نیازمند تعمیرات و بازسازی می شود دوستان بهتر است به جای اتلاف وقت خود برای چنین موضوعاتی در الزام اخذ معاینه فنی خودروهای با عمر بیش از ۵ سال و اسقاط خودروهای فرسوده سبک وسنگین و جلوگیری از تردد انها در شهرها وراههای کشور اقدام عاجل انجام دهند.