| کد خبر: 119988 |

◄ تغییرات آب‌وهوایی، ‌گردشگری و توسعه اقتصاد محلی در آفریقای ‌جنوبی

تین‌نیوز| بهاران پدرام *:در سال‌‌‌های اخیر، زنجیر‌‌ه‌ای از وقایع لرزه‌خیز بین‌المللی، شرایط را برای توسعه بومی و محلی تغییر داد‌ه‌اند. محققان این مساله را مشاهده کرد‌ه‌اند که‌ «شرایط و رویکرد برای توسعه بومی و محلی تغییر کرد‌ه است»، به ویژه بر اثر پیامد‌‌‌های بحران‌‌‌های مالی جهانی، شکل‌گیری اشکال جدیدی از تحریم‌‌‌های اقتصادی، رشد چشمگیر و گسترده‌ی شرکت‌‌‌های چند ملیتی و نیاز اساسی به پاسخ‌دهی به تغییرات جهانی آب‌وهوا.

صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی در چهارمین ارزیابی که توسط ipcc صورت گرفته است، مشاهده می‌شود.

هم‌چنین، اعلامیه داووس در سال 2007، بیان می‌کند که اظهارات صریح مبتنی بر شواهد علمی، این مساله را به ما می‌قبولانند که تغییرات آب‌وهوایی باید به عنوان بزرگترین چالش در برابر گردشگری پایدار در قرن 21 مورد بررسی قرار گیرد.

بخش گردشگری از انرژی‌‌‌های مختلف برای حمل‌ونقل گردشگران به مقصد خود و بازگشت از آن و جابه جایی‌ها در طول سفر، ایجاد محل اقامت و برای مجموعه فعالیت‌های توریست‌ها استفاده می‌کند. از آنجا که بیشتر این انرژی‌ها از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شوند، گردشگری، هسته اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود و در زمینه تغییرات آب‌وهوایی، پیامد‌‌ها‌یی جدی درپی دارد.

گردشگری، به عنوان یکی از مهمترین عناصر مرتبط با انتشار گازهای گلخانه‌ای شناخته شده‌است، با تخمینی که بیان می‌کند حدود 5درصد از کربن دی‌اکسید منتشر شده توسط انسان را تولید می‌کند و انتظار می‌رود این رقم در دو دهه آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.

علاوه‌براین، این سهم، به طرز قابل توجهی در مکان‌های توریست‌خیز بیشتر است.

بر این‌اساس، می‌توان گفت که تغییرات آب‌وهوایی نمی‌تواند توسط سیاست‌گذاران عرصه گردشگری نادیده گرفته شود، چرا که پتانسیل تغییر دادن اساسی مدلی که مردم در آینده سفر خواهند کرد را در خود دارد. محققان بیان می‌کنند
که‌ تغییرات آب‌و هوایی یکی از روند‌های اصلی در مقیاس کلان است که به طور ویژه در 15-30 سال آینده از بخش صنعت گردشگری متاثر خواهد شد. هم‌چنین تغییرات آب‌وهوایی به دلیل تاثیراتی که بر کارایی اقتصادی مقصد‌ها و فعالیت‌های گردشگری، رفتار گردشگری و پیامدی که برای کل سیستم گردشگری دارد برای این صنعت بسیار مهم است؛ بنابراین وجوب شناخت این مسئله توسط سازمان‌های کلان بین‌المللی، صنایع و تصمیم‌گیرندگان مورد تاکید است.

تاثیر گسترده سیستم گردشگری بر تغییرات آب‌وهوایی، رفاه اقتصادی و گرایش به سفر را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پتانسیل صنعت گردشگری در پاسخ به یا اتخاذ رویکردی مناسب در مواجهه با تغییرات آب و هوایی اخیرا با تمرکزی حیاتی در تحقیقات دانشگاهی خود را نشان داده است. تحقیقات جهانی موجود، نشان می‌دهد که در حالی‌که صنعت گردشگری در بسیاری از کشور‌ها نسبت به اهمیت و پیامد‌‌های بالقوه تغییرات آب و هوایی آگاه است، هرگز به عنوان مسئله‌ای که باید فوری حل شود مورد توجه قرار نگرفته بود، حداقل تا زمانی که آثار بحران اقتصادی نمایان شد.

در مورد منطقه‌ی آفریقای جنوبی، بانک جهانی تاکید کرد‌ه‌است که «توریسم بر تغییرات آب وهوایی بسیار تاثیر گذار است». آفریقا یک منطقه‌ی اقتصادی جهانی گردشگری است که پیش‌بینی می‌شود تا حدی با تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی مواجه شود. بحث‌هایی در این زمینه وجود دارد که مقصد‌‌های زیبای گرمسیری به طور جدی در تقابل با مفهوم توریسم به عنوان یکی از عوامل اصلی تغییرات اقلیمی جهانی قرار دارد.

بسیاری از مقصد‌‌‌های گردشگری در آفریقا، به طور بالقوه در مقابل قانون جدید تحت تاثیر بخش هوایی، آسیب‌پذیر هستند، به ویژه شمول آن‌ها در طرح‌های بازرگانی بیرون فرست اتحادیه اروپا. تغییرات محیط زیستی که به تغییرات آب وهوایی وابسته هستند، می‌تواند مبنایی را که توسعه صنعت گردشگری در آفریقا بر اساس آن ثبات یافته‌است را تخریب یا تهدید کند. در حال حاضر تغییرات آب‌وهوایی، صنعت توریسم قاره، افزایش مشکلات جدی برای کاهش انتشار کربن و استقرار مقاصد گردشگری با میزان کربن پایین را تحت تاثیر خود قرار داده‌است و به عنوان بخشی از برنامه‌ریزی استراتژیک گسترده‌تر برای ایجاد برگشت‌پذیری و توسعه سازگاری آب وهوایی در نظر گرفته شده‌است.

تغییرات در سیاست‌های جهانی مربوط به آب و هوا به علاوه افزایش هزینه‌های سوخت، افزایش اهمیت سیاست‌های «توریسم سبز» و شهر‌‌های بدون کربن را در پی دارد. علاوه‌ براین، تاثیراتی که تغییرات آب وهوایی در پی دارد، تاکید بر این مسئله را بیشتر می‌کند که مدیریت محیط زیستی باید به عنوان جزء جدایی ناپذیر برنامه‌های توسعه گردشگری در نظر گرفته شود.

از منظر تجربه جهانی، هر نوع اقدام کارآمد و موثر که در جهت مقابله با تهدیدات ناشی از تغییرات آب وهوا برای گردشگری انجام می‌شود، به دو نوع گسترده سیاست و اقدام نیاز دارد تا در سراسر آفریقا دنبال شود. اولین کار، ایجاد سیاست‌های مبتنی بر کاستن و اقداماتی است که اساسا به دنبال کاهش تاثیرات شدید و بلندمدتی است که تغییرات آب وهوایی بر اقتصاد توریستی دارد که پیش‌بینی می‌شود با کاهش دادن میزان آلوده کننده‌های تولید شده توسط انسان که در اتمسفر منتشر می‌شود، بهبود یابد. دوم، سیاست‌های مبتنی بر انطباق  و اقداماتی است که  با افزایش یا توسعه زیرساخت‌ها سعی در کاهش تاثیرات پیش بینی شده تغییرات آب وهوایی بر گروه‌هایی که به عنوان آسیب‌پذیر‌ترین بخش جامعه در نظر گرفته شده‌اند دارد؛ جوامع منفرد و مناطق محلی را در مقابل برخی از خطرات عمده ناشی از تغییرات آب وهوا آماده می‌کند.

به دلیل شدت اثرات فیزیکی پیش‌بینی شده تغییرات آب وهوا، منطقه آفریقای جنوبی یکی از آسیب‌پذیرترین نقاط دنیا است. در حال حاضر، تغییرات مشاهده شده در درجه حرارات این منطقه بیشتر از میزان افزایش دمایی است که در مورد سایر مناطق دنیا پیش‌بینی شده‌است؛ با تخمینی در حدود 3.4 درجه سانتی گراد افزایش در دمای سالانه؛ اگر دوره‌های زمانی 1980-1999 را با 2080 تا 2099 مقایسه کنیم. در طول 50 سال گذشته، متوسط دمای سالانه حداقل به اندازه‌ی 1،5 برابر متوسط جهانی افزایش یافته‌است و فراوانی باران‌های سیل‌آسا افزایش داشته است. پیش بینی در مورد خشکسالی سراسری برای تمام منطقه آفریقای جنوبی است، افزایش تغییر در بارش باران، تاخیر در آغاز بارش در فصل‌های بارندگی به همراه توقف زود هنگام آن در بسیاری از مناطق؛ و افزایش و شدت برخی حوادث غیر مترقبه مانند سیل، خشکسالی، موجب تند شدن انتقاد‌ها می‌شود. میزان بالای فقر و نابرابری در تاثیرپذیری از پیامد‌‌های تغییرات آب وهوایی که بر روی منابع آبی، سلامت، امنیت غذایی، گوناگونی زیستی و هم چنین توریسم اثر می‌گذارد، همه و همه بر این حقیقت تاکید می‌کنند که تغییرات آب و هوایی تنها یک مشکل ساده محیط زیستی نیست بلکه برعکس، چالش‌هایی جدی برای توسعه بین المللی ایجاد می‌کند.

آفریقای جنوبی تاریخی نسبتا طولانی در زمینه تمرکز بر محیط زیست دارد که از سال 1996 آغاز شده‌است، زمانی که اهمیت محیط زیست و توسعه پایدار در قانون اساسی جدید به رسمیت شناخته شد. از آن زمان، کشور به تعهد خود نسبت به شیوه‌های مبتنی بر پایداری محیط زیست و تعهدات مربوط به کاهش تولید گاز‌‌های گلخانه‌ای توسط توافق‌نامه مربوط به گرمایش زمین به علاوه‌ی پروتوکل کیوتو، پایبند بوده‌است.

با نگاهی به تغییرات آب و هوایی و سیاست‌های مربوط به توریسم، دولت ملی اعتراف کرد‌ه‌است که تغییرات آب وهوایی نمایانگر یک چالش بزرگ در جهت توسعه پایدار است و اگر حل نشود، خطرات احتمالی آن ممکن است بسیاری از پیشرفت‌های مثبت آفریقا را از بین ببرد یا به آن‌ها آسیب برساند؛ پیشرفت‌هایی چون گسترش صنعت توریسم کشور برای ایجاد موقعیت شغلی و کاهش فقر. این مسئله در برنامه‌های سیاست‌های دولت روشن شده است که تغییرات آب و هوایی مسئله‌ای جدی برای اقتصاد گردشگری آفریقا است که باید در نظر گرفته شود. اضطرار رسیدگی به تغییرات آب و هوایی که صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد ناشی از نگرانی در رابطه با از دست رفتن تنوع زیستی است که برای صنعت گردشگری طبیعت، مرکزیت دارد و یکی از نقاط قوت رقابتی اصلی در گردشگری آفریقای جنوبی است.

در رابطه با تهدیدات بالقوه‌‌ای که در نتیجه تغییرات آب وهوایی برای صنعت گردشگری به وجود می‌آید، سه نگرانی ویژه شناسایی شده‌اند. این نگرانی‌ها مربوط به تنزل منابع محیط زیستی مانند حیات وحش، ساحل‌ها، بنا‌‌های تاریخی، اکوسیستم‌های موجود و مناظر زیبا؛ تغییر در منابع آبی موجود، از دست رفتن تنوع زیستی، کم شدن زیبایی منظره‌ها، افزایش مخاطرات طبیعی (از جمله فرسایش سواحل و طغیان رود) آسیب رسیدن به زیرساخت‌ها و افزایش شیوع بیماری‌هایی که از حیوانات و حشرات به انسان‌ها منتقل می‌شود و نگرانی‌ها در مورد تغییرات در حمل و نقل گردشگری و تلاش برای ترویج سفر کم-کربن که یک ریسک قابل توجه را در مقابل آفریقای جنوبی به عنوان یک مقصد گردشگری بین‌المللی با مسافت‌های طولانی، قرار می‌دهد است. تحقیقات اخیر، تهدیدات ناشی از تغییرات آب وهوا بر برخی جاذبه‌های گردشگری سنتی آفریقای جنوبی از جمله جزیره رابن (robben island)، کوه‌های تیبل(table mountain، پارک ملی کروگر، تفریحگاه‌های نواحی ساحلی و جاذبه‌های دریایی (از جمله تماشای وال‌ها و کوسه‌ها) را نیز نشان می‌دهد.

نگرانی‌های کشور پیرامون مسئله تغییرات آب و هوا و گردشگری، در بخش استراتژی توریسم ملی که یک چارچوب سیاست‌گذاری راهنما برای توسعه توریسم است، در سال 2011 بیان شد. به عنوان بخشی از سیاست‌های اساسی برای ترویج «توریسم مسئول»، اقداماتی برای ترویج برنامه‌های سبز جدید در اقتصاد گردشگری وضع کرده‌اند، از جمله «هتل‌های سبز» و برای «شیوه‌های گردشگری مسئول» مانند به حداکثر رساندن موقعیت‌ها برای منابع تولیدات محلی به منظور کاهش مسافت برای تهیه غذا برای گردشگران. 

برنامه‌های مرتبط با توریسم ملی و تغییر آب وهوا تاکید می‌کنند که «گذشته از بیشتر بازار‌های اصلی ما، وابستگی زیادی که ما به محیط زیست در آفریقا برای تثبیت موقعیت خود، و بنابراین در زمینه انتظارات و تجربیات بازدیدکنندگان از این کشور داریم، به علاوه سهم بالای هزینه مصرف سوخت و انرژی، همه به این معناست که تغییرات آب و هوایی بر همه چیز تاثیر می‌گذارد». با اذعان به رشد آگاهی مسافران نسبت به پایداری محیط زیستی، دستور این است که سیستم حمل و نقل کم کربن ترویج پیدا کند و «گردشگری در آفریقای جنوبی باید خود را به گونه‌ای درخور، در جهان ثبات بخشد؛ جایی که نگرانی‌ها در مورد محیط زیست آنجا بلند آوازه شده‌است».

استراتژی بخش گردشگری ملی، دولت محلی را به عنوان یک عضو کلیدی برای رشد توریسم و دستیابی به نتایج مثبت، ازجمله برای توسعه اقتصاد محلی معرفی می‌کند. با وجود فرمان قانونی برای برنامه ریزی برای توسعه گردشگری، صنعت گردشگری اغلب معمولا در بخش ‌‌های پایینی الویت دولت‌های محلی قرار دارد و کمترین بودجه به این بخش اختصاص داده می‌شود. دولت ملی تاسف می‌خورد که عدم تخصیص بودجه خاص برای توسعه گردشگری در بسیاری از شهرداری‌ها در حال حاضر، به طور ویژه مشکل‌ساز است. بر این اساس، صنعت گردشگری یکی از محرک‌های اصلی توسعه اقتصاد محلی در شهر‌های کوچک و مناطق بیرون از شهر در آفریقای جنوبی است، و به دلیل محدودیت‌های ظرفیتی و مالی، بسیاری از شهرداری‌‌ها تلاش می‌کنند تا یک برنامه مقرون به صرفه برای گردشگری را بر عهده گیرند.

ظرفیت‌سازی برای افراد شاغل در صنعت گردشگری و سیاست‌گذاران در زمینه تغییرات آب و هوا، باید تبدیل به یک جزء جدایی‌ناپذیر از برنامه‌های گسترده‌تر پشتیبانی گردشگری دولت شوند تا دولت‌های محلی در آفریقای جنوبی قادر شوند تا همکاری با بخش خصوصی را  مدیریت کنند و به ‌آن ثبات بخشند، تا فهم عمیق‌تری نسبت به اینکه شهرداری ‌ها چگونه می‌توانند سرمایه خود را در سرزمین خودمدیریت کنند و موقعیت‌های گردشگری را برای توسعه اقتصاد محلی به حداکثر برسانند، حاصل شود.

به ویژه اضطراری ترین نیاز برای ظرفیت‌سازی مربوط به گروه وسیعی از شهرداری‌‌‌های محلی با منابع بسیار کم در آفریقای جنوبی است که گردشگری را به عنوان یک هدف برای توسعه اقتصاد محلی خود در نظر گرفته‌اند.
      
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.