| کد خبر: 38047 |

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران در گفتگو با تین نیوز:

◄ افزایش نرخ گازوئیل؛ علیرغم کاهش قیمت نفت / قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل

تین نیوز | رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت طی هفته های اخیر، تا رسیدن به گازوئیل 1 دلاری، راه طولانی در پیش است.

مسعود دانشمند در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در حاشیه نشست تخصصی قطار سریع السیر تهران - اصفهان که صبح امروز، 23 دی ماه در تین نیوز برگزار شد، با اشاره به کاهش قیمت نفت طی هفته های اخیر و تاثیر آن بر نرخ سوخت اظهار داشت: علی رغم جمیع مسائل پیش آمده برای حمل و نقل جاده ای، مصلحت این است که قیمت سوخت در داخل کشور به 90 درصد فوب خلیج فارس برسد.

وی افزود: اگر چه قیمت نفت در ماه جاری به کمتر از 50 دلار برای هر بشکه رسیده است، اما رساندن قیمت گازوئیل لیتری 250 تومانی به یک دلار مسیر طولانی در پیش خواهد داشت. همچنی تدابیر دولت در جهت افزایش قیمت سوخت باید طوری باشد که تاثیرات آن در بخش های عمرانی، راه سازی، صنایع و معادن ظهور پیدا نکند.

قاچاق روزانه 20 میلیون لیتر گازوئیل از کشور
رئیس کمیسیون حمل و نقل  اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی با بیان اینکه"ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از قاچاق روزانه 20 میلیون لیتر گازوئیل خبر می دهد" خاطرنشان کرد: در صورت افزایش قیمت سوخت دیگر شاهد قاچاق آن نخواهیم بود.

گفتنی است بر این اساس با کاهش قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک به محدوده بشکه ای ۴۵ دلار و سقوط قیمت نفت برنت به بشکه ای حدود ۴۷ دلار، قیمت هر بشکه بنزین سوپر با اکتان بین ۹۲ تا ۹۵ هم در دو بازار فوب خلیج فارس و سنگاپور با کاهش شدید قیمت روبرو شده اند.  براساس گزارش های منتشر شده از سوی موسسات معتبر بین المللی، هم اکنون قیمت هر بشکه بنزین سوپر با اکتان ۹۲ در بازار فوب خلیج فارس به محدوده ۶۰ تا ۶۲ دلار کاهش یافته است. (هر بشکه بنزین معادل ۱۵۹ میلیون لیتر ظرفیت دارد). 

به عبارت دیگر، با احتساب قیمت دلار بانکی در بازار ایران (۲۶۵۰ تومان) بهای هر لیتر بنزین سوپر با اکتان بالای وارداتی حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان (حدود ۳۷ تا ۴۰ سنت) تخمین زده می شود.این در حالی است که هم اکنون بخش عمده ای از بنزین عرضه شده در جایگاه های سوخت کشور با اکتان ۸۷ توزیع می شود که با توجه به شکاف قیمتی بین بنزین سوپر و بنزین با اکتان ۸۷ در بازار جهانی، هم اکنون بهای هر لیتر بنزین اکتان پائین ۹۰ حدود ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ تومان تخمین زده می شود.  از سوی دیگر، با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها دولت تدبیر و امید قیمت هر لیتر بنزین هم اکنون هر لیتر بنزین نیمه یارانه ای اکتان ۸۷ و اکتان ۹۰ را با قیمت ۷۰۰ و ۸۰۰ تومان و بنزین آزاد اکتان ۸۷ و ۹۰ را با قیمت ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ تومان در جایگاه ها عرضه می کند.

همچنین قیمت هر گالن گازوئیل در بازار جهانی 1.77 دلار است که در بازار داخلی ایران پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها در حالت سهمیه ای 250 تومان و در حالت آزاد لیتری 500 تومان عرضه می شود. در حالی که قیمت آن در بازار داخلی نسبت به نرخ جهانی، لیتری 4690.5 تومان است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.