| کد خبر: 96243 |

سیف‌:

قفل بودن منابع نظام بانکی در دارایی‌های منجمد، اعطای تسهیلات توسط بانکها را غیرممکن کرده است

تین‌نیوز| رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نظام بانکی ما باید با شفافیت و کارایی بالا در خدمت حمایت از تولید کشور قرار بگیرد،گفت: مشکلات موجود در نظام بانکی ریشه بسیاری از معضلات اقتصادی است.

ولی الله سیف با اشاره به حضورش  در کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس گفت: بحث اصلی این جلسه درخصوص تبصره‌های 35 و 36 بود که از سوی دولت به عنوان متمم قانون بودجه سال 95 به مجلس ارائه شد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:در جلسه امروز کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس بحث کارشناسی دقیقی درخصوص لایحه اصلاحیه بودجه 95 صورت گرفت، در این نشست تبصره های 35 و 36 قانون بودجه با توجه به هدف‌گیری و جهت‌گیری دولت در جهت خروج از رکود مربوط به اصلاح نظام بانکی مطرح شد.

وی با بیان اینکه ریشه اصلی مشکلات موجود حل مسائل نظام بانکی  کشور است،گفت:نظام بانکی ما باید با شفافیت و کارایی بالا در خدمت حمایت از تولید کشور قرار بگیرد.

سیف ادامه داد:به دلیل قفل بودن منابع نظام بانکی در دارایی‌های منجمد که 45 درصد از دارایی‌ها و ترازنامه بانک را تشکیل می‌دهد، بانک‌ها توان کافی برای اعطای تسهیلات ندارند ازطرفی نسبت کفایت سرمایه برای آنها بسیار پایین است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه درصورتی که لایحه مذکور مورد  موافقت و تأیید مجلس قرار بگیرد،دست دولت برای انجام اصلاحات باز می‌شود،افزود: با مصوب شدن این لایحه نظام بانکی با شفافیت کامل‌تر این امکان را پیدا می کند که تمام توان خود را در اختیار حمایت از تولید قرار داده و دولت نیز می‌تواند با ورود به بازار سرمایه و تأمین مالی از این بازار از طریق بازار اوراق بهاداری که ایجاد کرده نیازهای خود را تأمین کند.

وی ادامه داد: با موافقت مجلس با لایحه اصلاحیه بودجه به ویژه تبصره‌های 35 و 36 آن دولت می تواند بدهی خود را به نظام بانکی تسویه و بانک‌ها را به سمت حمایت از بخش خصوصی هدایت کند.

رئیس کل بانک مرکزی،یادآور شد:با این اقدام امید است در سال 95 تحولات اساسی در نظام بانکی را شاهد باشیم که همه این موارد در گرو مصوب شدن دو تبصره مذکور است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.