| کد خبر: 91914 |

ظریف در ادامه سخنانش در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:

◄ ثبت ۴ هزار LC بعد از برجام

تین‌نیوز| وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رفع موانع فشار و تحریم باید به‌عنوان دستاوردهای حوزه عملی در نظر گرفته شود، گفت: حذف برنامه PMD مبنای تحریم‌ها را از بین برد و از لحاظ حقوقی لغو قطعنامه‌های شورای امنیت، قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تصمیمات مبانی حقوقی را از بین برد.
 
به گزارش تین‌نیوز، ظریف در اشاره به این که لغو تصمیم‌های اتحادیه اروپا و دستورات اجرایی برای عدم اجرای بسیاری از مصوبات کنگره آمریکا نیز در حذف مبانی تحریم‌ها موثر بوده است، تصریح کرد: به لحاظ روانی نیز سرازیر شدن هیات‌های خارجی به ایران نشان دهنده این واقعیت است که دنیا ایران را محلی امن برای همکاری می‌بیند و در اینجا باید به دنیا اعلام کنیم که ایران بیش از همه برای مردم و البته برای سرمایه‌گذاران خارجی و گردشگران خارجی امن‌ترین محیط در منطقه است.
 
وزیر امورخارجه  در ادامه دستاوردهای عملی برجام را یادآور شد و گفت: از زمان پیش از اجرای برجام و پیش از توافق ژنو تاثیرات این توافق یعنی از آذرماه سال 92 دست کشور برای دستیابی به منابع مالی خود باز شد، از این رو ماهیانه 700 میلیون دلار وارد خزانه کشور شد که البته در آن شرایط خزانه کشور نقدینگی مناسبی را تجربه نمی‌کرد.
 
به گفته محمد جواد ظریف، در مرحله بعد، وجوه مسکوت شده ایران براساس برجام آزاد شد از این رو ایران توانست به منابع مالی خود در خارج از کشور دسترسی پیدا کند و هم‌چنین بانک‌های زیادی به شکل فزاینده با جمهوری اسلامی ایران و با بانک‌های مرکزی ارتباطات بانکی ایجاد کردند البته در این حوزه همواره موانعی در بخش دولتی و غیر دولتی آمریکا و مشکلات و موانعی که بر سر پیشرفت‌های قوانین بانکی در طول 9 سالی که جمهوری اسلامی ایران با سیستم بانک جهانی فاصله گرفته بود ایجاد شده است.
 
ظریف گشایش اعتبارات اسنادی یا LC  را از دیگر دستاوردهای برجام دانست و تصریح کرد: این اعتبارات تا روز 11 خردادماه سال جاری به 4 هزار و 172 مورد می رسد که روزانه رو به افزایش است. بانک‌های متعددی نیز در اروپا، ژاپن و کره عواید نفتی ایران را از شرکت نفت دریافت کرده‌اند.
 
وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه، وصول مطالبات نفتی جمهوری اسلامی ایران را یکی دیگر از دستآوردهای اجرای برجام عنوان کرد و افزود: مطالبات نفتی جمهوری اسلامی ایران که سال‌ها خارج از دسترس بود به کشور بازگشته و در این زمینه 5 میلیارد دلار بدهی شرکت اینوک امارات به ایران برگشته، هم‌چنین بیش از 2 میلیون دلار بدهی شرکت شل به ایران نیز به کشور بازگشته، 6 میلیارد دلار وجوه جمهوری اسلامی ایران نزد هند به‌تدریج به کشور برمی‌گردد که تاکنون یک میلیارد از آن براساس توافق برگشته است.
 
وی تسویه بدهی‌های نفتی با یونان را نیز از دیگر مطالبات وصولی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: این مباحث در فضای پسابرجام، کمتر مطرح شده و بیشتر به مشکلات پرداخته می‌شود، در واقع موانع هیچ‌کدام پس از برجام ایجاد نشده است بلکه موانعی است که سال‌های گذشته ایجاد و انباشته شده به خصوص در برابر بخش خصوصی و دولتی ایران ایجاد کرده است که خوشبختانه امروز در هم می‌شکند.
 
ظریف با تاکید بر این‌که نباید فضای روانی بر علیه برجام تشدید شود، اظهار داشت: دشمنان و مخالفان ایران، صهیونیست‌ها، رژیم سعودی و سایر دشمنان تمام تلاش خود را  مصروف کرده‌اند تا سرمایه‌گذاری در ایران را ناایمن قلمداد کنند لذا، باید تلاش شود تا دنیا واقعیات ایران را ببیند و مطمئن شود ایران امن‌ترین و سودآورترین کشور برای برقراری ارتباطات تجاری و دیپلماتیک معقول است.
 
به گفته وی، ایران کشوری امن برای برقراری ارتباطات معقول در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است و لذا نباید بلندگوی تبلیغات گروه‌های مخالف ایران باشیم. در واقع باید قوت قلب بانک‌هایی باشیم که اقدام به سرمایه گذاری در کشور کردند.
 
وزیر امورخارجه  با اشاره به این‌ نکته که بیمه‌های صادراتی برقرار شده، به زودی نیز اختلافات با بیمه هرمس حل و فصل خواهد شد، افزود: خطوط اعتباری توسط کشورها و بانک‌های مختلف در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته که ما به دلیل وسواس دولت از دو جهت نخست عدم ایجاد تعهدات بی‌مورد برای کشور و دوم هدایت تعهدات در حوزه اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به مذاکره خطوط اعتباری است که برای آن دقت‌های لازم را صورت گرفته است.
 
ظریف در ادامه سخنان خود، افزود: 3.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ایران در طول چند ماه گذشته ثبت شده است؛ ضمن آنکه پس از توافق هسته ای نفت‌کش‌های ایران بیمه شدند که البته مشکلات کوچکی نیز وجود دارد و باید حل شود و در حوزه انرژی تلاش شد که تحریم‌هایی که آنها به نام تحریم فلج کننده در حوزه صادرات نفت عنوان می‌کردند، به صفر برسد.

ظریف با تأکید بر اینکه در حال حاضر صادرات نفت از زیر 900 هزار بشکه به 2 میلیون بشکه رسیده، تصریح کرد: شرکت‌های معتبر بین‌المللی همه به سوی ایران سرازیر شدند و امروز نمایندگان خارجی از جمله شرکت نرم‌افزاری ماکروسافت در ایران حضور دارد و امروز این ایران است که فضای رقابت را ایجاد را ایجاد کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه تمام این موفقیت ها در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و مقاومت مردم حاصل شد، ابراز داشت: در حوزه حمل‌ونقل ناوگان هوایی، کشتیرانی و ریلی نیز مشکلات در حال حل شدن است و نباید این نکته را فراموش کرد که مذاکرات و انعقادها در هر حوزه‌ای حداقل چند سال طول می‌کشد که به‌عنوان نمونه قرارداد فولاد مبارکه 5 سال طول کشید اما در ظرف چند ماه گذشته بسیاری از قراردادها به مرحله خوبی رسید.

وزیر امور خارجه در بیان این‌که، در این حوزه‌ها اختلافات هم‌چنان باقی خواهد بود، خاطر نشان کرد: باید بهانه‌ها را از میان برداشت، اقتصاد مقاومتی فضای بسیار خوبی را برای دعوت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی و افزایش تولید و اشتغال در فضای آرام به برکت حضور نیروهای مسلح و امنیتی ایجادکرده و ما نباید این فضا را دست‌خوش اختلافات جناحی خود کنیم.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.