| کد خبر: 91496 |

نگرانی از پیوند هند - افغانستان - ایران

تین نیوز | ما برای مدت‌ها با مشکلات و رنجی مواجه بوده‌ایم که از سوی هندی‌ها و افغان‌ها به ما رسیده است؛ اما هرگز برای چاره‌جویی برای این مشکل به یک پیوند سه‌جانبه فکر نکرده‌ایم. ما معمولا به‌خاطر دلایل متعدد و از طریق وسایل متنوع دچار مشکلات دوجانبه بوده‌ایم. ما همچنین در برخی موارد روابطی ناراحت‌کننده با همسایه خود ایران داشته‌ایم.

در طول این مدت فعالیت‌های گروه‌های حمایت‌شده ایرانیان علیه عناصر حمایت‌شده سعودی‌ها ادامه داشته و این امر در درازمدت باعث ایجاد دردسرهایی برای ما شده؛ اما به‌تازگی برخی از وقایع‌ خاص و ویژه عمیقا کل سناریو را تغییر داده‌‌ است. کشته‌شدن ملامنصور فرضیه‌های مربوط به وجود پیوندهایی میان هند- افغان- ایران را تقویت کرده است.

اکنون اجازه دهید کمی دورتر برویم. با نگاهی روشنگرایانه به روابط طولانی‌مدت ما با عربستان سعودی و برخی از کشورهای دیگر خاورمیانه روشن می‌شود که هندی‌ها بلافاصله از این روابط برای حرکت و تلاش برای ساختن جایگاهی مستحکم و ویژه برای خود استفاده کرده‌اند. ما در وضعیت درهم‌پیچیده سوریه برخوردی سرد داشته و اعلام بی‌طرفی کرده‌ایم؛ موضعی که باعث رنجش آمریکا و عربستان شده است؛ اما در شرایطی که متحد ما، چین، از اردوی روس- ایرانی، در این بحران دفاع می‌کند، نمی‌توانستیم طرف یک جریان را بگیریم.

از سوی دیگر ایران به طرزی رقابتی کاری را شروع کرده که هند بلافاصله برای حمایت تمام‌قد از آن به‌خط شده است؛ توسعه بندر چابهار و خطوط ریلی مرتبط با آن. هم‌اکنون ظهور بلوک قدرتمندی در همسایگی پاکستان و ضعف دیپلماتیک در جاهای دیگر باعث بروز پیامدهای شومی برای پاکستان شده است. این وضعیت بر برنامه ما برای ادغام اقتصادی منطقه‌ای و آرزوهای ما برای برقراری صلح داخلی و هواخواهی ما از داشتن مرزهای آرام اثر خواهد گذاشت. این وضعیت همچنین می‌تواند منجر به درگیری‌های کوچک و رویارویی‌های نظامی شود. بیشتر این امور وابسته به برنامه‌های پاکستان- چین و درک متقابل قوی میان این دو است.

فکرکردن درباره انتخاب‌های پاکستان درباره پیوندهای فزاینده این کشورها، محیط منطقه‌ای و تنظیم روابط بین‌المللی مهم و متناسب است. اجازه دهید من با امکانات ساده‌تر و در مقام مقایسه شروع کنم و بعد به امکانات مشکل‌تر برسم. ما نمی‌توانیم خود را برای مدت‌های مدید بیگانه و جدا از دوستان اتکا‌کردنی و قدیمی خودمان تصویر کنیم. برای تلاش درباره جبران خسارات باید یک نیروی ویژه دیپلماتیک فروموله شود. همچنین باید از دیپلماسی نظامی برای ادامه کار و رسیدن به فهم متقابل بی‌آنکه چینی‌ها و روس‌ها را با حملات مکرر عصبانی کنیم، استفاده کنیم و قادر به پاسخ‌گویی باشیم.

ما باید از چینی‌ها بخواهیم تا قراردادهای مربوطه به همکاری‌های همه‌جانبه را امضا و اعلام کنند و به طور آشکار بیان کنند که دو کشور به سوی یک ائتلاف راهبردی و نظامی به پیش می‌روند و خواهان کمک به یکدیگر در دنبال‌کردن منافع مشترک و دفاع از یکدیگر در مقابل هر تهاجمی هستند. روسیه تحت ریاست‌جمهوری‌ قوی پوتین در مراحل اولیه اعمال نفوذ خود است.

روشن‌بینی آنها درباره روابطشان با هند و گسترش روابطشان با ایران به خاطر رویکرد مشترکشان درباره بسیاری از مسائل جهانی باید در تلاش‌های دیپلماتیک ما به‌طرزی مؤثر لحاظ شود. ما باید به یاد داشته باشیم که آنها تجربیات زیادی در امور افغانستان و بلوچستان دارند. اما درباره ایران: ایران با تاریخی شکوهمند و عبور موفق از بحران‌های بعد از انقلاب، با اعتماد‌به‌نفس درحال‌حاضر در جامعه جهانی است.

آنها در طول مدت بحران هسته‌ای اخیر دقت سیاسی و دیپلماتیک خود را به نمایش گذاشته‌اند و اکنون ایران در مقام ایفای نقش سیاسی و اقتصادی فعال در امور جهانی است. آنها تمایل سیاسی خود برای همکاری با بلوک روسیه و چین را به‌روشنی نشان داده‌اند، بی‌آنکه درباره منافع اقتصادی‌شان در جاهای دیگر سازش کنند. وقایع اخیر نشان‌دهنده پیوندهای محکم آنها با هند و افغانستان است؛ اما نگاه و تحلیل‌های اخیر سفیرشان درباره شورای اقتصادی بندر چابهار و هم‌بستگی‌شان با چین به پاکستان فرصتی می‌دهد تا ایران را به سوی جدایی از پیوندهای موجود بین ایران-هند و افغانستان سوق دهد.

پاکستان این هدف را با استفاده از دیپلماسی برتر و بازی با کارت‌هایی که در دست دارد، تعقیب می‌کند. این مسئله باید در اولویت ما باشد؛ زیرا این همسایه نباید بیش‌از‌این جدا از دیگران به حساب ‌آید؛ در غیر‌این‌صورت ایزوله‌بودن و محصوربودن ما کامل و سخت خواهد بود. کمک چینی‌ها باید برای ایجاد توافق‌های دوستانه با ایران به کار گرفته شود. ما می‌توانیم منافع ایران را در شورای اقتصادی بندر چابهار تأمین کنیم و پیشنهاد تبدیل چابهار و گوادر را به یک مجتمع بزرگ بپذیریم. احتمال دارد چینی‌ها از این حرکت استقبال کنند.
*ژنرال بازنشسته پاکستانی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.