| کد خبر: 90506 |

رونق گردشگری پس از توافق هسته‏ ای

تین نیوز | ایران قصد دارد پس از توافق هسته‏ای صنعت گردشگری خود را با تسهیل صدور روادید رونق ببخشد و هتل‏هایی جدید برای جذب بازدیدکنندگان مکان‏های تاریخی این کشور بسازد.  ایران، کشوری است که دارای بسیاری از گنجینه‏های فرهنگی بی‏نظیری است که از سوی غربی‏ها دیده نشده است. انتظار می‏رود افزایش چشمگیری در تعداد گردشگران بازدیدکننده از ایران پس از توافق هسته‏ای رخ دهد.

ایران معیارهایی برای تسهیل روادید برای بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی و برنامه ساخت 200 هتل به‌منظور تامین محل اقامت ناکافی برای افزایش گردشگران ورودی به کشور، را در دست اجرا دارد.  مقامات ایرانی این روزها را برای صنعت گردشگری روشن ارزیابی می‏کنند. ایران مدت‏ها پیش مقصد محبوبی برای بازدیدکنندگان بود و حتی میزبان اشخاص صاحب نامی نیز بود. ایران پیش از اسلام کشوری زرتشتی بود و خانه برخی از کهن‏ترین و تاریخی‏ترین مکان‏های مهم، خرابه‏های باستانی، مساجد خارق‏العاده و مناظر ویژه است. مایکل پولمن، مدیر بازاریابی تور بریتانیایی «وایلد فرانتیرز» که مدت 10 سال است تورهای غربی را به ایران هدایت می‏کند، معتقد است تقاضا برای تورهای ایران پس از توافق هسته‏ای افزایش یافته است. وی همچنین می‏گوید که از سال 2013 تقاضا برای بازدید از ایران به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. وی تصریح کرد که در سال 2015 تعداد تورهای وی 30 درصد افزایش داشته است. پولمن در ادامه می‌گوید: «با بهبود روابط بین ایران و غرب، مردم احساس امنیت برای رفتن به ایران پیدا کرده‌اند.» دیدار از ایران برای بسیاری از گردشگران غربی جذاب بوده است.

دیوید مک گینس از دیگر تورگردانان نیز معتقد است که رویکرد جدید ایران تفاوت بسیاری در میزان رزرو تورها داشته و ایران به یکباره به یکی از مقاصد مهم مسافرتی تبدیل شده است. شرکت وی که سال گذشته حدود 100 نفر را به ایران فرستاده بود درصدد برگزاری تورهای بیشتری است. مک گینس در پاسخ به پرسشی درباره وضع امنیت ایران برای جذب گردشگر می‌گوید: «ایران بسیار امن است و من در پنج یا شش سفری که در دو سال اخیر به این کشور داشته‌ام هرگز با هیچ مشکلی روبه‌رو نشده‌ام. ایران احتمالا یکی از بهترین کشورها در خوشامدگویی به مسافران است و در آینده با مشکلی در حوزه امنیت برای جذب گردشگر مواجه نخواهد شد.» پولمن نیز با تایید سخنان مک گینس ادامه می‌دهد که در ایران امنیت داشته است. وی می‌گوید آنچه در کشورهای پیرامون ایران یعنی عراق و سوریه توسط داعش رخ می‌دهد با امنیت در ایران هیچ ارتباطی ندارد و امنیت نمی‌تواند دغدغه‌ای برای عدم جلب گردشگران در آینده ایران باشد.

با این وجود هنوز برخی سازمان‌های دولتی غربی در مورد سفر به ایران هشدار می‌دهند که این امر بیشتر ناشی از مسائل سیاسی و ارتباطات آنها با تهران است. برای مثال چند ماه پیش یکی از سازمان‌های بریتانیا چنین هشداری به شهروندان می‌داد که بیشتر به‌دلیل مسائل مربوط به مساله سفارت و عدم دسترسی به آن بود. پس از اعلام باز شدن مجدد سفارت انگلستان در ایران چنین توصیه‌ای از میان رفت. به نظر تورگردانان این امر موجب افزایش تقاضا خواهد شد و آن را به بیشترین مقدار می‌رساند. به نظر پولمن، ایران جمعیتی بسیار جوان، تاریخی غنی و مردمی تحصیلکرده دارد و از نظر نرخ تحصیل زنان در دانشگاه وضعیت خوبی دارد. هتل‌های روتانا که مقر آنها در امارات است قصد دارد چند هتل در ایران بسازد و شرکت آکور که در هتلداری فرانسه پیشرو است درگیر حداقل دو هتل چهار ستاره در ایران است. مقامات رسمی ایران با نگاهی به ترکیه که همسایه آنها است در تلاشند که بتوانند تا سال 2025 حدود 20 میلیون گردشگر را به این کشور جذب کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.