| کد خبر: 8374 |

تحریم هوایی بهانه بود

تین نیوز |  یک اپیدمی خطرناک برای پوشش ناتوانی ها در صنعت هوانوردی توسل به تحریم بوده است. در گذشته استدلال محکمی برای ایکائو و یاتا در مورد غیرقانونی بودن تحریم ها ارائه شد و شش فروند هواپیمای فوکر 100 برای هما، دو فروند فوکر 50 برای وزارت نفت از کارخانه فوکر خریداری و امکان خرید بیشتر نیز بود. به علاوه استدلال فنی و حقوقی دو فروند هواپیمای ایرباس 600-300 مستقیم از ایرباس خریداری و برای خرید 28 فروند ایرباس دیگر نیز تفاهم شد. این ها تنها هواپیماهای نو بودند که در سی سال اخیر خریداری شدند. یعنی تحریم شامل خرید هواپیماهای نو نمی شود. در سال های بعد به جای پیگیری خرید 28 هواپیمای باقی مانده و ادامه مسیر تسلیمِ سیاسی شدن موضوع شدیم و این قصه سر دراز دارد!
 
 سید حسن شفتی رئیس هیات مدیره انجمن علمی حمل و نقل هوایی در گفت و گو با سفر آنلاین با اعلام این مطلب گفت که در این چند سال حداکثر سوء استفاده ها از تحریم ها صورت گرفته شده است و هر اتفاقی بر گردن تحریم گذاشته ایم.
 
دکترسیدحسن شفتی را باید از معدود افراد کاردان و صاحبنظر در عرصه حمل و نقل هوایی کشور دانست که در بحرانی ترین دوران، سکان هدایت حمل و نقل هوایی کشور را در دست داشته است. اوسه دوره (به مدت 12 سال) مدیریت ایران ایر و یک دوره ریاست سازمان هواپیمایی کشوری را در دوران جنگ تحمیلی برعهده داشت و اینک شخصی تاثیرگذار در حمل و نقل هوایی کشور است که حالا در مقام رئیس هیات مدیره انجمن علمی حمل و نقل هوایی بر چالشهای این بخش حساس کشور اشراف دارد و بر ظرفیت های علمی حمل ونقل هوایی چه در بعد نیروی انسانی و چه در زمینه مدیریت تاکید ویژه دارد.
 
به گفته او، حساسیتی راجع به موضوع حمل و نقل هوایی و صنعت هوایی کشور نشان نداده ایم. از سرمایه های انسانی به درستی استفاده نشده است. کانون های تفکر و اندیشه را نوعی مزاحم و چرخ پنجم تلقی کردند و اگر ما حرفی زدیم انگار نوعی پارازیت بوده است.
 
شفتی تاکید دارد که در این سال ها؛ تصمیمات و داوری ها در اتاق های دربسته ي دولتی گرفته شد و این موضوع باعث سلب مسئولیت از دولت ها شد و مقصر را هواپیمایی کشور دانستند! انگشت اتهام در مسائل به سوی سازمان هواپیمایی کشور نشانه رفت.
 
دستورالعمل هایی به طور موضعی در سال های اخیر در حمل و نقل هوایی کشور صادر شده که نه مبنای علمی و نه مبنای کارشناسی دارد.
 
باید این مساله را به درستی درک کنیم که ایمنی و امنیت در حمل و نقل هوایی غیرقابل مُصالحه است. این استدلال از سوی شرکت هواپیمایی پذیرفتنی نیست که به دلیل پایین بودن نرخ قیمت بلیت مسائل ایمنی به خطر بیافتد! اصل این است که در هیچ شرایطی، ایمنی مسافران نباید به خطر بیافتد. در غیراین صورت شرکت هواپیمایی صلاحیت کار در این عرصه را ندارد.   
 
جای خالی خردگرایی
 حمل و نقل هوایی، صنعتی پیچیده است و ورود به آن نیازمند پشتوانه تخصصی، علمی و تجربه ي سنگین است. نگاه به این صنعت پیچیده در عرصه پیچیده جهانی ابتدا باید از دولت و مجلس شروع شود تا به طبقات دیگر برسد. وقتی چنین نگاهی در این دو مجموعه نهادینه شد، به سایر  زیربخش ها جاری می شود.
 
متأثر از این نگاه، راهبردها تنظیم می شود. 35 سال از انقلاب می گذرد و سازمان هواپیمایی کشور در این مدت بیش از بیست مدیر عوض کرده است که تحقیقاً این رقم در دنیا بی سابقه است! بیشتر این مدیران هنگام ورود با این صنعت پیچیده کاملا بیگانه بوده اند و ناچار ایامی از کشور را به کارآموزی گذراندند و زمانی که آشنایی اولیه پیدا کردند، عوض شدند غافل از این معنا که این صنعت پیچیده و پرمسئولیت، نیاز به شناخت لازم و کامل مدیران دارد. این وضعیت نشان می دهد که ما تسلط کافی نداریم و این صنعت را عقلایی اداره نکرده ایم.
 
در حال حاضر حمل و نقل هوایی کشور ما مشکل کلی دارد. جای راهبرد منطقی خالی است کار اصولی زمین مانده و فرصت های زیادی را با کارهای موضعی سرگرم کرده ایم. کانون های تفکر داشته ایم اما احساس نیاز نداشته ایم. سازمان های مردم نهاد وجود داشته اند، استفاده موثر نکرده ایم.
 
موضوع مهم دیگر جای خالی هم افزایی برای تأسیس شرکت های هواپیمایی سودده در کشور است. نشست های زیادی با صاحبان سرمایه برگزار شده است اما هیچ کدام حاضر به  مشارکت  با دیگری نیستند. در این گونه مشارکت ها تنها سود تقسیم نمی شود بلکه نگرانی، ریسک و خطرپذیری فعالیت های بزرگ نیز برای هم کدام کمتر می شود. زمانی که سرمایه گذار شش ماه فعالیت می کند و بعد از شش ماه از این کار خود پشیمان شود نشان دهنده ي این است که امیدوار نبوده است.
 
الگوی مدرن: خدمات بهتر، هزینه کمتر
 الگوی اداره ي هواپیمایی بازرگانی با حساسیت به ارائه خدمات بهتر با هزینه های کم تر در کشور ما تجربه نمی شود. در همه جای دنیا این الگو پیاده و تجربه شده است. پس چرا در کشور ما انجام نمی شود؟ مردم وقتی نرخ بلیت بالا می رود می پرسند پس چرا خدمات بهتر نشده است.
 
هنر شرکت های هواپیمایی این است که خدمات بهتر ارائه دهند ولی هزینه های کمتری را بپردازند و چنانچه به الزامات علمی و کارشناسی توجه کنیم این واقعیت در حمل و نقل هوایی کشور مانند بسیاری کشورهای دیگر امکان پذیر است.
 
بهای بالای خدمات، مردم تاوان می دهند
 نسبت هزینه های عملیاتی ما در مقایسه با نسبت های جهانی اختلاف دارد. برخی از این اختلاف ها قابل دفاع است ولی برخی موارد قابل دفاع نیست. به اعتقاد من این که با نرخ ها بدون توجه به قیمت تمام شده بازی کنیم خلط مبحث است. با قیمت ها بازی می کنیم  غافل از این که قیمت تمام شده چقدر است. کجا قیمت تمام شده را شفاف بیان می کند؟ متأسفانه شفافیت در قیمت تمام شده نداریم. اگر بهره وری کم است، اگر شرکت هواپیمایی را گران مدیریت می کنیم چرا باید مردم تاوان بدهند؟ نباید ریخت و پاش ها را به مردم تحمیل کنیم. اتفاقاً شرکت های هواپیمایی دنیا در توسعه و اشاعه ي فرهنگ بهره وری نقش مهمی داشته اند. این ها موجب شد تا شرکت ها هزینه های خود را کم کنند. در دوره ای که شرکت ها با هم ادغام می شدند ما در این جا متفرق شدیم و تنوع ناوگان را ایجاد کردیم که تصمیم اشتباه و پرهزینه ای بود.
 
صنعت حمل و نقل هوایی برخلاف تصور عمومی فرصت های بسیاری برای درآمدزایی دارد. مثلاً استفاده ي بهینه از فضای کشور است. فضای کشور دلارساز و یوروساز است. امکانات این را داریم که ناوبری خود را ماهواره ای کنیم و دستور مجلس را هم داریم. معلوم نیست چرا به این سمت نرفته ایم؟ برای فضای کشور موانع را از سر راه برداریم. گردشگری نیز می تواند نقش اساسی در درآمدزایی داشته باشد.
 
بی توجهی به آلاینده های صوتی و تنفسی که از مهم ترین دغدغه های ایکائو است و ما چون این قدراز این نوع  مصیبت داریم دیگر این موضوعات را در بحث های توسعه ی هوانوردی مطرح نمی کنیم. از همراهی با اسناد بالادستی سند چشم انداز1404 عقب افتاده ایم. باید مدیران و سرمایه گذاران را تشویق کنیم و کارشناسان خود را امیدوار.
 
نیازمند با تصحیح نگاه و جهان بینی مناسب در کشور نسبت به نقش صنعت حمل و نقل هوایی در حوزه های کلان اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستیم. این بخش دمیدن خون تازه در شریان های اقتصاد کشور است. تضمین کننده ي آسایش مردم است و نقش در گردشگری و تبادل فرهنگ خواهد داشت. این بخش در سیاست، اقتصاد و اجتماعی و فرهنگی نقش دارد و هواپیمایی در نقش هویت کشور ظاهر می شود و این از اهمیت بسزایی مطرح است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سامان 0 0

    با نظر آقای شفتی موافقیم فقط یک مطلب را به فرمایشات ایشان اضافه مینماییم و آن اینکه روسای کم تجربه در راس هواپیمایی کشوری معمولا به خاطر عدم شناخت کارشناسان خبره گول افراد معلوم و الحال و کم سواد و سود جو را می خورند در نتیجه خود که دردی ار صنعت را دعوا نمیکنند و حتی به خاطر همین مدیران[…] ضراباتی را هم به عمد بر پیکره نحیف این صنعت می رنند. الان صنعت در بدترین وضعیت موجود قرار گرفته است. مدیران استاندارد پروار نمونه ای ار اینها هستند. افراد بسیار لایق تر در استاندارد وجود دارند ولیکن ریاست سارمان هنور در کما فرو رفته است و کارهای بسیار حاشیه ای و بی اهمیت انجام می دهند؟؟؟؟ و …

  • 0 0

    مشکل امروز این صنعت سو مدیریت و فساد افسار گسیخته است که متاسفانه نطفه آن مربوط به دیروز است

  • علیرضا 0 0

    با نظر آقای سامان موافقم. به سوابق اجرایی و سوابق تحصیلی و عملکردی اکثر مدیران استاندارد پرواز نگاه بینداز یم به راحتی می فهمیم که علت اصلی عقب ماندگی صنعت هوایی به همین دلیل است. کم کاری و بی انگیز گی در کارشناسان استاندارد پرواز به این علت است که مدیرانی که انتخاب شده اند از همه لحاظ از کارشناسان خود بمراتب پایین تر هستند و این عامل بسیار خطرناک است. بروز سانحه سنگین در کشور به این ز ودیها بعید نیست. لطفا چاره نمایید.

  • سنگ صبور هوایی 0 0

    یکسری مدیران کم سواد و اکثرا بی خاصیت که فقط به فکر ارتقا رتبه هستند و صنعت هواپیمایی را به بازی گرفتند با ریا و تظاهر به حفظ موقعیت خود بوده و کاری به هیچ کاری ندارند و سیاهی لشکر می باشن. خواهشمندست تا سانحه بعدی را ندادیم اقای رییس جمهور. اقای وزیر. اقای نوریان. فکر به حال هواپیمایی کشوری و زیرمجموعه ان بکنید. انرژی توان پتانسیل وجود داره. به حرف اقای شفتی گوش دهید.

  • کاوه 0 0

    واقعا تحریم بهانه است برخی از مدیران ساز مان هواپیمایی کشوری به خاطر ناکارامدی خود تقصیرات را به گردن این تحریم می انداز ند. ضمنا برخی از این کلمه ممر درآمد هنگفتی برای خود درست کرد ه اند که تاریخ قضاوت خواهد نمود.

  • علی 0 0

    بظر بنده همین آقایان مدت های زیادی سکان صنعت هوانوردی کشور را به عهده داشته اند. بخصوص در زمانب = ی که تحریم یا وجود نداشته و یا اگر داشته برنامه ریزی نکرده اند. دلیل همه خیلی شفاف نگهداری پست و مقام این آقایان بوده. و الان صنعت هوانوردی به ویژه خطوط هوائی به وضعیت بحران و حتی سقوط رسیده. لذا سپردن صنعت هوانوردی به اینگونه افراد مضر است.

  • فرزند مملکت 0 0

    لازم بذکراست در بخش تشکیلات برنامه ریزی سازمان هواپیمایی مدیران ودست اندر کارانش تمامی دوره های اموزشی وتخصصی پرسنل استاندارد ونظارتی سازمان رابی اعتبار وبی ارزش نموده ودوره ها واموزش عمومی خود را باارزش می دانند وبه خود امتیازات و رتبه می دهند تا جایی که دوبرابر دریافتی دارند. پرسنل وکارکنان را سرخورده کردند. بااین کار سازمان را به طرف سانحه هل می دهند. دل انسان بدرد می اید که چرا اینها بامملکت اینکار را می کند. دنبال چی هستند. دودش به چشم همه می روپد. قابل توجه اقای وزیر و…

  • 0 0

    جناب آقای دکتر آخوندی نمیدانم از روی نا آگاهی است یا آگاهی اما ادامه این روند قطعا به ضرر این صنعت تمام خواهد شد متاسفانه حضرتعالی طی یکسال گذشته در ای حوزه عملکرد قابل قبولی نداشته اید

  • کنترلر مرکز کنترل 0 0

    کافیست سری به شرکت فرودگاهها بزنید و[نتیجه کار] اقایان را ببینید.

  • 0 0

    بزرگترین شبکه مافیایی فساد در صنعت هوایی مربوط به هما است مافیایی که نطفه نا مشروع ان در زمان همین اقای شفتی منعقد شد

  • حسنی 0 0

    یکی بیاد ریاست ساز مان هواپیمایی را از خواب گران بیدار نماید. مدیران استاندارد پرواز دیگه به سیم آخر ز دند. با عملکرد خود عملا این معاونت تعطیل است هیچ کارشناسی کار انجام نمی دهد. بی انگیز گی در کارشناسان به علت سومدیریت و ناکارامدی آنها بیداد می نماید. رسیدکی نمایید

  • عملیاتی 0 0

    یک روزی مرکز کنترل ویترین شرکت فرودگاهها بود ولی حالا خرابه ای بیش نیست. اینه عملکرد اقایون.!

  • امیدوار 0 0

    سلام شنیده شده است به زودی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها معرفی و دوران سرپرستی[…] خاتمه خواهد یافت آقایان[…] و[…] گزینه های جدی روی میز هستند ظاهرا این شرکت روی آرامش را نخواهد دید. شاید روزی مجبور شویم آقای[…] را برگردانیم.