| کد خبر: 81790 |

برگ درختان سبز از نظر هوشیار…

تین نیوز | برگ درختان سبز از نظر هوشیار / هر ورقش دفتری است معرفت کردگار،برگ‌های شاخسارانش بوی بهار را می‌پراکند.

شکوفه‌هایش از آمدن نوروز خبر می‌دهد. در هرم گرما، لختی می‌توان در زیرشاخه‌های سبز برافراشته‌اش آسود. هر جا که درختی است انگار بوی هوا می‌آید و بوی اکسیژن. آخر اسفند از خواب زمستانی بیدار می‌شود تا برگ‌ها، ساقه‌ها، شاخه‌های بلندش و تنه افراشته‌اش، نفسی تازه کنند و این نفس را به جسم زمین بدمند.

درخت مظهر شکفتگی، زیبایی و صلابت است. امروز، روز درختکاری است. بیایید هر کدام ما برای شکفتگی هرچه بیشتر بهاران ۹۵، هرجا که زمین خشکی را دیدیم و تا آنجا که وسع‌مان می‌رسد درختی را بکاریم.

تو قامت بلند تمنایی‌ای درخت
همواره خفته است در آغوشت آسمان بالایی‌ای درخت
دستت پر از ستاره و جانت پر از بهار زیبایی‌ای درخت
وقتی که بادها در برگ‌های در هم تو لانه می‌کنند
وقتی که بادها گیسوی سبزفام تو را شانه می‌کنند

غوغایی‌ای درخت
سال‌هاست که ما ایرانی‌ها فرا گرفته‌ایم که هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو برویم و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار، زندگی و حیات دوباره را به زمین بازگردانیم. امروز و به مدت یک هفته در برابر پارک‌ها و فضاهای سبز شهر تهران، نهال‌هایی به شکل رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. هم‌اکنون با توجه به آلودگی هوا در بسیاری از شهرها و وجود ریزگردها و گردوغبار و... کاشت درخت در همه مناطق ایران یک وظیفه ملی است.

درختکاری در اسلام
دین اسلام، همه ابنای بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است. پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) در این‌باره می‌فرماید: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه‌ای را به زیر کشت ببرد و انسان‌ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه‌ای از طرف آن شخص شمرده می‌شود. »
بسیاری از ائمه معصومین و بزرگان دین به کاشت درخت اشتغال داشته‌اند ازجمله امیر مومنان حضرت علی(ع) در مدینه باغ‌های خرمای فراوانی را به وجود آوردند و آنها را در راه خدا وقف کردند.
همه ادیان الهی که فراتر از باور زمینیان به نقش و اهمیت درخت در حفظ محیط‌زیست تاکید داشته‌اند از درختان به‌عنوان موجوداتی قابل ارزش بسیار نام برده‌اند.

درختکاری در ایران باستان
در ایران از دیرباز کاشتن درخت و گیاه اهمیت ویژه داشته و مورد توجه بوده؛ چنانچه در نگاره‌ها و آثار باستانی مانند حجاری‌های دوره هخامنشی در تخت جمشید نماد درخت زندگی یا سرو دیده می‌شود. سرو به‌دلیل اینکه درختی همیشه سبز است همواره در ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. سرو ۴۰۰۰ساله در نزدیکی ابرقو (یزد) وجود دارد که آن را سرو زرتشت هم می‌نامند. غیر از نگاره‌ها و حجاری‌ها در پارچه‌بافی‌ها هم به گونه‌ای نماد گیاه یا درخت سرو خمیده که بعدها (ترمه) نامیده شد دیده می‌شود.

در سایر هنرهای ایرانی مانند مینیاتور هم درخت جایگاه ویژه‌ای دارد. در اوستا یکی از ۶ مرحله آفرینش را آفرینش گیاه می‌دانند. کاشتن گیاه و درخت هم از قدیم در ایران رواج داشته است؛ چنانکه هر فرد زرتشتی به هنگام زایش و تولد فرزند خود موظف بود یک نهال (غالبا درخت سرو) را بکارد و درخت را به نام فرزند خود بنامد. همراه با بزرگ شدن نهال و درخت؛ فرزند هم بزرگ و برومند می‌شد. این اندیشه هنوز هم بین زرتشتیان رایج است.

پاسارگاد، کهن‌ترین باغ ایرانی
تاریخ‌نگاران نوشته‌اند که پاسارگاد کهن‌ترین باغ ایرانی است و در عین حال نام شهری بوده که پایتخت کوروش، شاه هخامنشی به شمار می‌رفته است. درکاوش‌های باستان‌شناسی در پاسارگاد سیستمی از آبیاری با جوی‌ها و حوضچه‌ها مربوط تشخیص داده شده از این‌رو است که پاسارگاد را کهن‌ترین باغ ایرانی می‌دانند.

مورخان نوشته‌اند این باغ ۴ کرت دارد که با فضای موجود ساختار یکپارچه‌ای ایجاد کرده است. آب گذرهای مستقیمی باغ را تقسیم کرده‌اند و درواقع یکی از بنیادی‌ترین عوامل باغ‌های ایرانی یعنی «چهار باغ» در این باغ دیده می‌شود. الگوی چهارباغ اصفهان هم از ماندگارترین اندیشه‌های هخامنشی است که هم‌چون چهار نهر بهشت در باغ‌سازی‌ها و اندیشه‌های پس از خود تاثیر گذاشته است.

فردوسی در شاهنامه از باغ‌ها و مرغزارهایی سخن می‌گوید که در پیرامون آتشکده فیروزآباد وجود داشته و وابسته به این معبد بوده‌اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.