| کد خبر: 73157 |

الزام ایران برای کاهش ۴ درصدی گازهای گلخانه‎ای

تین نیوز | رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح دستاوردهای حضور خود در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی پاریس گفت: جمهوری اسلامی ایران در پایان این اجلاس با امضای سندی متعهد شده است تا ۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد.
 
 معصومه ابتکار  افزود: در این سند کشورهای در حال توسعه از جمله ایران تعهد کرده‌اند به صورت داوطلبانه تا سال 2030  از انتشار گازهای گلخانه ای خود بکاهند.
 
وی در این خصوص اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرده است در صورت رفع کامل تحریم‌ها و ورود تکنولوژی به کشور تا 12 درصد از گازهای گلخانه ای خود را به صورت داوطلبانه کاهش دهد.
 
ابتکار با اشاره به اینکه ایران با تولید 1 و هفت دهم گازهای گلخانه ای رتبه نهم را در جهان دارد اجرایی شدن این سند را که به امضای 189 کشور رسیده است و به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می انجامد به نفع اقتصاد کشورمان دانست.
 
ابتکار افزود: این توافق صندوق سبز اقلیم کشورهای توسعه یافته را ملزم کرده است تا برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای سالانه 100 میلیارد دلار اعتبار به کشورهای در حال توسعه تخصیص دهد.
 
وی با اشاره به اینکه همه کشورهای شرکت کننده در اجلاس پاریس موظف هستند برنامه های خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2020 ارائه دهند اجرایی شدن این تعهدات و برنامه ها را تا سال 2030 الزامی دانست .
 
ابتکار رژیم پایببندی به تعهدات اجلاس پاریس را تشویقی و غیر تنبیهی توصییف کرد و گفت:‌ با این حال اگر کشوری برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای اقدام عملی انجام ندهد علاوه بر اینکه نام این کشور در جوامع بین المللی به خوبی یاد نمی شود محرومیت از سرمایه گذاری خارجی از دیگر پیامدهای این موضوع است.
 
معاون رئیس جمهور حضور ایران در اجلاس COP21 را بسیار فعال توصیف کرد و گفت: ایرانی‌ها در همه مراحل کارشناسان و مدیران و رئیس هیئت مذاکره کننده حضوری مستمر داشتند و نقش بسیار تأثیرگذاری در این اجلاس گذاشتند.
 
ابتکار افزود: ایران در این نشست حضوری مشورتی داشت و حتی دو بار به جلسه مشورتی اجلاس آب و هوای پاریس دعوت شد.
 
معاون رئیس جمهور گفت: حضور ایران در اجلاس آب و هوایی پاریس تنها به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص نداشت بلکه از وزارت خارجه ، نفت ، نیرو ، جهاد کشاورزی ، سازمان ملی استاندارد و سازمان انرژی اتمی در همه نشست های اصلی و فرعی اجلاس پاریس حضور داشتند.
 
ابتکار افزود: حضور جمهوری اسلامی ایران در COP21 بسیار ضروری بود اما دفاع از منافع ملی ایران دفاع از چند جانبه گرایی و همگرایی بین المللی برای صلح و محیط زیست به شمار می آید.
 
وی گفت: در این سفر در نشست‌های دوجانبه و نشست‌های مشورتی شرکت کردیم و در مورد مسائلی از قبیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، انطباق و سازگاری، فناوری، خسارات ناشی از گازهای گلخانه‌ای، مباحث حقوقی و تبعات توافقات جدید صحبت کردیم.
 
ابتکار افزود: در حاشیه این اجلاس با رؤسای جمهور فرانسه، نروژ، سوئیس، آلمان، لیتوانی مذاکرات دوجانبه داشتیم و همچنین با رئیس جمهور کشور افغانستان بر سر حفاظت از هامون، با رئیس جمهور عراق بر سر بروز گردوغبار و با رئیس جمهور ارمنستان بر سر پارک مشترک مرز ایران و ارمنستان و رودخانه ارس مذاکره کردیم.
 
وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه اصلاح الگوی مصرف سوخت، بهینه‌سازی مصرف انرژی، توجه به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین برنامه اقتصاد کم کربن شده است، گفت: ایران برنامه پیشنهادی خود را مبنی بر حفاظت از آب و منابع آبی، جلوگیری از خشک شدن تالاب‌ها، حفاظت از جنگل‌ها، جلوگیری از بروز گردوغبار و اقتصاد کم کربن در اجلاس پاریس ارائه داد.
 
لایحه‌های مهم زیست محیطی به مجلس ارائه شده است
 
ابتکار با اشاره به لایحه‌های مهم زیست محیطی که به مجلس ارائه شده است، گفت: 4 لایحه با عنوان لایحه هوای پاک، لایحه ارزیابی زیست محیطی، لایحه خاک و لایحه حفاظت از تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران در دستور کار مجلس است که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در خصوص آلودگی هوا مشکل ما با ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون است که باید تلاش کنیم تا آنها هم برطرف شوند.
 
وی افزود: علاوه بر این به طور منظم و مستمر آلودگی هوا را پایش می کنیم و تمام سنجش ها حاکی از این است که میزان بنزن در هوا که یکی از آروماتیک های خطرناک معلق در هواست اکنون بین 4 تا 5 برابر کاهش یافته و به سطح استاندارد در حال نزدیک شدن است.
 
ابتکار گفت: حتی در شرایطی که آلودگی هوا که عمده آن ذرات کمتر از 2 و نیم میکرون و نشان دهنده وضعیت ناسالم هواست ، در آن شرایط هم آلاینده های خطرناکی مثل اکسیدهای ازت ، اکسیدهای گوگرد ، ازن و بنزن را در شرایط سالم و در برخی مانند منواکسید کربن در شرایط پاک قرار دارند.
 
وی درباره کیفیت بنزین نیز گفت: کیفیت بنزین هر سه ماه یک بار آزمون انجام می دهیم از نظر گزارشی که به طور رسمی وزارت نفت به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بنزین پتروشیمی از اردیبهشت سال 93 به طور کامل حذف شده است.
 
ابتکار افزود: همچنین  بنزین یورو4 شهر به شهر در حال توزیع است و آخرین مورد گسترش توزیع بنزین یورو 4 به شهر اهواز اختصاص دارد که مراحل آن در حال تکمیل است.
 
وی گفت: هر سه ماه یک بار از جایگاه های فروش، بنزین یورو 4 آزمایش می شود و براساس آخرین آزمون صورت گرفته استانداردهای مورد نظر رعایت شده است و هر جایی که با استانداردها مغایرت داشته باشد تذکر داده می شود.
 
پرداخت ۵۰ درصد هزینه‎های نوآوری برای فعالان صنعتی
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از پرداخت ۵۰ درصد هزینه های مربوط به نوآوری فعالان عرصه صنعت خبر داد.
 
معصومه ابتکار در مراسم تقدیر از 13 نفر از پژوهشگران و فناوران برتر سازمان حفاظت محیط زیست به اهمیت پژوهش های زیست محیطی برای تصمیم گیری صحیح در این عرصه اشاره کرد و گفت: دولت در نظر دارد از کسانی که در عرصه های صنعتی برای کاهش آلودگی های زیست محیطی نوآوری می کنند با اختصاص بودجه های موردنیاز حمایت کند.
 
وی با بیان اینکه 11 درصد از عرصه های کشور از مناطق حفاظت شده به شمار می آیند تدوین سند و ارتقای سطح مدیریت این مناطق را در استان ها با استفاده از فن آوری های نوین از برنامه های مهم سازمان حفاظت محیط زیست دانست و افزود : پژوهش های این سازمان در عرصه های طبیعی، مشمول حفاظت از گونه های در معرض تهدید حیات وحش نیز می شود.
 
ابتکار استفاده از فناوری های سبز را از رهیافت های بهبود محیط زیست در تمام دنیا دانست و گفت: بر همین اساس سرمایه گذاری در این حوزه از دیگر برنامه های دولت به شمار می آید.
 
وی با تاکید بر اینکه بخش صنعت باید برای حل مشکلات زیست محیطی به سمت صنعت سبز حرکت کند از برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برای حمایت از فعالان در این عرصه خبر داد .
 
ابتکار همچنین ترویج کارگاه های تجربه اندوزی و راه اندازی کسب و کار فناوری سبز را فرصتی برای توسعه اشتغال در کشور و نوآوری دانست و گفت: این اقدام با همکاری دانشگاه ها در حال اجراست و صندوق ملی محیط زیست از طرح هایی که با اختراع آغاز شود و به مرحله بازاریابی برسد حمایت مالی می کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.