| کد خبر: 64640 |

ظریف: یکی از همکاران در منا جان خود را از دست داده است

تین نیوز | وزیر امور خارجه کشورمان از برگزاری نشست ویژه سازمان همکاری اسلامی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برای بررسی فاجعه منا خبر داد و افزود: یکی از همکاران وزارت خارجه در این حادثه جان خود را از دست داده است .

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با اخبار ساعت 15 شبکه خبر در خصوص اقدامات وزارت خارجه درباره فاجعه منا گفت: ما چند هدف عمده را در حال حاضر پیگیری می‌کنیم که از جمله آنها تسریع در روند مداوای مجروحان، پیدا کردن مفقودین و بازگرداندن اجساد طیبه این حادثه است.

وی افزود: رسیدگی به وضعیت خانواده‌های افراد به خصوص آنهایی که در حج بودند از اولویت ما می‌باشد که متاسفانه در این زمینه کمبودهایی وجود داشته، اما از اولین ساعات حادثه منا علاوه بر نمایندگی‌های بعثه، ستاد ویژه‌ای در وزارت خارجه تشکیل دادیم تا به موضوع رسیدگی کنیم.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به پیگیری موضوع در نیویورک یادآور شد: در دیدارهایی که با مقامات سازمان ملل از جمله قائم مقام دبیرکل داشتم موضوع را دنبال و پیگیری کرده‌ایم.

ظریف به آمار بالای قربانیان این حادثه اشاره کرد و افزود: از نیجریه 500 نفر و از مصر 100 ها نفر قربانی شدند و تعداد کسانی که از ایران بودند نیز بسیار بالاست.

وی سلامتی زائران را در شرایط فعلی از اولویت‌های ستاد ویژه خواند و افزود: ضرورت دارد از سلامتی و حفظ حرمت زوار ایرانی اطمینان حاصل کنیم و درباره آسیب‌دیدگان بحث رسیدگی به وضعیت آنها را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه تاکنون 30 نفر از مفقودین در بیمارستان پیدا شدند و امیدواریم دسترسی ما به بیمارستان‌ها بیشتر شود، یادآور شد: ما 300 پزشک در مکه در اختیار داریم که می‌تواند راهگشا باشد.

ظریف ادامه داد:‌ موضوعات سیاسی و حقوقی را نیز در دستور کار داریم، اما توجه فوری ما رسیدگی به اوضاع حاجیان است.

وی در خصوص عدم صدور روادید برای هیأت ویژه ایرانی از سوی عربستان به منظور سفر به این کشور نیز گفت: ما از ابتدای قضیه هم با مسئولان سفارت در تماس بودیم که روز گذشته 4 بار با سفارت تماس گرفته شده و موضوع حجاج ایرانی پیگیری شد. همچنین امروز آقای امیرعبداللهیان کاردار عربستان را احضار کرده و موضوع را پیگیری می‌کنیم. امور در ریاض، مکه، جده، تهران و نیویورک در حال پیگیری است.

وزیر خارجه کشورمان در مورد ایده تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اسلامی نیز یادآور شد:در حال حاضر اولویت ما وضعیت زائران و نیز رسیدگی به اوضاع آسیب‌دیدگان است.

ظریف ادامه داد:‌همه ایده‌ها درباره نحوه مدیریت بهتر و رسیدگی به ابعاد خطرناکی که در مکه شاهد بودیم از جمله موضوع سقوط جرثقیل و حادثه منا در ابعاد مختلف در حال پیگیری است.

وزیر خارجه با بیان اینکه امسال شاهد 2 حادثه تلخ در حج بودیم، گفت‌: ضرورت دارد دولت عربستان نسبت به سوء مدیریت کارگزاران اجرایی حج تدابیر جدی بیندیشد و نسبت به پیدا کردن مفقودین و بازگرداندن اجساد با ما همکاری کند.

وی با اشاره به تشکیل اجلاس ویژه سازمان همکاری اسلامی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک یادآور شد: ما در این نشست شرکت خواهیم کرد و همچنین در این راستا پیامی را برای اعضای سازمان همکاری اسلامی ارسال کردم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: متاسفانه یکی از همکاران ما در وزارت خارجه در حین اجرای وظیفه جان خود را از دست داده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.