| کد خبر: 57092 |

از ماجرای پرونده‌های فرار مالیاتی تا مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصدی

تین نیوز | معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به نحوه وقوع فرار مالیاتی با انجام کدفروشی، جلوگیری به موقع از تشکیل پرونده‌های بزرگ فرار مالیاتی را مستلزم در اختیار بودن اطلاعات گردش مالی و فعالیت‌های اقتصادی مؤدیان دانست و از تعیین مالیات بر ارزش افزوده 10 درصدی در لایحه مالیات بر ارزش افزوده خبر داد.
 
علیرضا طاری‌بخش با اشاره به اینکه پدیده کدفروشی در نظام مالیاتی از سال 1373 و هم‌زمان با ایجاد و صدور کد اقتصادی برای فعالان اقتصادی به وجود آمد، گفت:این موضوع منحصر به سال‌های اخیر نیست و یکی از دستاوردهای نظام مالیات بر ارزش افزوده شفاف‌سازی در داد و ستد مؤدیان مالیاتی و کشف پدیده کد فروشی و برخورد قانونی با کد فروشان بوده است.
 
وی افزود: رسیدگی و حسابرسی مالیاتی عمیق و گسترده به پرونده مالیاتی مؤدیان اعم از مالیات ارزش افزوده و مالیات عملکرد (شغلی) و بررسی فاکتورهای صوری و اعتبارات غیرواقعی و هزینه های واهی اعمال شده به منظور کاهش سود، منجر به کشف فرار مالیاتی می شود.
 
طاری‌بخش با تاکید بر آثار منفی کدفروشی در نظام ارزش افزوده و مالیات‌های مستقیم به لحاظ وصول مالیات، عنوان کرد: در زمان انجام حسابرسی‌های مالیات بر ارزش افزوده و همینطور مالیات عملکرد دقیقا بررسی می شود که معاملات انجام شده اصالت دارند یا نه.
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی ادامه داد: اگر یک معامله شرایط لازم را به لحاظ معامله واقعی، عملیات پرداخت بانکی، صدور فاکتور فروش مطابق مقررات و تحویل و حمل کالا را داشته‌باشد قابل قبول است و در صورتی که معامله صوری باشد فاقد اعتبار محسوب می‌شود.
 
وی افزود: در حال حاضر تعدادی از مؤدیان که معاملات صوری انجام داده‌اند و به اصطلاح کدفروش هستند شناسایی شده‌اند و نام و مشخصات آنان در سامانه ارزش افزوده ثبت شده‌ و فهرست و مشخصات آنان از طریق سامانه مذکور در دسترس عموم قرار گرفته‌است.
 
طاری‌بخش همچنین با بیان اینکه توصیه سازمان امور مالیاتی به مؤدیان این است که خرید و فروش و معاملات واقعی خود را با فعالان اقتصادی دارای رسمیت و اهلیت انجام دهند و پرداخت‌های وجه معامله را مستند به عملیات بانکی کنند، افزود: برای شناسایی مؤدیان کد فروش که تا به حال شناسایی شده‌اند می توانند با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir اسامی و مشخصات مؤدیان فاقد اعتبار را مشاهده کنند.
 
وی تأکید کرد: برای قبول اعتبار نیاز است واقعیت انجام معامله، تحویل کالا، حمل کالا و پرداخت وجه آن از طریق سیستم بانکی احراز شود. در غیر اینصورت اعتبارات خرید قابل قبول نخواهد بود..
 
وی با تاکید بر اینکه جلوگیری به موقع از تشکیل پرونده های بزرگ فرار مالیاتی مستلزم در اختیار بودن اطلاعات گردش مالی و فعالیت‌های اقتصادی مؤدیان و رسیدگی و حسابرسی کامل و به موقع سازمان امور مالیاتی است، افزود: مالیات خریداران کد اقتصادی و دریافت‌کنندگان فاکتورهای صوری که به قصد تحمیل اعتبار خرید و یا هزینه صورت می‌گیرد، توسط سازمان به طور کامل وصول شده است و علاوه بر دریافت اصل مالیات، اینگونه مؤدیان مشمول جریمه سنگین نیز می شوند و جریمه آن نیز معمولا از یک تا سه برابر مالیات بر ارزش افزوده تعیین می‌شود که بسته به نوع جرم و عدم انجام تکالیف، متفاوت خواهد بود.
 
15 تیر، پایان مهلت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به فرارسیدن زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی از سوی مودیان، اظهار کرد: به موجب ماده 10 قانون ارزش افزوده دوره‌های مالیاتی سه ماهه تعیین شده است. با توجه به این‌ حکم قانونی انقضای دوره سه ماهه اول (فصل بهار) سال 1394 تاریخ 31 خرداد‌ماه خواهد بود و مودیان فرصت دارند تا 15 روز پس از انقضای این مهلت اظهار‌نامه مالیاتی خود را تسلیم و همزمان مالیات خود را نیز پرداخت کنند.
 
به گفته طاری‌بخش مهلت تسلیم اظهارنامه فصل بهار سال 1394 در تاریخ 15 تیرماه به پایان می‌رسد.
 
وی در این‌باره عنوان کرد: بنابراین به مؤدیان توصیه می‌شود که برای استفاده از تسهیلات از جمله بخشودگی جرایم مالیاتی اقدام به تسلیم اظهارنامه در این مدت کنند و مالیات‌های خود را نیز پرداخت نمایند. ضمناً هم تسلیم اظهارنامه و هم پرداخت مالیات الکترونیکی انجام می‌شود.
 
دریافت مالیات بر ارزش افزوده تکراری غیرممکن است
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به اهداف قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: علاوه بر شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی دومین هدف مهم، ایجاد درآمد پایدار برای دولت و شهرداری‌ها بود و سومین هدف از تدوین این قانون این بود که منابع درآمدی دولت را از مالیات بر درآمد به سمت مالیات بر مصرف سوق بدهد.
 
طاری بخش همچنین عنوان کرد: چهارمین هدف مهم قانون مالیات بر ارزش افزوده حذف مالیات مضاعف (مالیات بر فروش) است که پیش از این در قانون مالیات تجمیع عوارض این مشکل وجود داشت و موجب گرفتن مالیات به صورت مضاعف و تکراری می‌شد، بنابراین قانون مالیات بر ارزش افزوده با هدف حذف مالیات مضاعف، جایگزین قانون مالیات‌های غیرمستقیم و مالیات تجمیع عوارض (مالیات بر فروش) شده‌ است.
 
وی تصریح کرد: مکانیزم این قانون به گونه‌ای است که در صورت رعایت کامل مقررات توسط مؤدیان و ارائه مستندات، به هیچ وجه مالیات مضاعف دریافت نمی‌شود با این توضیح که از اول حلقه تولید تا آخرین حلقه، مکانیزم به گونه‌ای است که فقط یک بار نرخ مالیات بر ارزش افزوده اعمال می‌شود، یعنی در واقع با توجه به کسر اعتبار مالیات پرداخت شده مراحل قبل توسط مؤدیان، امکان ندارد که بر قیمت نهایی فروش مالیات به صورت تکراری اعمال شود.
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی افزود: گر چه مالیات در حلقه‌های واردات تولید و توزیع وصول می شود، لکن با توجه به ساز و کار قبول اعتبار حلقه های قبلی در نهایت جمع مالیات‌های گرفته شده در این حلقه‌ها معادل همان 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است و مؤدیان در هر مرحله فروش پس از کسر مالیات و عوارض پرداختی در حلقه های قبل ما به التفاوت را پرداخت می نمایند.
 
طاری‌بخش با تشریح دریافت مالیات در بخش خودرو، عنوان کرد: سازمان امور مالیاتی مالیات و عوارضی را که تولیدکننده در بخش خودرو قبلا پرداخت کرده است را در هنگام فروش خودرو از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کم و سپس تفاوت آن را وصول می کند.
 
وی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی مالیات‌های پرداخت‌شده را به عنوان اعتبار می‌پذیرد و مابه‌التفاوت آن را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده در حلقه آخر دریافت می‌کند، بنابراین در این سیستم بشرط رعایت دقیق مقررات امکان ندارد که مالیات مضاعف از مؤدیان مالیاتی گرفته شود.
 
نرخ 10 درصدی مالیات بر ارزش افزوده
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی همچنین درباره تعیین میزان افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ابتدای هر سال اظهار کرد: در اکثر کشور‌های دنیا نرخ مالیات بر ارزش افزوده بین 20 تا 25 درصد است. در ایران با توجه به ساختار اقتصادی کشور و قدرت خرید مردم، نرخ 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده نرخ منطقی و عادلانه به نظر می رسد. در همین راستا در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز نرخ 10 درصد پیشنهاد شده‌ است.
 
طاری‌بخش درباره امکان تغییر نرخ تعیین شده در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: پیش‌بینی شده است که تا پایان برنامه ششم توسعه این نرخ تغییر نکند، بنابراین اگر این لایحه از سوی مجلس تصویب شود تا پایان برنامه ششم شاهد افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده نخواهیم بود.
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی درباره زمان تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده و اعمال آن، عنوان کرد: این لایحه پس از گذراندن مراحل کارشناسی در معاونت مالیات بر ارزش افزوده و سازمان امور مالیاتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تقدیم دولت شده‌است.
 
وی افزود: دولت نیز در جلسات کارشناسی با حضور کلیه ذی‌نفعان و تشکل‌های غیردولتی و نهادهای نظارتی، کارشناسان حقوقی و نمایندگان اتاق بازرگانی و تعاون و کارشناسان اقتصادی در حال بررسی لایحه تسلیمی وزارت امور اقتصادی و دارایی است و کماکان این جلسات به طور مرتب استمرار دارد.
 
طاری‌بخش همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در پایان برنامه ششم توسعه قرار است بار دیگر قانون مالیات بر ارزش افزوده مورد بازنگری قرار گیرد، اظهار کرد: فعلا پیش‌بینی نشده‌ است که در پایان برنامه ششم قرار است چه تصمیمی برای مالیات بر ارزش افزوده گرفته‌شود، اما در حال حاضر قانون مالیات بر ارزش افزوده آزمایشی است و حتما باید به قانون دائمی تبدیل شود.
 
وی درباره افزایش نرخ قانون مالیات بر ارزش افزوده در برنامه پنجم توسعه و اهداف آن اظهار کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شد که نرخ مالیات و عوارض تا پایان برنامه باید به هشت درصد برسد. بنابراین ترجیح ما این بود که تا پایان برنامه‌ی پنجم لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تقدیم مجلس شود تا از ابتدای برنامه ششم اجرایی شود و نرخ مالیات بر ارزش افزوده به حداکثر خود برسد. پیش‌بینی ما آن است که تا سال آینده این لایحه در مجلس تصویب خواهد شد.
 
کدام اغذیه‌فروشان مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند؟
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه در سال جدید فراخوانی برای ثبت‌نام از مودیان جدید مالیات بر ارزش افزوده داده ‌شده و نیز درباره وضعیت اغذیه فروشان در این فراخوان، گفت: موضوع مشخص است، اشخاص حقوقی یعنی مؤسسات و شرکت ها که در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت می‌رسند مشمول اجرای قانون هستند ضمناً هر کسی نمی تواند ادعا کند شخص حقوقی است زیرا اشخاص حقوقی ضمن ثبت در اداره ثبت شرکتها، مراتب جهت اطلاع عموم در روزنامه رسمی آگهی می شود.
 
طاری بخش اظهار کرد: بنابراین با توجه به فراخوان مراحل اول تا پنجم مالیات بر ارزش افزوده به‌طور کلی شرکت‌های دارای شرایط که به کار اغذیه‌فروشی و سایر فعالیت های مشابه اشتغال داشتند، مشمول مالیات بودند و بایداین قانون را اجرا می‌کردند ولی اشخاص حقیقی شامل تالارهای پذیرایی و رستوران ها از مهر ماه سال 1389 و چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری و سفره‌خانه‌ها و اغذیه‌فروشی های زنجیره ای از ابتدای سال 1394 به عنوان مؤدی مشمول اجرای قانون هستند. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که اغذیه فروشی های غیر زنجیره ای مشمول اجرای قانون نیستند.
 
وی درباره فراخوان جدید مربوط به اغذیه‌فروشی‌ها اظهار کرد: تنها اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای دارای مالکیت با نام و نشان تجاری واحد، فراخوان شده‌اند و کماکان سایر اغذیه فروشی‌ها مشمول اجرای قانون نیستند.
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: بنابراین یک اغذیه‌فروشی که شخص حقیقی است اگر مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافت کند غیرقانونی است و دریافت هر گونه وجهی مازاد بر قیمت رسمی گران فروشی محسوب می شود و سازمان تعزیرات حکومتی می‌تواند با آن برخورد کند.
 
وی همچنین عنوان کرد: شاخص ما در مورد اغذیه‌فروشان گواهی ثبت‌نام است، یعنی هر کس که ادعای مالیات کرد اول باید گواهی ثبت‌نام داشته باشد که پس از فراخوان و ثبت نام مؤدیان به مشمولان ثبت نام شده گواهی داده می‌شود.
 
راه تشخیص زنجیره‌ای‌ها
 
طاری‌بخش در پاسخ به این سوال که مشتریان از چه طریقی میتوانند متوجه شوند که آیا یک فروشنده مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از آن ها است یا خیر، گفت: در این خصوص مهمترین شاخص گواهی ثبت نام مؤدیان در سامانه مالیات بر ارزش افزوده است و چنانچه مؤدی دارای گواهینامه معتبر ثبت نام باشد از نظر سازمان، آن مؤدی صلاحیت دریافت مالیات و پرداخت آن به دولت را دارا است و در غیر این صورت مؤدیان حق مطالبه و دریافت مالیات را ندارند.
 
وی افزود: لازم به توضیح است گواهی ثبت‌نام هم تحویل خود مودی داده می‌شود و هم در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت می‌شود و مصرف کنندگان برای اطمینان از صلاحیت مؤدیان فروشنده کالا و خدمات، می‌توانند در سامانه مالیاتی آن را مشاهده کنند. البته ما در پی آن هستیم که این سامانه را به صورت آنلاین ایجاد کنیم تا افراد بتوانند از طریق تلفن همراه خود نیز این امر را بررسی کنند.
 
وی ادامه‌داد: اما در حال حاضر امکان مراجعه افراد به سایت فراهم است ولی به هر حال گواهی مهم‌ترین شاخص تشخیص صلاحیت مودی مالیاتی است.
 
چلوکبابی‌ها از مشتریان مالیات می‌گیرند
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی همچنین در مورد صنف چلوکبابی ها که بر اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال جاری شکایت داشته و عنوان می کردند فعالیتشان دارای صرفه اقتصادی نیست، گفت: مؤدیان، مالیات بر ارزش افزوده را از منابع خود پرداخت نمی‌کنند چون قرار است از مصرف‌کننده دریافت و به دولت پرداخت شود. لذا این ‌موضوع که برای مؤدیان دارای صرفه اقتصادی نیست، توجیه ندارد.
 
طاری‌بخش افزود: اگر همه فراخوان‌شدگان چلوکبابی قانون و مقررات را رعایت کنند هیچ مؤدی مشتری خود را از دست نمی‌دهد، زیرا در این صورت دیگر فرقی نمی‌کند که مشتریان از کدام مؤدی خرید کنند.
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: بررسی بعمل آمده حاکی از آن است که در حال حاضر چلوکبابی‌ها همانند سایر مؤدیان در حال اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه مردم باید توجه کنند که این مالیات بر ارزش افزوده که می‌پردازند در کجا صرف می‌شود، افزود: اگر بدانیم این مالیات‌ها در چه مسیری خرج می‌شود، شاید پرداخت آن آسان‌تر باشد. با توجه به نقشی که این مالیات در تامین بودجه طرح‌های عمرانی همین‌طور در تامین هزینه‌های سلامت جامعه و ایجاد اشتغال دارد در حقیقت مالیات بر ارزش افزوده یک نوع پیش‌پرداخت هزینه برای تمام اقشار یک جامعه محسوب می شود.
 
افزایش یک درصدی مالیات لبنیاتی‌ها
 
طاری‌بخش همچنین در مورد ادعای صنف لبنیات مبنی بر افزایش قیمت در سال جدید به دلیل افزایش مالیات بر ارزش افزوده با اشاره به اینکه میزان افزایش این مالیات تنها یک درصد بوده‌است، گفت:بخشی از لبنیات که در سبد غذایی خانوارها قرار دارد، یعنی شیر و پنیر معاف از مالیات است.
 
وی عنوان کرد: بخش‌هایی هم که مشمول مالیات هستند نیز تنها یک درصد به مالیات آنها در سال جاری اضافه شده است. ولی چیزی که آنها ادعا می‌کنند چند برابر مالیات بر ارزش افزوده است. لذا افزایش قیمت به بهانه مالیات بر ارزش افزوده ای که افزایش نرخ آن 1% و بخش عمده آن هم از مالیات معاف می باشد منطقی نیست.
 
مالیات خودروی داخلی و خارجی یکسان است
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در ادامه درباره اعتراض برخی به بالا بودن میزان مالیات بر ارزش افزوده در مورد خودروها به ویژه خودروهای خارجی که منجر به افزایش قیمت شدید آن‌ها می‌شود، گفت: اولاً نرخ مالیات خودروهای داخلی و خارجی یکسان است و ثانیاً حذف مالیات واردات خودرو کاهش آن اصلاً منطقی نیست و این یک تبعیض است و قابل قبول نیست. ضمناً هدف از اعمال تعرفه گمرکی و مالیات در مورد خودروهای خارجی این است که مصرف را به سمت خودروی داخلی سوق دهیم و این عامل نه تنها منفی محسوب نمی شود بلکه مثبت نیز هست.
 
وی ادامه‌داد: همچنین از خودروهای داخلی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده گرفته می‌شود و خودروهای خارجی نیز همین میزان مالیات را پرداخت می‌کنند ولی چون قیمت خودروهای خارجی بالاتر است مالیات‌شان بیشتر خواهد بود.
 
وضع عوارض شهرداری برای سینماگران غیرقانونی است
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی همچنین درباره اعتراض سینماگران مبنی بر پرداخت مالیات بر ارزش 9 درصدی و عوارض شهرداری 5 درصدی به طور همزمان و خواسته آنها مبنی بر حذف یکی از این موارد، گفت: بر اساس ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده برقراری هرگونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای وارداتی و تولیدی و همچنین ارائه خدمات که در این قانون تکلیف مالیات و عوارض آنها معین شده توسط شوراهای اسلامی و سایر مراجع ممنوع است.
 
وی افزود: بر همین اساس با توجه به اینکه سینماها از مصادیق شمول مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند، لذا مستنبط از حکم مذکور وضع عوارض 5% بر فروش بلیط مغایر با قانون مالیات بر ارزش افزوده است.
 
تحقق 98 درصدی مالیات بر ارزش افزوده
 
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی همچنین از تحقق 98 درصدی پیش‌بینی قانون بودجه در بخش ارزش افزوده طی دو ماهه اول سال جاری خبرداد و افزود: این درصد در مقایسه با سال قبل 38 درصد افزایش داشته است.
 
طاری‌بخش همچنین با تاکید بر اینکه همه فعالان اقتصادی مودی مالیات بر ارزش افزوده نیستند، گفت: در ارزش افزوده یکسری از مودیان براساس نوع و حد آستانه فعالیت طبقه‌بندی می شوند بنابراین در حال حاضر صرفاً مؤدیانی که طی شش مرحله فراخوان شده‌اند و در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام نموده و گواهی ثبت نام دریافت کرده اند مؤدی مالیاتی نظام مالیات بر ارزش افزوده تلقی می شوند.
 
وی تصریح کرد: بنابراین همه فعالان اقتصادی مودی ما نیستند و مهم‌ترین شاخصه اینکه یک فعال اقتصادی به عنوان مؤدی مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است، گواهی ثبت نام است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور با دوره اعتبار مشخص صادر و به وی تحویل می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.