| کد خبر: 48016 |

◄ نقش سلامت روان در سیر و حرکت و کاهش سوانح

تین نیوز | در بخشی دیگر از گزارش مربوط به " نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که در اتاق فکر حمل و نقل در شبکه‌اجتماعی " لینکدین " و توسط " احمد خوشنودی" از اعضای این اتاق مطرح و نگارش شده‌است به همراه دیدگاه‌های اعضای این اتاق فکر بازنشر می‌شود: 

کمک خلبانی که به دلیل"میل به خودکشی"تحت درمان بود
بدون تردید نمی توان نقش فاکتور حیاتی "سلامت جسم و روح" و حفظ آن در همه  مشاغل حساس و کریتیکال نادیده انگاشت. یکی ازین مشاغل، مشاغل مربوط به"سیر و حرکت" در تمام زیر مجموعه های شرکت های حمل و نقل در ایران و جهان است. نقش مستقیم سلامت و بهداشت جسم و روح، امنیت روانی و شغلی و همچنین تامین امکانات رفاهی و شغلی، تا حد امکان، برای پرسنلی که مستقیما در سیر و حرکت( هوائی_ زمینی _ ریلی و دریائی) دخیل اند، غیر قابل انکار است. نقشی که گاه به طور غیر محسوس و بطئی زیر پوست سوانح و حوادث اتفاق افتاده "جریان" دارد و چه بسا بسیاری از مسئولین تامین امنیت حمل و نقل و مدیران ارشد از آن بی خبر باشند.
سیر و حرکت، قلب تپنده شرکت های حمل و نقل است، قلبی که برای ادامه به طپش خود و پمپاژ خون تازه (سود و درآمد ) به تمام سلول های ستادی و اداری این سازمان ها نیاز به "سلامت" دارد، سلامت نیروی انسانی که مستقیما درین پروسه حیاتی دخیل اند علاوه بر سرمایه گذاری بلند مدت، نیاز مبرم به صرف وقت و هزینه جهت برنامه ریزی مدون جهت حفظ" وضعیت اکنون سلامت" پرسنل دارد. 
همه ساله در سیستم حمل و نقل ریلی کشور نیز معاینات صحت مزاج و سلامتی جهت لوکوموتیو رانان و سایر پرسنل دخیل در سیر و حرکت با همکاری ادارات رفاه و نیروی انسانی به عمل می آید که سال گذشته و با تعطیل شدن تنها بیمارستان در دسترس پرسنل، بیمارستان تختی، انجام این گونه معاینات به جای مکان های کلینیکی و بهداشتی، در مدرسه نیمه مخروبه ! موجود در مکان فعلی اداره آموزش ناحیه تهران،در خیابان شوش انجام می شد.
مشاهدات شخصی بنده ازین کلینیک صحرائی! در مدرسه ی مخروبه ی ایستگاه، تاسف بار بود.
علاوه بر عدم برنامه ریزی و طرحی برای نوبت بندی پرسنل، که مانع از تشکیل صف های طولانی در گرمای تابستان پشت درهای کلاس های قدیمی و سراسر خاک و غیر بهداشتی شود. مسئله گرفتن"نمونه های خون" از پرسنل در آبدارخانه متروکه  مدرسه مورد نظر که در محیطی شدیدا آلوده و سراسر گرد و غبار و خاک انجام می شد و نگهداری این نمونه ها نه در محیطی کلینیکال که به صورت رو باز و در همان محل بود، به طوریکه بیم آن می رفت که هر آن پرسنل سالم! مراجعه کننده به مدرسه مخروبه ای که اکنون نقش یک بیمارستان صحرائی را بازی می کرد نیز با سرنگ های نمونه گیری در محیط پر از گرد و غبار و آلوده_ بیمار شوند و در یا در معرض آلودگی قرار بگیرند.
به هر حال وضعیت اسفباری بود که امید است در سال جاری! با تمهیداتی که مسئولین می اندیشند،وضعیت بهتری برای تست های پزشکی سالیانه پرسنل سیر و حرکت اندیشیده شود.

این مقدمه را ( که مربوط به سلامت پرسنل سیر و حرکت کشور است) به بهانه مقاله  آسوشیتد پرس که در روز دهم فروردین  به چاپ رسید و کنکاشی بود در علل سقوط هواپیمای پرواز ۹۵۲۵ خطوط هوایی ژرمن وینگز در کوهستان های سرد آلپ فرانسه_ نوشتم! و هدف آن توجه روی بررسی سلامت"روحی" پرسنل سیر و حرکت در تمام زیر مجموعه های حمل و نقل و راه (چه هوائی و چه دریایی و بیشتر ریلی و جاده ای) بود.
سلامت روحی، فاکتوریست که عدم آن را، به راحتی می توان از هر همکار یا رئیس یا مدیر و حتا از هر پزشکی "پنهان" نمود. روح برخلاف سلامت"جسمی" که آثار و عوارضش را در چهره و حتا با دقت در حالات چشمان بیمار می توان یافت، کاملا قابل "پنهان کردن" و "کتمان" است.
همانگونه که نه همکاران و نه هیچ یک از مدیران یا حتی نزدیکان آندرئاس لوبیتس ۲۸ ساله_ خلبانی که هواپیمای آلمانی را ساقط کرد_ و حتی مسئول چک آپ پزشکی پرواز، هم، نتوانستند بدانند که او، از افسردگی حاد رنج می برد و سالها برای اقدام به خودکشی، تحت درمان بوده است.
عوامل بسیاری در "سلامت روحی" افراد دخیل اند، این عوامل هم می توانند ناشی از مشکلات جسمی و بیماری های مزمن و کهنه جسمی باشند، می توانند ناشی از مشکلات "مالی" باشند! یا ناشی از مشکلات"خانوادگی"( مانند جدائی از همسر_ طلاق یا....) و یا حتی گاه ممکن است ناشی از نوعی نارضایتی شغلی باشند ولی جدای از این که عامل عدم سلامت روانی چیست! مسئله مهم تاثیر دهشتناک آن در به خطر انداختن امنیت و جان دیگران( مسافران، همکاران یا...) و نیز به خطر انداختن ایمنی در سیر و حرکت است.
این موارد را می توان باز هم در زمره علل ایجاد عدم سلامت روانی دانست که آشکار می شوند و لذا می توان اثرات آنرا بر محیط شغلی پرسنل سیر و حرکت تا حد ممکن پایین آورد.
اما پدیده های دیگر اجتماعی که در جامعه ایران در حال وقوع است و تاثیرش را بر همه محیط های شغلی به طور کاملا نامحسوس خواهد داشت،وجو د دارند ...پدیده هائی مانند "طلاق عاطفی" و یا پایین بودن حقوق و مزایای شغلی،  تبعیض و نفوذ رابطه در واگذاری ردیف های سازمانی- شغلی و... که هریک به تنهائی قادرند سلامت روانی پرسنل را تهدید کنند، سلامتی که نبود آن، به طور مستقیم یا غیر مستقیم نقش پر رنگی در رخ دادن"سوانح" و حوادث بازی می کنند.
کمک خلبانی که توانست "افسردگی حاد" اش را سالها پنهان کند/ اقدام های ناموفق به خودکشی
شاید اگر "مشاوره" های موفق روانشناسی با کمک خلبان افسرده انجام می گرفت و او بدون هراس از بیکار شدن و از دست دادن شغل اش می توانست مشکلات روحی اش را با یک مشاور حاذق در میان بگذارد اکنون صدها خانواده در عزای عزیزانشان، سوگوار نبودند. 
مطلب کامل

نظر برخی اعضای این اتاق در مورد این موضوع در ادامه آمده است:

- مطلب بسیار جالبی از نظر این جانب بود و نشان می دهد که اهمیت محتویات هر ظرفی، کمتر از " ظرف" نیست و با توجه به روند رو به افزایش صنعتی شدن و توجه بیش از حد به مسائل " مادی"، می تواند موجب جایگزین شدن " سود" به جای " ارزش ها" بشود و افراد جامعه را در مقابل منافع کلی " جامعه" قرار دهد. شاید نوعی " سادیسم" یا حتی مازوخیزم و سایر بیماری های رفتاری که ریشه در " اعتقادات" و افکار و نهایتا رفتار فرد دارند. در حالی که ظاهر " ظرف" کاملا سالم به نظر می رسد، محتویات آن در خلاف جهت منافع جامعه عمل می کند؟

- یک کمک خلبان سوپر افسرده عمدا هواپیما را ساقط کرده است. این چه ربطی به روند رو به افزایش صنعتی شدن و توجه بیش از حد به مسائل " مادی" و جایگزین شدن " سود" به جای " ارزشها" دارد؟

- هر چند ممکن است این اختلال رفتاری ریشه در مسائل مختلفی داشته باشد اما به هر صورت نشان می دهد توجه به وضعیت روحی و روانی متصدیان امر سیر و حرکت در شیوه های مختلف حمل و نقل اهمیت بسیاری دارد. قطعا آزمون های استانداردی برای تعیین میزان آمادگی این افراد وجود دارد و مورد استفاده هم قرار می گیرد اما این که چگونه می توان این امر را به طور صحیح شناسایی و از عواقب آن جلوگیری نمود جای تامل و بررسی گسترده تری دارد.

- احتمالا بیماری های رفتاری، مُشابه با بیماری های " جسمی" به طور کامل و صد در صد قابل پیشگیری و پیشبینی نبوده و همین طور که هیچ کسی نمی خواهد به هیچ وجه مریض شود، هیچ کسی نمی خواهد که دچار بیماری های " رفتاری" گردد ولی چون در " اجتماع" زندگی می کند و تاثیر می گیرد به صورت " غیر اختیاری ! " دُچار بیماری می گردد.( مُشابه ویروس هایی که تا اخر عمر در بدن یک شخص سالم!؟ باقی می مانند ( و حتی رفت و امد هم! می کنند !؟ ) و هیچ گونه عارضه ای برایش ایجاد نمی کند ولی به راحتی به دیگران منتقل و آنها را " بیمار" می کنند.ظاهرآ و عملآ به نظر می رسد که تقریبا همیشه، پس از وقوع " جُرم" یا " بیماری" یا " تصادف" یا هر موضوع ناخوشایندی، - در سطح جهانی- در صدد چاره جویی بر می آیند که هم! عوارض دیگری را به دنبال می آورد ( سایت افکتس) و هم! چون به " شغل" و " در آمد" و " تامین مادی " و ....بر می گردد، به نوعی لازمه داشتن مشاغل و درآمد و " مسئولیت های اجتماعی" می باشد. نمونه بارز آن تولید " سیگار" یا " اسلحه" یا ......." ایدئولوژی ! " یا ....می باشد که به در آمد و " سود" بر می گردد و به موازاتش " ارزش" ، " قربانی" می گردد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد عیقرلو رییس کمیته حمل ونقل وترانزیتدانجمن کشتیرانی 0 0

    با سلام وارزوی سالی خوب برای ملت ایران وبا تشکر از تین نیوز از بذل توجه به مسایل مهم اجتماعی بخصوص رانندگان حمل ونقل عمومی بنده پیشنهاد دارم برای ارتقا روحبه مثبت رانندگان صفحه ای مخصوص این زحمتگشان درست شود وخبرنگاران محترم تبن نیوز با انان ارتباط برقرار نموده وبه حرفهای انان درد دلهای انان توجه شود تا شاید از طریق این رسانه جمعی امنیت بیشتری را برای حمل ونقل عمومی ابجاد کنبم برای متخصاصان امر بین خلبان وفرمانده کشتی ویک راننده وسیله نقلیه سنگین تفاوتی وجود ندارد وبدلیل اینکه برای اموزش وتربیت رانندگان هیچ سازمان وارگانی هزینه ای متحمل نشده است توجه به این مجموعه مهم ضرورری میباشد باتشکر

  • rahimi 0 0

    سلام،،، مطلب قابل تاملی بود و باید در حوزه حمل ونقل بصورت کاربردی به آن نگاه شود.. تاکنون کدامیک از حوادثجاده ای را سراغ دارید در کشورمان که علت حادثه مشکل روحی و روانی راننده عنوان شده باشد!!اگرهم بوده فقط به عبارت " عامل انسانی " بسنده شده است، درحالیکه شاید در برخی حوادثجاده ای. خطای منجر به تصادف از سوی راننده بدلیل عدم تعادل شرایط روحی و روانی بوده است،، البته صدور کارت سلامت جسمی، روحی و روانی برای رانندگان این بستر را فراهم نموده تا از رانندگان هم معاینات دوره ای بعمل آید ولی بدلیل اعتبار یکساله کارت صادره،، متاسفانه وضعیت روحی و روانی راننده در طول یکسال و سازمان انجام معاینات جدید پایش نمی شود و این خلا چه بسا موجب بروز سوانح مرگبار و تلف شدن جان مسافران در یک سفر بشود و این یعنی " بازی با جان مسافران "!!!!

  • سیدوکیلی 0 0

    تستهای شخصیت شناسی متودهای جاافتاده و پخته شده ای در علوم اجتماعی و روانشناسی است. دقتی که شرکتها در بدو استخدام میکنند معمولا بیشتر از دقتی است که در ارزیابیهای دورهای صرف مینمایند. شاخصهایی مانند هوش اجتماعی، مسئولیت پذیری، تعلق سازمانی، صداقت، خود بینی همگی توسط این آزمونها قابل سنجش است.

  • همکار 0 0

    با سلام خدمت تین نیوز بله مصداق این مشکلات روحی در یکی از همکاران نزدیک بنده چندی پیش باعثسانحه ای شد که خدا را شکر می کنیم تلفات جانی نداشت ولی علت طلاق ایشان و مشکلات بعد از آن بود با سپاس از تین نیوز جهت درج مقالات مفید و سپاس از نویسنده محترم مقاله