| کد خبر: 47158 |

بازار امسال مسکن، بازار مصرف است

تین نیوز | بازار مسکن در سال 94 بازاری نخواهد بود که در آن کسی مسکن بخرد و به امید گران شدن آن را نگه دارد
 
مشاور مالی وزیر مسکن و شهرسازی گفت: بازار مسکن در سال 94، بازار مصرف است نه بازار سرمایه‌گذاری.
 
 حسین عبده تبریزی با اعلام این مطلب افزود: بازار مسکن در سال 94، بازاری نخواهد بود که در آن کسی مسکن بخرد و به امید گران شدن آن را نگه دارد. این بازار برای کسانی مناسب خواهد بود که به قصد اجاره دادن یا مصارف شخصی خرید کنند و بازار کسانی است که اجاره‌داری را شغل خود قرار داده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه، درحال حاضر، سرمایه‌گذاری در بعضی از انواع مسکن بازدهی کافی ندارد، ادامه داد: نکته اینجاست که خریدار بتواند بیش از از سود بانکی در مسکن بازدهی کسب کند. چرا تا وقتی بانک بازدهی مناسب می‌دهد، در مسکن، سفته بازی صورت گیرد؟ اگر برآورد بازدهی سرمایه‌گذار از معاملات مسکن کمتر از سود بانکی باشد، به سمت مسکن نمی‌رود.
 
عبده تبریزی ادامه داد: معمولا قیمت مسکن ارزان قیمت متناسب با تورم افزایش می‌یابد، مگر اینکه سهم زمین در قیمت مسکن کاهش یابد. یعنی، اگر به طور مثال، قیمت عواید تولید کمتر از 20 درصد افزایش یابد که احتمالا دولت افزایش دستمزد کارکنان و قانون کار نیز این مقدار را در نظر می‌گیرد، قیمت مسکن ارزان قیمت هم به همین میزان بالا خواهد رفت. اگر قیمت‌ها به این میزان بالا نرود، یعنی قیمت زمین کاهش یافته است.
 
مشاور مالی وزیر مسکن و شهرسازی افزود: در حال حاضر، فروشندگان مسکن مهر از افزایش قیمت سایر منازل ارزان قیمت جلوگیری کرده‌اند و در اینجا هم مسکن مهر، ضربه خود را به اقتصاد می زند.
 
عبده تبریزی در توضیح این مسئله عنوان کرد: بعضی دارندگان مسکن مهر که در صف قرار گرفتند و این مسکن را ارزان دریافت کرده یا خواهد کرد، نیازی به آن ندارند و اگر مسکن آنها در موقعیت قروش قرار گیرد، ساخت مسکن ارزان قیمت هم برای مدتی از قواعد بازار خارج می‌شود. در فضایی که بشود مسکن مهر را زیر قیمت تولید خرید، دیگر توجیهی برای تولید واحد ارزان قیمت نیست. البته در سال 94 تکلیف این بازار روشن می‌شود و در پایان سال جاری، مسکن مهر کمتری برای فروش خواهد بود و بنابراین ساخت و ساز واحدهای ارزان قیمت در چارچوب بازار راه می‌افتد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه، بازار اجاره نیز امسال، قابلیت رونق دارد، گفت: این بازار با قیمت‌های مسکن هم جهت نیست، و بازار اجاره می‌تواند بازار بسیار پررونقی باشد، در حالی که بازار مسکن در رکود بماند. این دو لزوما با هم در یک جهت حرکت نمی‌کنند و در حال حاضر نیز وضعیت جاری همین است. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.