| کد خبر: 47144 |

ایران برای رفع تحریم‌ و غرب برای گشایش‌ سیاسی، راهی جز توافق ندارند

تین نیوز | یک استاد روابط بین‌الملل گفت: در طول یکسالی که گذشت، مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بخش عمده‌ای از زمان و توان وزارت امور خارجه را مصروف خویش کرد.
 
علی بیگدلی  در خصوص عملکرد وزارت امور خارجه در یکسال گذشته گفت: در طول یکسالی که گذشت، مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بخش عمده‌ای از زمان و توان وزارت امور خارجه را مصروف خویش کرد.
 
این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: گشایش هسته‌ای و دستیابی به یک توافق جامع نهایی بی‌تردید می‌تواند در خروج کشورمان از وضعیت کنونی اقتصادی و از سوی دیگر، قدرت‌گیری بیشتر در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی اثرگذار باشد و در غیر نرسیدن به توافق، کار برای هم ایران و هم قدرت‌های بین‌المللی بخصوص در منطقه خاورمیانه دشوار‌تر می‌شود.
 
وی با بیان اینکه مذاکرات هم‌اینک به روزهای حساس و پایانی خویش رسیده، اظهار داشت: باید به یاد داشت که زمانی حل پرونده هسته‌ای و پایان بخشیدن به آن، غیرقابل تصور بود، اما الان با همت و تدبیر آقای ظریف و همکارانشان باید در انتظار رسیدن به توافق و حل پرونده هسته‌ای ایران بود.
 
این کار‌شناس مسائل بین‌المللی با یادآوری پیچیده و دشوار بودن مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: با توجه به اینک مذاکرات در طول یکسال و نیم گذشته به توفیقات و دستاوردهای خوبی دست یافته، اما با این حال افراطیون چه در خارج و چه در داخل سنگ‌اندازی‌های بسیاری برای متوقف کردن روند رو به جلو مذاکرات داشتند، که این فشار‌ها برای رسیدن به توافق نهایی کار را سخت‌تر و هم پیچیده‌تر می‌کرد.
 
بیگدلی با بیان اینکه اقدام های تندور‌ها موجب کاهش انسجام و از سویی کاهش قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر فشار‌ها چه در داخل و چه خارج نبود، می‌توان گفت که دستیابی‌ به توافق نیز آسان‌تر و زود‌تر صورت می‌گرفت.
 
این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه راهی جز توافق وجود ندارد، ابراز داشت: باید یادآور بشوم که هیچ راه برگشتی برای طرفین وجود ندارد. دیگر نه ایران به دنبال قبول تحریم های بیشتر است، نه غرب از تحریم‌های بیشتر سود می‌برد. ایران برای رفع تحریم‌ها و غرب برای گشایش‌های سیاسی و اقتصادی راهی جز توافق ندارند.
 
وی مسائل فضای بین‌المللی را درهم آمیخته و مرتبط با هم دانست و افزود: گشایش هسته‌ای و دستیابی به یک توافق جامع نهایی بی‌تردید می‌تواند در خروج کشورمان از وضعیت کنونی اقتصادی و از سوی دیگر، قدرت‌گیری بیشتر در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی اثرگذار باشد و در غیر نرسیدن به توافق، کار برای هم ایران و هم قدرت‌های بین‌المللی بخصوص در منطقه خاورمیانه دشوار‌تر می‌شود.
 
این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در ادامه با اشاره به عملکرد جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم در منطقه خاورمیانه و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری بیان کرد: عملکرد ایران در برابر گروه‌های تروریستی سلفی مانند داعش مورد تحسین جهانیان است، و آنها می‌دانند حل مسئله تروریسم در منطقه بدون ایران تقریبا وجود ندارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.