| کد خبر: 46111 |

استاد دانشگاه تهران:

◄ بسیاری از زیرساخت‌های کشور بر روی گسل زلزله ایجاد شده است

تین نیوز | یک استاد دانشگاه تهران در نخستین کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعه پایدار گفت: تاب آوری به این معناست که جامعه قادر به تحمل سوانح طبیعی شدید است بدون آنکه دچار خسارات عمده، توقف تولید و یا کاهش کیفیت زندگی شود.

نخستین کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعه پایدار با محورهای مهندسی معماری، برنامه ریزی شهری و محیط زیست در سالن همایش غدیر وزارت راه و شهرسازی با حضور جمعی از اساتید و فرهیختگان عرصه شهر و شهرسازی درحال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در ابتداری این مراسم، دکتر سیامک انصاری به عنوان دبیرعلمی همایش گفت: برگزاری همایش معمولا برای تولید علم است و تغییر لازمه آن است. این جریان بسیار پسندیده است و تئوری ها درحال گذر هستند و این انسان است که تغییر می کند.

وی افزود: لازمه همایش تغییر است که جهش علمی اساتید و دانشجویان در عصر سکون آزموده شود. همایش ها به این منظور برگزار می شوند که بگوییم همیشه حرفی برای گفتن در بخش های مختلف علمی وجود دارد. در این همایش، از میان 2700 مقاله ارسال شده، 7 مقاله برگزیده و قرائت خواهد شد.

در ادامه این همایش دکتر آزیتا رجبی استاد دانشگاه تهران طی سخنانی گفت: بخشی که به عنوان توسعه پایدار مطرح می شود، تاب آوری است که برای دستیابی به آن راهی بس طولانی در پیش داریم. برای ارتقای جامعه شهری، همکاری نزدیک و مشارکت همه آحاد جامعه نیاز است.

وی افزود: برای یک جامعه متعالی نیازمند انسان های متعالی و جامعه مشارکت محور هستیم. برخی تاب آوری را بوم شناسی و فیزیک و برخی آن را از مفاهیم روانشناسی و روانپزشکی معنا می کنند.

رجبی تصریح کرد: تغییر، شناوری، خاصیت فنری و ارتجاعی داشتن بیش از هر معنای دیگری در واژه تاب آوری پذیرفته شده است. این مفهوم به راحتی در بحران ها و آسیب های شهری می تواند ما را در بازگرداندن حالت عادی به شهر در هنگام بحران یاری کند.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: تاب آوری به این معناست که جامعه قادر به تحمل سوانح طبیعی شدید است. بدون آنکه دچار خسارات عمده، توقف تولید و یا کاهش کیفیت زندگی شود؛ که این امر می تواند در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، روانشناسی و اکولوژی به دقت مورد استفاده قرار گیرد.

رجبی با بیان اینکه جامعه ای تحمل تاب آوری در بحران ها را دارد که بتواند این واژه را از طریق آموزش های فرهنگی به جامعه شهروندی انتقال دهد، گفت: چنانچه به این مهم از سوی فرهیختگان پرداخته نشود، واکنش های متفاوت جامعه با چالش مواجه خواهد شد. هرچه شهروندان یادگیری بیشتری داشته باشند، توانایی مقابله با آسیب های اجتماعی در جامعه رو به کاهش خواهد گذاشت.

وی گفت: در مساله تاب آوری و مقابله با آسیب ها، کشور ما دچار چالش شدید است. روبرو شدن با مشکلات از عوامل مهم رشد افراد است. این نکته هرچند کوچک، صرفه اقتصادی بالایی را برای جامعه به همراه خواهد داشت. تاب آوری در تعریف سازمان ملل مسائلی چون کاهش مخاطرات، مسائل زیرساختی، محیط زیستی و اجتماعی است که در پیشگیری از مخاطرات به کشورهای جهان در رعایت نکات ایمنی توصیه می شود.

رجبی تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از زیرساخت های کشور ما به ویژه تهران بر روی گسل زلزله ایجاد شده است که از آن جمله می توان به برخی بزرگراه ها در این کلانشهر اشاره کرد و این همایش و بحث تاب آوری به ما کمک می کند تا از بروز برخی بحران ها جلوگیری کنیم.

وی گفت: مدیریت شهری پایدار سیستمی است که باید با همراهی شهروندان انجام شود تا از درون به پایداری برسد. مقاوم سازی و بازسازی، یک نوع مشارکت با شهرداری است که دیده شده هرجایی که نیاز بوده مردم در آن حضور خوبی داشته اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Alex Dunn 0 0

    قابل توجه آقای قالیباف که بصورت شگفت آوری!!! علاقه به بزرگراه سازی و ایجاد تونل دارند!!!!!!!!! آقای شهردار، تهران، نیویورک نیست!!!!!!!!!!

  • شهرام 0 0

    خب شهردار چکار کند که مثلا شما خوشتون بیاد؟؟! کار می کند(حرف و انتقاد) کار نمی کند(حرف و انتقاد)، مثلا زلزله خیزی تهران بیشتر است یا توکیو، اونجا فقط بین توکیو و کوبه ١٠ بزرگراه و پنج خط مترو و قطار تند رو هست، میدونی چرا، چون در زمان سونامی ٢٠١٢ عملا چیزی بوسیله مردم سرقت نشد، ولی در زلزله بم، به روایاتی دست و انگشت متوفیان هم بوسیله مردم همیشه در صحنه قطع شد، این فرق ما وکشورهای مترقی هست، در ضمن شما برو یک اسم فارسی ایرانی برای خودت تو ثبت احوال ثبت کند،