| کد خبر: 45226 |

سفر به داخل گران‌تر از خارج

تین نیوز |  این روزها بازار تورهای داخلی و خارجی در کشور داغ است؛ آژانس‌های هواپیمایی تا جایی که می‌توانند کسادی بازارشان طی سال را جبران کرده و هر قیمتی که دلشان بخواهد را تعیین می‌کنند. در این میان اینکه چرا نظارتی وجود ندارد و... دیگر به حرف‌های تکراری و بی‌اثر تبدیل شده است. شاید تاکنون صدها بار به نحوه فروش بلیت هواپیما در کشور اعتراض شده و از مجلس گرفته تا مردم همواره معتقدند که حق مسافران هوایی ضایع می‌شود.
اینکه پس از پرداخت مبالغ تعیین‌شده، چقدر به مسافران خدمات ارایه می‌شود هم بحثی است که اگر بخواهیم وارد آن شویم باید داستان تاخیرهای طولانی، سرگردانی چند ساعته مسافران در فرودگاه، شیوه جدید اعتراض مردم، پاسخگو نبودن مسوولان و... دوباره بازگو شود که این داستان‌ها دیگر به تراژدی‌های همیشگی مطبوعات تبدیل شده است اما در اینجا نکته‌ای که به تازگی فرق کرده شیوه اعتراضی مسافران است زیرا به دلیل عدم پاسخگویی مسوولان فرودگاه و ایرلاین‌ها، مسافران ترجیح می‌دهند آن‌قدر در هواپیما بمانند تا کسی جواب آنها را بدهد. همان‌طور که اشاره شد مشکلات صنعت هوایی کشور آ‌ن‌قدر زیاد هست که اگر بخواهیم وارد تک‌تک آنها شویم شاید نیازمند ساعت‌ها قلم‌فرسایی است اما آنچه در این گزارش مدنظر است قیمت تورهایی است که طی یکی دو، ماه اخیر سر به فلک کشیده و به مسافران نوروزی تحمیل می‌شود.
پیش از ورود به بازار قیمت‌ها ابتدا لازم است به چندین نکته ضروری اشاره شود. با توجه به اینکه سال 93 آخرین روزهای خود را پشت‌سر می‌گذارد و دولت از طرفی به شدت درگیر کسری بودجه و کاهش مداوم قیمت نفت است و از سوی دیگر با کمبود منابع ارزی در شرایط تحریم دست و پنجه نرم می‌کند حال افزایش تقاضا برای سفرهای خارجی موجب می‌شود کشور در شرایط سخت‌تری قرار گیرد.
این در شرایطی است که مدیریت فعلی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط باعث شده تا تقاضا برای سفرهای خارجی افزایش یابد. در شرایطی که قیمت سفر به جزیره کیش گران‌تر از سفر به ترکیه است آن هم با امکانات و خدمات بهتر خارجی‌ها؛ حال چه توجیهی باقی می‌ماند که هموطنانمان ایرا‌ن‌گردی را برای نوروز انتخاب کنند.
آیا سازمان‌های مربوطه به ویژه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پاسخی درخصوص شرایط به وجود آمده دارند؟!
چه دلیلی وجود دارد که کشوری مانند ترکیه برای جذب گردشگران ایرانی اقدام به تامین بخشی از هزینه سوخت هواپیماهای حامل گردشگران ایرانی و روسی کند اما در مقابل این تشویق‌ها در کشور ایران که از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری برخوردار است تور داخلی گران‌تر از تورهای خارجی باشد!به نظر می‌رسد ادامه این روال زیان‌های بسیاری به ایران وارد می‌کند زیرا علاوه بر اینکه حجم عظیمی ارز از کشور خارج می‌شود،‌ صنعت گردشگری کشور هر روز ضعیف‌تر شده و قربانی بازار سیاه نوروزی و فراری دادن مسافران از تورهای داخلی می‌شود.امسال هم مانند سال‌های گذشته سپری می‌شود، بدون اینکه فکری به حال شرایط به وجود آمده شود اما به راستی کشوری مانند ایران که جاذبه‌های گردشگری‌اش زبانزد خاص و عام است باید در این شرایط قرار گیرد؟ چرا باید سفر به کیش برای ایرانیان گران‌تر از سفر به ترکیه تمام شود؟ چرا سازمان میراث فرهنگی گردشگری کشور راهکاری برای مشکلات به وجود آمده، ندارد؟
در حال حاضر آژانس‌های هواپیمایی از هیچ تبلیغی برای فروش بلیت‌هایشان دریغ نمی‌کنند؛ از ارسال پیامک گرفته تا درج آگهی در روزنامه و... همه به دنبال جذب مسافران نوروزی هستند.
با توجه به اینکه عمده مردم کشور در میان سفرهای خارجی، تور ترکیه، دوبی و تایلند را انتخاب کرده و شهرهای داخلی مشهد، اصفهان، شیراز و کیش در صدر درخواست‌ها قرار دارند روزنامه «جهان‌صنعت» برای اطلاع‌رسانی آخرین قیمت برخی از تورهای داخلی و خارجی پرطرفدار به سراغ آژانس‌های هواپیمایی رفته و در تماس با آژانس‌ها به مقایسه قیمت‌ها پرداخته است.در حال حاضر تور مشهد مقدس به مدت سه شب در هتل سه ستاره، صبحانه، ناهار، شام با پرواز کیش‌ایر و امکانات استقبال فرودگاهی و استخر و سونا و جکوزی مبلغ 815 هزار تومان به فروش می‌رسد که اگر سه شب با همین امکانات تبدیل به شش شب شود مبلغ تور به یک میلیون و 365 هزار تومان افزایش می‌یابد. این قیمت درحالی از سوی یکی از آژانس‌ها اعلام شده است که آژانس دیگر با همین مشخصات و همین هتل قیمت تور شش شب را یک میلیون و 450 هزار تومان اعلام می‌کند؛ یعنی 85 هزار تومان بیشتر از آژانس اول، شاید به نظر برسد که 85 هزار تومان رقمی نیست اما نشان‌دهنده این است که سیستم قیمت‌دهی آژانس‌های کشور تا چه حد آشفته و دچار هرج و مرج است.اما در تور کیش که طی یکی، دو ماه اخیر از جنجالی‌ترین تورها بوده و قیمت‌ها به‌طرز باورنکردنی بالا رفته شرایط کاملا متفاوت است زیرا حتی از تور آنتالیا هم جلو زده و گران‌تر است!
طبق اعلام یک آژانس هواپیمایی قیمت تور شش شب کیش با هتل پنج ستاره و امکانات صبحانه و ناهار- بدون شام- با پرواز کیش‌ایر به قیمت سه میلیون و 550 هزار تومان به فروش می‌رسد البته اگر هتل سه ستاره را انتخاب کنیم قیمت شش شب یک میلیون و 840 هزار تومان است. هتل چهار ستاره هم به قیمت دو میلیون و 420 هزار تومان به فروش می‌رسد.با چنین قیمت‌هایی می‌توان گفت کیش یکه‌تاز گرانی سفر بوده است.یک آژانس دیگر قیمت سفر با شرایط یکسان در همان هتل پنج ستاره را سه میلیون و 450 هزار تومان و در هتل چهار ستاره را دو میلیون و 350 هزار تومان اعلام کرد که از قیمت‌ها قبلی کمتر است. به نظر می‌رسد اگر مسافران گشت بیشتری در آگهی‌های روزنامه بزنند می‌توانند قیمت‌های کمتری بگیرند.اما در تورهای خارجی قیمت تور آنتالیا در هتل پنج ستاره با صبحانه، ناهار، شام، ساحل اختصاصی هتل، ترانسفر و... با پرواز زاگرس شش شب به قیمت دو میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد که اگر اقامت به پنج شب کاهش یابد قیمت 300 هزار تومان کم می‌شود.ناگفته نماند که سفر با پروازهای ایرانی به آنتالیا ارزان‌تر است زیرا مسافران پروازهای ایرانی باید پس از سفر هوایی یک مسیر چهار ساعته را با اتوبوس طی کنند.یکی دیگر از آژانس‌ها قیمت این تور را با شرایط مشابه و هتل یکسان برای شش شب دو میلیون و 699 هزار تومان اعلام می‌کند که در صورت کاهش اقامت یک‌شبه قیمت سفر به دو میلیون و 499 هزار تومان کاهش می‌یابد.به‌طور کلی در تورهای آنتالیا قیمت‌ها بین 200 تا 400 هزار تومان البته در شرایط یکسان با هم تفاوت دارند.در برخی از تورهای دوبی قیمت اندکی نسبت به ترکیه پایین‌تر است مثلا یکی از آژانس‌ها قیمت تور دوبی در هتل پنج ستاره چهار شب با پرواز ایرانی را یک میلیون و 960 هزار تومان اعلام می‌کند و در موردی دیگر یک آژانس هتل پنج ستاره با پرواز ماهان به مدت پنج شب را با امکانات فقط صبحانه به قیمت سه میلیون و 590 هزار تومان به فروش می‌رساند.در قیمت تورهای دوبی تنوع بیشتری وجود دارد زیرا بسته به ستاره‌های هتل از یک میلیون و 700 هزار تومان تا حدود پنج میلیون تومان متغیر است.
در تورهای تایلند هم قیمت‌ها نسبت به دوبی و آنتالیا بالا رفته و اقامت هفت شب در بانکوک در هتل ساحلی پنج ستاره با امکانات فقط صبحانه با پرواز خارجی به قیمت چهار میلیون و 250 هزار تومان به فروش می‌رسد که بسته به هتل و امکانات قیمت‌ها تغییر می‌کند.آنچه در همه این تورها به چشم می‌خورد اختلاف فاحش قیمت‌ها در شرایط یکسان است یعنی این آژانس‌ها هستند که قیمت تورها را مشخص می‌کنند و هیچ مرجع یا فرمولی برای محاسبه سفرها وجود ندارد.
گفتنی است این تورها هفته اول نوروز قیمت بالاتری نسبت به هفته دوم دارد.
در حال حاضر قیمت تورها هر لحظه در حال تغییر است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.