| کد خبر: 39151 |

چالش سرمایه‌گذاری در اصفهان

تین نیوز | این روزها اگر سری به ساحل زاینده رود بزنید کاکایی‌های سر سیاهی را می‌بینید که بار سفر بسته‌اند تا از دیار نصف جهان بروند، چراکه زاینده رود آبی برای مهمان نوازی از آنها ندارد؛ اما داستان بستن بار سفر فقط به کاکایی‌های میهمان زاینده‌رود ختم نمی‌شود مثل اینکه سرمایه‌گذاران پیش از پرندگان مهاجر از اصفهان پرکشیده و سرمایه‌های خود را به دیاری دیگر برده‌اند.

 اصفهان این روزها از نظر سرمایه‌گذاری وضع مناسبی ندارد و همین موضوع باعث شده تا شخص اول استان موضوع سرمایه گریز بودن اصفهان را اولویت اصلی اقتصاد و آن را متهم ردیف اول وضع نامناسب اقتصادی استان معرفی کند و بارها در مورد از دست رفتن سرمایه و سرمایه‌گذار هشدار داده است، اما انگار گوش شنوایی برای فریادهای رسول‌زرگرپور در بدنه اقتصادی این استان وجود ندارد و سرمایه‌گذاران اصفهانی پول‌های خود را برای ساخت برج و هتل به مشهد و تهران می‌برند.

 این مساله برای اقتصاد اصفهان همچون اژدهایی شده است که با بلعیدن سرمایه‌های اصفهانی‌ها از رونق اقتصادی این کهن دیار جلوگیری و استاندار آن را به تکاپو انداخته است. به همین منظور استاندار اصفهان در آخرین اظهارنظرهای خود در خصوص سیستم بانکی استان با ابراز تاسف از نسبت ۵۲ درصدی مصارف به منابع بانک‌های خصوصی، تصریح کرد: بانک‌های خصوصی باید حداقل ۸۰ درصد از منابعی را که در استان جذب می‌کنند در همین استان هزینه و مصرف کنند.

رسول زرگرپور با اشاره به برگزاری جلسه‌ای حدود یک ماه قبل در دولت با حضور استانداران، روسای بانک‌ها و وزرای مربوطه، اظهار کرد: در این جلسه گزارشی در خصوص عملکرد بانک‌های دولتی و خصوصی ارائه شد. استاندار اصفهان افزود: جداول میزان تسهیلات ارائه شده، نشانگر ناهماهنگی و عدم توازن بین استان‌های مختلف بود. وی بیان کرد: متاسفانه با وجود اینکه استان اصفهان با جذب 7/6 درصد منابع، دومین استان در زمینه جذب منابع است، با مصرف حدود ۶درصد این منابع، در جایگاهی با اختلاف فاحش از تهران قرار دارد. زرگرپور با تاکید بر اینکه نباید منابع استان در استان‌های دیگر مصرف شود، ادامه داد: از ۳۶ هزار میلیارد(تومان) منابع جذب شده، تنها ۷۲ درصد در استان مصرف شده است.

وی افزود: نسبت مصارف به منابع در بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی حدود ۱۰۲ درصد و در بانک‌های خصوصی حدود ۵۲ درصد است، که این آمار نشانگر مصرف منابع استان اصفهان در دیگر استان‌ها است.
استاندار اصفهان تصریح کرد: در شرایطی که نرخ بیکاری استان اصفهان 1/5 درصد از میانگین کشوری بالاتر است، انتظار می‌رود که بانک‌های خصوصی حداقل ۸۰ درصد منابعی را که در استان جذب می‌کنند، در همین استان مصرف کنند.
وی تاکید کرد: اگر چه الزامی از نظر قانونی برای این مساله وجود ندارد، ولی عقل و منطق حکم می‌کند که این تعادل برقرار شود.

زرگرپور گفت: از طرفی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی شرایط رقابتی است و استان‌هایی که دارای ظرفیت بیشتری هستند، بیشتر می‌توانند از آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: امسال میزان جذب منابع از صندوق توسعه ملی توسط استان، رضایت‌بخش نبوده و این مساله در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به بحث گذاشته شده است. استاندار اصفهان خواستار تلاش بیشتر برای فراهم کردن شرایط لازم برای جذب منابع از صندوق توسعه ملی شد.

وی با اشاره به پیشنهاد خود به وزیر اقتصاد برای اصلاح مکانیزم بانک‌ها و مقابله با خارج کردن منابع از استان بیان کرد: اگر بانک‌های خصوصی دارای مشکل ساختاری خاصی هستند، برای پیگیری توسط مدیریت استان آن را اعلام کنند.

زرگرپور تاکید کرد: اگر برای بانک‌ها محدودیتی از مرکز وجود دارد، برای پیگیری اعلام شود و اگر مشکل خاصی وجود ندارد، حداقل باید ۸۰ درصد منابع جذب شده در همین استان هزینه و مصرف شود. وی افزود: در صورتی که بانک‌های خصوصی می‌توانند با استفاده از اختیارات خود، سهم مصرف منابع را در استان افزایش دهند، به این منظور اقدام کنند. استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر برای این منظور نیاز به اخذ مجوز خاصی از بانک مرکزی یا مکاتبات اداری است، باید این مورد پیگیری و انجام شود تا اثرات و برکات آن در جامعه ملموس و دریافت تسهیلات راحت‌تر و بیشتر شود. 

وی تاکید کرد: اگر بانک‌های خصوصی با رفع موانع نسبت به افزایش مصارف به منابع اقدام نکنند مدیریت ارشد استان از ابزارهای در اختیار برای رسیدن به این منظور استفاده خواهد کرد.

نگرانی از شرایط سرمایه‌گذاری در اصفهان تنها به بخش بانکی استان محدود نمی‌شود، بلکه استاندار اصفهان از فرش قرمزی سخن به میان می‌آورد که قرار است زیر پای سرمایه‌گذاران بخش‌های دیگری همچون گردشگری پهن کند، اما گویا هنوز سرمایه‌گذاری نیامده تا این فرش از دار قالی به زیر پای او پهن شود، باید نشست و نظاره کرد که آیا تلاش‌های زرگرپور آب رفته را می‌تواند به جوی سرمایه‌گذاری اصفهان بازگرداند یا خیر؟
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.