| کد خبر: 38781 |

بازنگری قیمت نفت در بودجه ۹۴؛

تدوین سه سناریو برای قیمت نفت

تین نیوز | دولت در ماه‌های مهر و آبان و در زمانی که هنوز قیمت نفت روند نزولی خود را آغاز نکرده بود، بودجه سنواتی سال 94 را با نفت 72 دلاری تنظیم کرد،کمی بعد از ارایه بودجه به مجلس اما نفت روند کاهشی در پیش گرفت و قیمت‌های زیر 50 دلار را نیز تجربه کرد حالا که پس از گذشت چند ماه قیمت جهانی نفت دستخوش نوسان شده و کاهش یافته است، وظیفه تنظیم کردن قیمت نفت بر مبنای قیمت‌های جهانی از این پس بر عهده مجلس است‌.
مجلس باید تصمیم بگیرد که قیمت نفت در بودجه کاهش یابد یا اینکه با همان 72 دلار بسته شود‌. درصورتی که مجلس هر یک از این دو روند را در پیش بگیرد، شرایط متفاوتی در انتظار کشور خواهد بود به‌گونه‌ای که اگر بدون تغییر نفت را در بودجه با 72دلار ببندد یا باید هزینه‌های عمرانی را بکاهد یا اینکه با کسری بودجه مواجه خواهیم بود‌.
در این میان درحالی که قرار است با اتمام بررسی‌ها کلیات لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق به رای گذشته شود، این گونه به نظر می‌رسد که بعد از چندین جلسه رایزنی دولت برای کمترین تغییر در نفت 72 دلاری و به تبع آن لایحه بودجه، اظهارات اخیر وزیر اقتصاد در مورد قیمت نفت کار را تا حدودی سخت کند‌.
سخنان طیب‌نیا بیانگر عقب‌نشینی 30 دلاری دولت از قیمت نفت پیشنهادی در لایحه بودجه است‌. بر همین اساس وزیر امور اقتصادی و دارایی از تدوین سناریوهای مختلف قیمت نفت در بودجه 94 خبر داد و گفت‌: دولت بنا دارد که سناریو‌های مختلف برای قیمت نفت به صورت خوش‌بینانه، بدبینانه و متوسط را تدوین کرده و برای هرکدام از آنها خود را آماده کند تا بتواند سیاست‌های پولی؛ مالی و ارزی کشوررا به‌گونه‌ای تنظیم کند که در صورت وقوع هرکدام از سناریو‌ها، کشور به نحو مناسب اداره شود‌.
علی طیب‌نیا در پاسخ به پرسشی درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر اصلاح قیمت نفت در بودجه 94 به میزان 40 دلار افزود‌: چه زمانی که لایحه بودجه را تنظیم می‌کردیم و چه در زمان حاضر پیش‌بینی روشن و قطعی نسبت به قیمت نفت نداشته و نداریم‌.
وی ادامه داد‌: برخی از نهادهای بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که نرخ هربشکه نفت از 40 دلار پایین‌تر و برخی دیگر معتقدند قیمت نفت پس از این دوره، روندی صعودی داشته و احتمالا به 70 دلار برسد‌.
این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه به هر حال در شرایطی که هنوز هیچ پیش‌بینی روشن وقطعی از آینده قیمت نفت وجود ندارد، گفت‌: در حال حاضر مجموعه کارشناسان در دستگاه‌های مختلف دولت مشغول مطالعه وبررسی این سناریو‌ها و برنامه‌ریزی هستند‌.
از سوی دیگر هم نمایندگان چنانچه قیمت نفت را در بودجه کاهش بدهند، دولت شاهد کسری درآمد روبه‌رو خواهد شد‌ درحالی که برخی کارشناسان اعتقاد دارند کاهش قیمت نفت یک فرصت برای کشور به وجود می‌آورد تا برای قطع کامل وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی تمرین کند‌. در این میان تحلیل‌هایی نیز مبنی بر تاثیر منفی کاهش قیمت نفت بر کشور شنیده می‌شود‌.
برخی کارشناسان بر این باورند که کاهش قیمت نفت در نهایت به ضرر پروژه‌های عمرانی تمام خواهد شد و دولت برای اینکه کسری بودجه نیاورد، این پروژه‌ها را همچنان نیمه تمام رها خواهد کرد، چراکه منابعی برای جبران کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت وجود ندارد و در حوزه درآمدهای مالیاتی هم نمی‌توان بیش از این به مردم فشار وارد کرد و از سوی دیگر افزایش قیمت حامل‌های انرژی شوک اقتصادی دیگر برای مردم ایجاد خواهد کرد‌. در این میان محمد کردبچه به نکته جالبی اشاره کرده است‌ آن‌گونه که مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفته هر یک دلار کاهش قیمت نفت در بودجه ۹۴ موجب کاهش هزار میلیارد تومانی درآمدها خواهد شد‌.
به هر حال، نظرات نمایندگان مجلس را در مورد قیمت منطقی نفت در بودجه سنواتی سال 94 در پی می‌آید‌:
لزوم تغییر اساسی در رقم نفت بودجه
‌آن‌گونه که علی مروی، رییس کمیسیون انرژی مجلس به تابناک گفت‌: در مورد قیمت نفت در بودجه اختلافاتی میان دولت و مجلس وجود دارد‌. به اعتقاد این نماینده مجلس، نرخ 72 دلار برای نفت در بودجه 94 رقم بالایی است و با توجه به افت قیمت نفت در بازارهای جهانی مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌کند‌.
مروی ادامه داد‌: باید باید با دقت و کار کارشناسی به موضوع نفت در بودجه و به عددی دقیق‌تر و صحیح‌تر رسید، چراکه قیمت نفت پس از بررسی بودجه در دولت کاهش یافت‌. به اعتقاد رییس کمیسیون انرژی مجلس، تا زمان تصویب بودجه در صحن علنی ممکن است اتفاقاتی بیفتد که رقم نفت در بودجه تغییرات اساسی داشته باشد اما چنانچه نفت همچنان حدود 40دلار بماند، باید تغییر اساسی در قیمت نفت ایجاد کنیم‌.
مروی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس نفت 72دلار در بودجه را کاهش می‌دهد یا خیر؟ اظهار کرد: پس از تشکیل جلسات کارشناسی و بررسی بودجه در کمیسیون‌ها می‌توان نظر دقیق در این مورد داد اما تا به حال به یک نرخ قطعی برای نفت نرسیده‌ایم‌. مروی گفت‌: جمع‌بندی من با توجه به جلسات کارشناسی که داشته‌ایم و جمع‌بندی نشست اوپک و مذاکراتی که رییس‌جمهور ونزوئلا با روسای جمهور کشورهای عضو اوپک داشته است، همچنان معتقدم که قیمت 72 دلار برای شرایط کنونی نفت رقم بالایی است‌.
به اعتقاد رییس کمیسیون انرژی مجلس، شرایط امروز نفت نیاز به تحلیل جدی و بررسی عوامل تاثیرگذار در قیمت نفت دارد‌. باید در کنار هم قرار دادن عوامل مختلف به قیمتی از نفت در بودجه برسیم که هم مخارج کشور تامین شود و هم با کسری بودجه مواجه نشویم‌.
این نماینده مجلس، شرایط را برای کشورهای صادرکننده نفت نامناسب ارزیابی کرد و گفت‌: قیمت بالای نفت باعث افت شدید بازار شده و تقاضا کم می‌شود و بعضی از کشورهای مثل آمریکا تولید خود به‌خصوص نفت شیل را زیاد می‌کنند و ذخایرشان نیز از حد متوسط بالاتر می‌رود که بعد از آن اقدام به فروختن نفت کرده و بازار و را دچار مشکل می‌کنند‌.
وی در مورد دلایل کاهش نفت هم معتقد است که این کاهش قیمت با همدستی عربستان و آمریکا برای تضعیف روسیه و ایران طرح‌ریزی شده است‌.
ریسک بالای نفت 72 دلاری در بودجه
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با همکار خود رییس کمیسیون انرژی مجلس هم عقیده است و اعتقاد دارد رقم 72 دلار برای نفت در بودجه سال 94 خوشبینانه است، چراکه نمی‌توان با امیدواری از افزایش قیمت نفت چنین ریسکی کرد و از این‌رو قیمت نفت باید در بودجه سنواتی سال 94 کاهش پیدا کند‌. جعفری گفت‌: بستن بودجه با نفت 72دلاری سبب می‌شود که دولت کسری بودجه داشته و هزینه‌های تورمی ناشی از افزایش رشد بودجه گریبانگیر دولت شود‌.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد‌: به نظر می‌رسد مجلس دولت را برای رسیدن به اهداف خود همراهی کند و خواست دولت را در بودجه عملیاتی کند اما به نظر من نفت زیر 60 دلار منطقی‌تر از نفت 72 دلاری است‌.
وی توضیح داد که اگر قرار است مجلس قیمت نفت را در بودجه کاهش دهد، حتما باید کارشناسی شده و دقیق باشد، چراکه این کاهش قیمت می‌تواند درآمدهای دولت را کاهش داده یا هزینه‌های عمرانی را بکاهد و سبب کاهش درآمد دولت بشود‌. در هر صورت این کار باید باید با کارشناسی دقیق صورت بگیرد‌.
وی با اشاره به امکان کاهش بودجه منطقه‌ای گفت‌: ممکن است در صورت کاهش بودجه استان‌ها نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود با مشکل مواجه شوند‌. ‌از سوی دیگر، دولت با کاهش سهم صندوق توسعه ملی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را نیز نقض کرده که می‌تواند برای بودجه مشکل‌آفرین باشد‌.
افزایش درآمد مالیاتی؛ راه‌حل جبران کسری بودجه
موسی احمدی از دیگر نمایندگان مجلس است که اعتقاد دارد نفت 72 دلاری در بودجه منطقی نیست و در خلال رسیدگی بودجه در کمیسیون تلفیق این رقم تا 65 دلار کاهش می‌یابد‌. این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت‌: زمانی که دولت بودجه را می‌نوشت، هنوز قیمت‌های جهانی در این حد سقوط نکرده بود و چه‌بسا اگر در زمان نوشتن بودجه نفت 45 دلار بود، دولت خود این رقم 72 دلاری را در نظر نمی‌گرفت و رقم کمتری را در بودجه می‌گنجاند؛ به همین جهت به احتمال زیاد پس از جلسات کارشناسی در کمیسیون‌ها این رقم تا 65 دلار یا حتی کمتر از این تغییر و کاهش می‌یابد‌. وی توضیح داد که دولت برای جبران کاهش قیمت نفت در بودجه، نرخ دلار را برای سال آینده 2850 تومان تعیین کرده درحالی که در بودجه امسال 2650 تومان در نظر گرفته بود‌.
عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود‌: چنانچه نفت را در بودجه سنواتی کاهش بدهیم، کاهش درآمد دولت می‌تواند با افزایش درآمدهای مالیاتی محقق شود‌.
به گفته وی، درآمدهای مالیاتی از 40 هزار میلیارد تومان به بیش از 80 هزار میلیارد تومان افزایش در بودجه سال 94 افزاش خواهد یافت که می‌تواند کاهش درآمد دولت را جبران کند‌.
وی در پاسخ به این سوال که در نهایت مجلس چه برخوردی با نفت 72 دلاری در بودجه خواهد داشت؟ گفت‌: بعد از جلسات کارشناسی در کمیسیون‌ها می‌توان به رقم دقیق در بودجه رسید‌.
ارتباط کاهش قیمت نفت و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
ابراهیم کارخانه‌ای دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس است که دغدغه قیمت نفت در بودجه سنواتی سال 94 را دارد‌. به اعتقاد کارخانه‌ای، با توجه به اینکه در برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اسناد بالا دستی آماده است که وابستگی بودجه‌های سنواتی به نفت باید هر سال کمتر شود تا اینکه درآمدهای حاصل از نفت و وابستگی به نفت به حداقل برسد گفت‌: اصرار رهبر معظم انقلاب بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ریشه در همین نوسانات دارد چنانچه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد، کاهش قیمت نفت این همه ما را نگران نمی‌کرد‌.
وی، دلایل کاهش قیمت نفت را سیاسی دانست و خاطرنشان کرد‌: آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای او همچون عربستان به دنبال این هستند که همزمان با روند مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب از طریق کاهش قیمت نفت در کنار تحریم‌ها به ایران فشار بیاورند‌.
به اعتقاد کارخانه‌ای، دولت باید چنین کاهش قیمتی را پیش‌بینی کرده و قیمت هر بشکه را به جای 72 دلار، 55 دلار در نظر می‌گرفت، چراکه در این صورت نشان می‌داد برای اداره کشور به بودجه نفت متکی نیست و می‌تواند بدون درآمدهای نفتی یا وجود تحریم‌ها کشور را اداره کند، شاید در آن صورت سیاست‌های غرب هم در قبال ایران چرخش کرده و از موضع بالا با ایران برخورد نمی‌کردند‌.
این نماینده مجلس پیش‌بینی کرد که مجلس قیمت نفت را برای بودجه 94 کاهش بدهد و در توضیح گفت‌: معمولا در بودجه‌های سنواتی قیمت نفت چند دلاری کمتر از قیمت جهانی آن در نظر گرفته می‌شود؛ حال آنکه در حال حاضر قیمت نفت به زیر 50 دلار سقوط کرده و معلوم هم نیست که این روند چه زمان تغییر جهت بدهد؛ از این جهت مجلس برای اینکه مشکلات بیشتری پیش نیاید، قطعا نرخ نفت را در بودجه 94 کاهش می‌دهد‌.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.