| کد خبر: 27422 |

مسئول مدیریت دفتر بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه ها:

پدافند غیرعامل نگاه ویژه می‌طلبد

تین نیوز | مسئول مدیریت دفتر بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور خواستار توجه ویژه به موضوع پدافند غیرعامل شد و با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره پدافند غیرعامل، گفت: اگر امروز این نگاه ویژه را لحاظ کنیم، هنگام مواجه با بحران، افسوس نخواهیم خورد.

به‌گزارش تین نیوز از  روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور، حمید حسینی به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: اوایل دهه 80 بود که مقام معظم رهبری تاکیدات مهمی را درباره مقوله پدافند غیرعامل ارائه فرمودند و پس از فرمایشات ایشان به‌ویژه درباره ساده در نظر نگرفتن تحرکات و اقدامات دشمن و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی برای توانمندسازی زیرساخت‌های کشور، اقداماتی جدی در دولت آغاز شد.

وی ادامه داد: ابتدا مشخص شد که باید در گام نخست تعریف درستی از ساختار مورد نیاز برای تشکیل پدافند غیرعامل داشته باشیم. با توجه به اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی، یک انقلاب ایدئولوژیک بود، طبیعتا با تهدیدات زیادی مواجه می‌شد و ضرورت داشت برای مقابله پیشگیرانه با این تهدیدات و همچنین کاهش خسارت‌های ناشی از آنها در صورت مواجه با تهدیدات، اقدامات پیشگیرانه را در قالب پدافند غیرعامل انجام دهیم.

حسینی که مدرک کارشناسی الکترونیک خود را از صنعت هواپیمایی کشورمان گرفته است، ادامه داد: بعد از ابلاغ دولت به تمامی وزارتخانه‌ها، در وزات راه نیز معاونت هماهنگ کننده اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل در این خصوص ماموریت یافت و همزمان با وزارت راه و تمامی زیر مجموعه‌هایش، در شرکت فرودگاه‌های کشور نیز از سال 1386 مجموعه اولیه پدافند غیرعامل زیر نظر اداره‌کل حراست عملیاتی شد.

مسئول مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور سپس به اقدامات انجام شده در بخش پدافند غیرعامل این شرکت اشاره کرد و گفت: گام نخست؛ تعیین مراکز حیاتی، حساس و مهم در مجموعه شرکت فرودگاه‌های کشور بود که براساس این تقسیم‌بندی، فرودگاه‌های بین‌المللی مهرآباد و امام‌خمینی(ره) و همچنین مرکز کنترل فضای کشور به‌عنوان سه مرکز حیاتی تعیین شدند و 11 مرکز به عنوان مرکز حساس و 29 مرکز به‌عنوان مراکز مهم در نظر گرفته شدند.

وی ادامه داد: براساس نیاز انجام طرح‌های مطالعاتی پدافند غیرعامل به‌ویژه درباره مراکز حیاتی، قراردادی با شرکت "راهوند شهر" در سال 1388 در چهار فاز منعقد شد که تا سال 1391 سه فاز آن به نتیجه رسید و از سال 1392 نیز فاز چهارم آن آغاز شده است که تاکنون دو گزارش را از گزارش‌های وضعیت فاز دریافت کرده‌ایم.

حسینی با اشاره به روند نسبتا کُند پیشرفت این طرح‌های مطالعاتی، از اجرای نتایج حاصله سخن گفت و اظهار کرد: در راستای سرعت بخشیدن به اجرای موضوعات مرتبط با مقوله پدافند غیرعامل در شرکت فرودگاه‌ها، از سال 1389 این بخش از اداره‌کل حراست جدا شد و به‌طور مستقیم زیر نظر مدیرعامل شرکت و به‌صورت بخشی مستقل، فعالیت خودش را ادامه داد.

از آن پس بود که برای تعیین ساختار پدافند غیرعامل متناسب با مسئولیت‌های شرکت فرودگاه‌های کشور، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد و  طی یک کار فشرده با همکاری برخی از معاونت‌ها از جمله معاونت برنامه‌ریزی و نظارت و معاونت توسعه مدیریت و منابع، در نهایت ساختار مورد نظر طراحی و در سال 1391 مورد تایید و تصویب معاونت راهبردی ریاست جمهوری قرار گرفت و ابلاغ آن از سوی وزارت راه‌وشهرسازی به شرکت صادر و از ابتدای سال 1392 اجرا شد که به دنبال آن هماهنگی واحد تشکیلات دفتر برنامه و بودجه پست‌های دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل تعریف و سپس شرح وظایف نیروها نیز کاملا مشخص شد.

وی از شرکت در جلسات کمیته پدافند غیرعامل وزارت راه‌وشهرسازی و پیگیری و اجرای دستورالعمل‌های مصوب در این کمیته به‌عنوان برخی از اقدامات انجام شده در بخش پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور نام برد و افزود: دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در سال 1392 با امضای وزیر راه‌‌وشهرسازی به این شرکت ابلاغ شد که بر اساس آن، وظایف، طراحی و برنامه‌ریزی، آموزش، طرح‌های مفهومی مراکز مختلف و اعتبارات در ساختار پدافند غیرعامل شرکت مشخص شدند.

حسینی با اشاره به جای خالی ساختار مستقل و مشخص پدافند غیرعامل در فرودگاه‌های کشور، از برگزاری سه جلسه کمیته یا کارگروه فرعی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل متشکل از مدیریت عالی و معاونت‌های شرکت، مدیران‌کل حراست، ارزیابی و بازرسی، فناوری اطلاعات، فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی(ره) نیز خبر داد و گفت: در این جلسات تصمیاتی گرفته شد که از جمله آنها می‌توان به پیگیری طرح‌های مطالعاتی پدافند غیرعامل برای سه مرکز حیاتی و تشکیل کمیته‌های عملیاتی فرودگاهی و عملیات هوانوردی اشاره کرد که امیدوارم وقفه ایجاد شده در برگزاری این جلسات از بین برود و این جلسات در آینده نزدیک برگزار شوند.

مسئول مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از ارائه پیشنهادات و برنامه‌های ویژه سال‌های 1393 و 1394 براساس طرح‌های معاونت‌های عملیات فرودگاهی و هوانوردی به سازمان مدیریت بحران و سازمان پدافند غیرعامل جهت استفاده از ردیف‌های بودجه عمومی تعریف شده تحت موضوعات بحران و پدافند غیرعامل برای شرکت خبر داد و گفت: امیدوارم پیشنهادات ارائه شده مورد تایید قرار گرفته و جنبه اجرایی پیدا کنند.

حسینی که حدود 30 سال است در شرکت فرودگاه‌های کشور فعالیت می‌کند و پیش از این نیز مدیرکل ارتباطات ناوبری فرودگاه‌ها بوده است، درباره چگونگی تربیت و آموزش کادر متخصص مدیریت بحران و پدافند غیرعامل گفت: اکنون 10 نفر بنابر پست‌های تعریف شده در این اداره می‌بایست فعالیت کنند که طبیعی است آموزش‌های لازم تخصصی را بگذرانند اما از آنجا که مقوله پدافند غیرعامل، تمامی شرکت فرودگاه‌های کشور را در بر می‌گیرد، برنامه آموزش این حوزه برای تمامی پرسنل شرکت انجام می‌شود. 18 و 20 آبان نیز نخستین دوره آموزش پدافند غیرعامل برای مجموعه پرسنل ستادی شرکت برگزار خواهد شد. پیش از این نیز یک دوره مستقل در فرودگاه تبریز برگزار شده است.

وی خواستار نگاه و توجه ویژه به موضوع پدافند غیرعامل شد و اظهار کرد: ایران از نظر ضریب تهدید، جزء کشورهای رده بالای دنیاست و باید نگاه ویژه‌یی به مقوله پدافند غیرعامل به‌ویژه در شرکت فرودگاه‌های کشور داشته باشیم.

مسئول دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به همکاری علمی این شرکت با دانشگاه‌های امام حسین(ع) و مالک‌اشتر برای بهره‌گیری از دانش روز حوزه پدافند غیرعامل، گفت: این موضوع در دانشگاه‌ها نیز موضوعی جدید است، به‌گونه‌یی که اکنون فقط در سه دانشگاه فارابی، امام‌حسین(ع) و مالک‌اشتر دوره‌های عالی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل برگزار می‌شود. اکنون سه نفر از مجموعه شرکت نیز در این دوره‌ها تحصیل کرده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت پیگیری و اجرای جدی موضوع پدافند غیرعامل در تمامی فرودگاه‌های کشور، از فعالیت این حوزه توسط مدیران ایمنی در بعضی از فرودگاه‌ها و یا برخی از معاونت‌ها و یا برخی از مدیران فرودگاه‌ها خبر داد و گفت: از مدیریت عالی شرکت و به‌ویژه مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت و همچنین اداره‌کل تشکیلات و بودجه تقاضا دارم توجه ویژه‌یی به این موضوع داشته باشند تا ساختار مشخصی را برای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در تمامی فرودگاه‌ها داشته باشیم. البته اکنون در فرودگاه تبریز به‌عنوان پایلوت، یک نفر به‌عنوان مسئول پدافند غیرعامل معرفی شده است. 

حسینی ارتقای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در سطح تشکیلات شرکت فرودگاه‌های کشور را یک ضرورت دانست و گفت: هرچه این مقوله در سطح عالی کشور مستحکم‌تر شود، در رده‌های پایین‌تر نیز جایگاه رفیع‌تری پیدا خواهد کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عامل 0 0

    سلام این کامنت هائی را که نمی گذارید بخاط شنطرنجی بودن است یا سمت و سوی سیاسی تین نیوز اینجوری است؟؟؟ خداحافظ تین نیوز: کامنت های حاوی توهین به افراد و … قطعا منتشر نخواهد شد! و البته تا حد ممکن برای مدیران مربوط ارسال می شود!