| کد خبر: 2707 |

یکسان‌سازی نرخ ارز پس از ۱۲ سال

تین نیوز | دولت تدبیر و امید در سال اقتصاد و فرهنگ، دو برنامه مهم اقتصادی را پیاده‌سازی خواهد کرد که قطعا پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، دومین برنامه همان تک‌نرخی‌کردن ارز و خداحافظی با نظام ارز چندنرخی خواهد بود.

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، نظام ارزی کشور باید شناور مدیریت شده باشد و نرخ ارز با توجه به حفظ دامنه رقابت‌پذیری در تجارت خارجی و با ملاحظه تورم داخلی و جهانی و همچنین شرایط اقتصاد کلان از جمله تعیین حد مطلوبی از ذخایر خارجی تعیین شود. تصمیم دولت برای تک‌نرخی‌کردن ارز زمانی حالت جدی به خود گرفت که پیشنهاد دولت در بودجه سال 93 در مجلس به تصویب رسید و بالاخره قرار شد پس از 12سال بار دیگر ارز در نظام اقتصاد ایران تک‌نرخی شود تا بار دیگر رانت و فساد حاصل از ارز چندنرخی از اقتصاد کشورمان رخت بربندد.

موضوع مهم دیگری که در این بحث مطرح است، قیمتی است که دولت برای نرخ ارز تک‌نرخی مشخص خواهد کرد، گرچه دولتمردان مطرح می‌کنند که نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند، اما عملا گفته‌های ولی‌الله سیف، رییس‌کل بانک‌مرکزی درباره قیمت ارز تنها پس از مدت کوتاهی که بر سر کار آمده بود، مشخص کرد که دولت، تعیین‌کننده نرخ ارز است و تصمیمات دولت در تعیین نرخ ارز تاثیر مهمی دارد. سیف در همان زمان که قیمت ارز در بازار به حدود دوهزارو900 تا سه‌هزارتومان می‌رسید اعلام کرد که نرخ ارز در بازار مناسب است و به کف رسیده است.

از سوی دیگر ولی‌الله سیف، رییس‌کل بانک‌مرکزی در مورد نرخ ارزی که در نظام تک‌نرخی ارز تعیین خواهد شد، عنوان کرده است: اکنون زمان بحث برای اینکه کدام نرخ به کدام قیمت می‌رسد نیست اما تلاش این است تا نرخ یکسانی در کشور داشته باشیم. به‌دنبال آن هستیم تا با یکسان‌سازی نرخ‌ها بازار به ثبات توام با تعادل برسد که بنا شده این امر تا پایان سال 93 انجام شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.