| کد خبر: 25953 |

پاسخ به چند پرسش درباره ساخت کشتی در کشور - ۳

تین نیوز | موضوع ساخت کشتی در کشور و توانمندی‏ ها، ظرفیت‏ ها و چالش‏های پیش‏روی آن از موضوعاتی است که هر از چندگاه در رسانه ‏ها و محافل دریایی کشور مطرح و مباحثی را برمی‏انگیزد. در این زمینه، پایگاه خبری- تحلیلی مارین نیوز برخی از این پرسش‏ها را تعیین کرده است که در قالب چند خبر، هر یک از آنها مطرح و پاسخ‏هایی ارائه می‏شود. طبعا فعالان دریایی کشور و کاربران مارین نیوز نیز می‏توانند پاسخ‏های خود را در این زمینه و یا نقد و نظر خود را درباره پاسخ‏های داده شده در بخش نظرات ارائه دهند تا در سایت منعکس شود.
 
*** 
پرسش سوم: تاکنون برای رفع مشکلات کشتی سازی به خصوص صدرا چه اقداماتی انجام شده است؟
پاسخ: خوشبختانه، ساخت و تعمیر کشتی در ابعاد کوچک توسط بخش خصوصی در حال انجام است ولی در بعد کشتی‏های بزرگتر عوامل زیادی به دولت برمی‏گردد. بسیاری کارفرمایان دولتی یا نیمه‏دولتی هستند و تأمین تسهیلات بانکی معمولا با نظر دولت است. صنایع بزرگ کشتی سازی نیز عمدتا دولتی یا نیمه‏دولتی هستند. بنابراین، باید سیاستگذاری مناسبی توسط دولت صورت گیرد تا صنعت کشتی‏سازی از ابزار بازار، سرمایه و امکانات کشور بهتر استفاده کند.
 
خوشبختانه وزیر محترم صنعت حرکت‏هایی را در این جهت آغاز کرده و امید است سازوکار مناسبی برای حمایت از این صنعت تدوین و به اجرا گذاشته شود.
 
در مورد کشتی سازی صدرا تا آنجا که اخبار و اطلاعات منتشرشده نشان می‏دهد، بلاتکلیفی حقوقی آن حل نشده است. انجمن مهندسی دریایی ایران، بعنوان تشکلی که پیگیر رفع مشکلات صنعت دریایی کشور است، از قرارگاه خاتم‏الانبیاء (ص) خواسته که به این شرکت همچون یک سرمایه ملی نگاه شود و شرایط بهبود وضعیت آن فراهم آید. فراکسیون دریایی مجلس هم پیگیری‏هایی انجام داده؛ اما ظاهر بی‏نتیجه ماندن این تلاش‏ها، کار را به تهیه طرح تحقیق و تفحص از شرکت صدرا رسانده است.
 
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.