پاسخ به چند پرسش درباره ساخت کشتی در کشور - ۳
تین نیوز | موضوع ساخت کشتی در کشور و توانمندی ها، ظرفیت ها و چالشهای پیشروی آن از موضوعاتی است که هر از چندگاه در رسانه ها و محافل دریایی کشور مطرح و مباحثی را برمیانگیزد. در این زمینه، پایگاه خبری- تحلیلی مارین نیوز برخی از این پرسشها را تعیین کرده است که در قالب چند خبر، هر یک از آنها مطرح و پاسخهایی ارائه میشود. طبعا فعالان دریایی کشور و کاربران مارین نیوز نیز میتوانند پاسخهای خود را در این زمینه و یا نقد و نظر خود را درباره پاسخهای داده شده در بخش نظرات ارائه دهند تا در سایت منعکس شود.
***
پرسش سوم: تاکنون برای رفع مشکلات کشتی سازی به خصوص صدرا چه اقداماتی انجام شده است؟
پاسخ: خوشبختانه، ساخت و تعمیر کشتی در ابعاد کوچک توسط بخش خصوصی در حال انجام است ولی در بعد کشتیهای بزرگتر عوامل زیادی به دولت برمیگردد. بسیاری کارفرمایان دولتی یا نیمهدولتی هستند و تأمین تسهیلات بانکی معمولا با نظر دولت است. صنایع بزرگ کشتی سازی نیز عمدتا دولتی یا نیمهدولتی هستند. بنابراین، باید سیاستگذاری مناسبی توسط دولت صورت گیرد تا صنعت کشتیسازی از ابزار بازار، سرمایه و امکانات کشور بهتر استفاده کند.
خوشبختانه وزیر محترم صنعت حرکتهایی را در این جهت آغاز کرده و امید است سازوکار مناسبی برای حمایت از این صنعت تدوین و به اجرا گذاشته شود.
در مورد کشتی سازی صدرا تا آنجا که اخبار و اطلاعات منتشرشده نشان میدهد، بلاتکلیفی حقوقی آن حل نشده است. انجمن مهندسی دریایی ایران، بعنوان تشکلی که پیگیر رفع مشکلات صنعت دریایی کشور است، از قرارگاه خاتمالانبیاء (ص) خواسته که به این شرکت همچون یک سرمایه ملی نگاه شود و شرایط بهبود وضعیت آن فراهم آید. فراکسیون دریایی مجلس هم پیگیریهایی انجام داده؛ اما ظاهر بینتیجه ماندن این تلاشها، کار را به تهیه طرح تحقیق و تفحص از شرکت صدرا رسانده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.